ייצוגית נגד סלקום - פיתתה צרכנים להצטרף למבצע במחיר קבוע והעלתה את המחיר

הטריק של סלקום יעלה לה ביוקר? הבטיחה מחיר קבוע והעלתה מחירים

לקוח שבחר להעביר 4 מנויים לסלקום בשל הבטחתה למחיר קבוע, מגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד סלקום לאחר שהחברה ייקרה את התעריפים תוך זמן קצר

ייצוגית נגד סלקום
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם סלקום תשלם ביוקר על שיטת השיווק המתעתעת שאימצה? בקשה לייצוגית נגד סלקום מציפה את הטריק שדיווחנו עליו כאן באתר פואנטה לפני מספר חודשים: מחתימים את הלקוח על הצטרפות לחבילה ללא תוקף – ואז מייקרים את החבילה. במסגרת מבצע בחירות סלקום הציעה חבילת סלולר "בתעריף קבוע וללא פקיעה". נציגי סלקום בפייסבוק השתמשו בכל הניסוחים האפשריים: "מחיר ללא פקיעה","מחיר קבוע" ו"מחיר לכל החיים" – כדי להעביר ללקוחות מסר שהמחיר לא ישתנה אולם, כעבור זמן קצר מאוד סלקום ייקרה את החבילה.

מבצע בחירות או מבצע גיוס לקוחות?

לפי הבקשה לייצוגית (ת"צ 60922-01-20), אשר הוגשה ע"י עוד יצחק אבירם ועו"ד מאור ברוש לבית משפט השלום בת"א, כ-20,000 איש לקוחות התפתו להצטרף לחבילת הסלולר בסלקום בעת מבצע הבחירות – וספגו את התייקרות המחירים זמן קצר אחר כך. כאמור, מדובר במבצע בחירות של סלקום, כך שהוא הוצע באפריל 2019, וכבר באוגוסט 2019 סלקום בישרה ללקוחותיה כי היא מייקרת את מחיר החבילה. לאור זאת, טוענים התובעים, נראה כי "לא מדובר במבצע בחירות, אלא ב'מבצע גיוס לקוחות', כאשר הכוונה הייתה מראש כוונת זדון לשנות את התנאים של המבצע".

בקשה לייצוגית נגד סלקום: "לא הייתי עוזב את החברה הקודמת"

התובע מציג בכתב התביעה את ההצעה שקיבל ביום הבחירות מנציגת המכירות של סלקום באמצעות קבוצת וואטס אפ שהוא חבר בה, ובה מובטחת חבילת סלולר בסלקום במחיר של 24.90 שקל, כולל 80 ג'יגה גלישה, במחיר שלא משתנה אף פעם:

בעקבות ההצעה המאוד אטרקטיבית הזאת לחבילת סלולר של 80 ג'יגה במחיר קבוע בסלקום, התובע בחר להעביר את כל ארבעת הקווים שלו מ-012 מובייל לסלקום. אמנם, גם ב-012 מובייל הוא שילם כ-25 שקל בחודש, אבל מה שקסם לו בהצעה של סלקום הוא שמדובר במחיר קבוע.

רק לאחר ביצוע העסקה, התובע קיבל לידיו את ההסכם מסלקום. מדובר בחוזה אחיד של סלקום – והתובע גילה שיש בו סעיף אשר לא הוזכר לפני ביצוע העסקה. לפי סעיף 9.2, סלקום תהיה רשאית לשנות את התנאים ולייקר את המחירים.

התובע התקשר לנציגת המכירות של סלקום ששיווקה לו את החבילה כדי לברר את פשר העניין. היא אמרה כי מדובר בחוזה אחיד והבטיחה לו כי המחיר לא ישתנה. ליתר ביטחון, הלקוח ביקש מהנציגה שתשלח לו את ההתחייבות הזאת במייל – וכך קרה.

למרות זאת, בחודש אוגוסט הלקוח קיבל מייל מסלקום בזו הלשון: "לקוח יקר, ברצונו לעדכנך כי ביום 11.9.2019 התשלום החודשי ישתנה מ-24.9 ל-27.9 ש"ח בחודש".

הלקוח פנה בזעם למוקד שירות הלקוחות של סלקום – והתשובה שקיבל היה שסלקום רשאית לייקר את המחיר. כאשר הלקוח פנה אל נציגת המכירות שהתחייבה כי המחיר יהיה מחיר קבוע ולא ישתנה, היא אמרה שגם היא ונציגי מכירות אחרים כועסים על התנהלות סלקום. לדבריה, הסיבה היא כנראה מצבה הכלכלי של סלקום.

האם החוזה האחיד מכסה את סלקום?

כמובן, התשובה הזאת לא הניחה את דעתו של הלקוח ושל לקוחות אחרים. כאמור, מדובר בלקוח עירני ששם לב למוקד שטמון בחוזה האחיד של סלקום, ולכן הוא טרח לוודא כי אכן מדובר בחבילה עם מחיר קבוע שלא ישתנה.

פואנטה טלגרם

בתביעה הוא מציין כי הציבור מצפה מחברה מכובדת ובעלת מוניטין כי תעמוד מאחורי הבטחותיה ומאחורי ההסכמים שעליהם היא חותמת: "צרכן סביר לא היה מעביר את המנויים שלו אל החברה, אילו היה צופה כי היא תשנה את תעריפיה".

התובעים מצטטים את הקוד האתי של סלקום עצמה, אשר מציינת באתר שלה כי "סלקום מחויבת לאמת בפרסום, לשקיפות ולמתן מידע אמין ורלוונטי בנוגע לשירותים שהיא מספקת".

עוד הם מציינים כי העובדה שקיים בחוזה של סלקום סעיף שמתיר לה להעלות תעריפים כאוות נפשה אינה יכולה לשמש טיעון. זאת, משום שמדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד.

מסלקום לא נמסרה תגובה.

זהירות – יש עוד חברות סלולר שלא מתחייבות

כאמור, כאן במדור סלולר ומדיה באתר "פואנטה חדשות צרכנות" פרסמנו לפני מספר חודשים כתבה נרחבת בדיוק על התופעה הפסולה הזאת של "חבילת סלולר ללא התחייבות" שבה חברת הסלולר היא זו שלא מתחייבת. מדובר בחבילות שבהן הלקוח לא מקבל מהחברה תאריך ברור לגבי מועד סיום החבילה. השיטה הזו מאפשרת לחברות הסלולר לייקר את החבילה מתי שמתחשק להן.

כיום, למשל, גם גולן טלקום מציעה תוכנית כזאת וגם 012 מובייל מציעה תוכנית כזאת. ב-012 מובייל מדובר בחבילה של 100 ג'יגה במחיר של כ-30 שקל בחודש – מבלי שבאיזשהו מקום כתוב עד מתי המחיר הזה בתוקף. מי שיחפש היטב בתוך תנאי התוכנית המלאים, ימצא בין המוני סעיפים גם סעיף אחד קטן שבו כתוב ש"012 מובייל רשאית להעלות את התעריפים".

 

חבילת סלולר 012 מובייל
                                                                                             צילום מסך מהתקנון של 012 מובייל

 

מה שמרתיח עוד יותר הוא הגישה של משרד התקשורת לנושא. כאן באתר פואנטה ביקשנו להבין מה עמדת משרד התקשורת ביחס לכך שחברות הסלולר מציעות לצרכנים מבצעים שיכולים להפוך ללא רלבנטיים יום אחרי שהצרכנים עברו לחברה.

במשרד התקשורת נרשמה אדישות מוחלטת לפרקטיקה הזאת – והתגובה הייתה שאין פה הפרה של תנאי הרישיון.

האם עכשיו במשרד התקשורת מישהו יתעורר?

אל תחמיצו את המבצעים של פואנטה

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות