חנוכה 2019: השוואת מחירי שמן מגלה פער עצום. אלה הרשתות היקרות והזולות

חנוכה 2019: השוואת מחירי שמן מגלה פער עצום. אלה הרשתות היקרות והזולות

כמה עולה שמן וכמה עולה שמן זית? תלוי איפה קונים. משרד החקלאות פרסם מחיר ממוצע, והשוואת מחירי שמן שביצענו מגלה אילו רשתות גובות יותר. וגם: איפה לא כדאי לאחסן שמן זית?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם משלמים על בקבוק שמן זית יותר מ-27 ₪, אתם משלמים ביוקר. במשרד החקלאות מבהירים כי המחיר הממוצע לצרכן בשנת 2019 ברשתות השיווק לליטר שמן זית "כתית מעולה" עמד על 36 ₪. טווח המחירים נע בין 34 ₪ בממוצע ברשתות הזולות ל-42 ₪ בממוצע ברשתות היקרות. נזכיר כי לרוב נמכרים בקבוקי שמן זית של 750 מ"ל, כך שהמחיר הממוצע הוא 27 ₪ ל-750 מ"ל.

השוואת מחירי השמן מגלה נתון מעניין וחשוב: פער עצום במחירי שמן זית, כך שעל מוצר זהה אתם עלולים לשלם פי שניים אם לא תבצעו השוואת מחירים מקדימה. הישראלים מגדילים את צריכת השמן בתקופת החג, כאשר מדובר גם בשמן רגיל וגם בשמן זית – אשר נהנה מיתרונות בריאותיים גבוהים יותר ונמכר במחיר גבוה יותר.

ההשוואה מגלה שכמעט בכל רשתות המזון, עדיף לקנות שמן בחנויות ולא באתר שלהן (כלומר, מחיר השמן בחנות זול יותר מבאתר של אותה רשת עצמה).

עוד בולטת העובדה שרשת אלונית – אותה רשת שממוקמת בדרך כלל בתוך מושבים ויישובים קטנים, שם אין לה תחרות והתושבים תלויים בה – היא רשת יקרה בצורה יוצאת דופן.

מבחינת הצרכנים, במידה שהם רואים כעת מבצע אטרקטיבי, כדאי לנצל אותו לרכישה של מלאי שמן, משום שמדובר במוצר שיש לו תוקף ארוך וניתן להשתמש בו בלי בעיה גם בעוד מספר חודשים.

שמן זית יד מרדכי כתית מעודן מס' 1, 750 מ"ל

מחסני השוק אונליין יינות ביתן, רמי לוי, מגה בעיר שופרסל שלי חצי  חינם טיב טעם אלונית
20 30 31 34 38 39.50

 

שמן זית זיתא עם פיית מזיגה, 750 מ"ל

רמי לוי אונליין,

שופרסל דיל

מחסני השוק, ויקטורי,יוחננוף, יינות ביתן רמי לוי,

שופרסל שלי,

יש חסד

אלונית מגה בעיר,

יינות ביתן בסיטי

28 30 33 37 40

 

שמן קנולה מזוכך מועשר עץ הזית

סניפי יינות ביתן, אושר עד סניפי רמי לוי סניפי ויקטורי ויינות ביתן רמי לוי אונליין, יינות ביתן אונליין שופרסל דיל

שופרסל אונליין

ויקטורי אונליין טיב טעם
9.90 11.90 12.50 13.70 13.80 14.90 16.50

מחירי שמן הזית ירדו

לפי משרד החקלאות, בשנה זו חלה ירידה של כ-7.5% במחיר הממוצע לעומת אשתקד, ממחיר ממוצע של 28.50 ₪ ל-750 מ"ל למחיר של 27 ₪.

עם זאת, כפי שפרסמנו לקראת חנוכה בשנה שעברה, לעתים רשתות המזון מנצלות את תקופת החג דווקא כדי להעלות את מחיר השמן הרגיל ומחיר שמן הזית – כך שמומלץ להיות עירניים ולהשוות מחירים.

כמו כן, מהנתונים עולה כי מכירות שמן הזית ברשתות השיווק עלו בשנת 2018 בכ-10.4% בהשוואה לשנת 2017, ונאמדות ב-261 מיליון ₪.

לקראת חג החנוכה בשבוע שלפני החג ובשבוע החג, ישנה עלייה של כ- 14.5% בכמות שמן הזית מכתית מעולה הנמכרת ברשתות השיווק לעומת כמות המכר הממוצעת (דו שבועית) בשנת 2018.

ככלל, שוק שמן הזית בישראל מוערך בכ-23.5 אלפי טון לשנה. כ-25% מכמות זו נמכרת ברשתות השיווק והשאר נצרך על ידי השוק המוסדי ומפעלי תעשייה. מקורות אספקת שמן הזית הם מייצור מקומי, המהווה 70% מסך הצריכה הישראלית, ו-30% מקורם ביבוא שמן בבקבוקים ובצוברים.

האם שמן הזית שאתם קונים הוא באמת שמן זית ישראלי?

כפי שפורסם כאן במדור תזונה באתר חדשות הצרכנות פואנטה, בתחילת שנת 2019 נכנסה לתוקף תקנה חדשה וחשובה לצרכנים: יצרני שמן הזית והיבואנים חייבים לציין את ארצות המקור של השמן על הבקבוקים. השקיפות הזאת חשובה, משום שלעתים קרובות נמכר תחת מותגים ישראלים שמן שרק חלקו מיוצר בישראל. לא מדובר בשמן מזויף, אך לצרכנים חשוב לדעת אם מדובר בשמן שכל כולו ישראלי, או שמדובר בתמהיל של כמה שמנים מכמה מקורות.

כך למשל, על התווית של שמן זית זיתא, אשר נחשב למותג ישראלי לחלוטין, כתוב כי מדובר בשמן זית מישראל ומהאיחוד האירופי.

שמן זית זיתא

המלצות לרכישה ולאחסון של שמן זית:

  • שמן זית הוא מוצר יקר יחסית. שמן זית זול מאוד צריך להדליק נורה אדומה – במיוחד אם מדובר במחיר שגובה אדם פרטי (ולא רשת גדולה שיוצאת במבצע נקודתי קצר מועד).
  • צריכת השמן למאכל המומלצת היא בבקבוק זכוכית כהה או בפח בלבד.
  • יש להימנע מאחסונו של השמן במיכל פלסטיק ומחשיפתו לאור. אחסון במיכל פלסטיק יגרום להעברתחומרי הפלסטיק לשמן.
  • אין לאחסן שמן זית בטמפרטורה שהיא מעל 20 מעלות. מומלץ לא להניח את בקבוק השמן לאכילה סמוך לכיריים או לתנור האפייה. תנאים אלה מביאים לקלקולו המהיר,
  • המשקעים הקיימים בתחתית שמן הזית, כגון חתיכות פרי ומוצקים שנשארו מהכבישה, אינם קריטריון לאיכותו של השמן. עם זאת, אורך החיים של שמן עם משקעים יהיה קצר יותר מאשר שמן ללא משקעים, וכתוצאה מכך יתקלקל יותר מהר. על כן, מומלץ לקנות שמן שסונן או לסננו בבית.
  • לצבעו של השמן אין כל השפעה על איכותו או על טעמו. אנשי המקצוע מסבירים כי ככל שמסיק הזיתים נעשה מוקדם יותר, כך צבעו של השמן יהיה ירוק יותר, וטעמו חריף יותר.
  • כדי להימנע משמן מזויף או מהול, מומלץ לבדוק האם האריזה נושאת את תווית האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים, המעידה על איכות השמן ועמידתו בהתאם לקריטריונים המתאימים.
  • מומלץ לקנות את השמן במקומות מוסדרים, ועליהם תווית של "כתית מעולה" או "כתית".

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

פואנטה




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות