חנוכה 2018: אילו רשתות העלו את מחיר השמן, מהו מחיר הוגן לשמן זית ואיך מזהים שמן מזויף? - פואנטה

חנוכה 2018: אילו רשתות העלו את מחיר השמן, מהו מחיר הוגן לשמן זית ואיך מזהים שמן מזויף?

מסתבר שחנוכה הוא לא הזמן לקנות שמן… כך לפי בדיקת פואנטה. מה קרה למחירי השמן ברשתות השונות ומתי הזמן הזול ביותר להצטייד בו?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שמן הוא מצרך מבוקש כל השנה, ובמיוחד בחנוכה – ושימו לב מה קורה למחיר השמן דווקא בתקופה הזאת: היצרניות ורשתות המזון מנצלות את הביקוש ומעלות את המחירים, לפחות של חלק מהשמנים. מדובר גם בשמן חמניות, גם בשמן קנולה וגם בשמן זית – ולא רק ברשתות שנתפסות כיקרות אלא בכולן. גם מחיריהם של תרסיסי הטיגון קפצו באורח פלא בדיוק עכשיו.

אבל רגע לפני שנגיע למחירים בחנויות, הנה נתון מעניין שמספק משרד החקלאות: המחיר המומלץ של שמן זית למאכל כתית מעולה, לפי תחשיבי המשרד, צריך לעמוד על 38 שקל לליטר בחנויות המוזלות ו-42.63 שקל לליטר בחנויות היקרות בתוך העיר. מאחר שהשמן נמכר בדרך כלל בבקבוק 750 מ"ל, המחיר לבקבוק כזה בחנויות המוזלות לא צריך לעלות על 28.50 שקל, וברשתות יקרות בתוך העיר על 32 שקל.
המשרד ממליץ לצרכנים לקנות שמן זית ישראלי בחנויות במחיר שלא יעלה על 40 ₪ לליטר, כלומר 30 שקל לבקבוק סטנדרטי של 750 מ"ל.

אילו רשתות העלו מחירים ועל אילו שמנים?

כאמור, רשתות המזון והיצרניות לא מהססות לייקר את השמן, כולל שמן זית, לקראת החג – ולפעמים מדובר במותג הפרטי שלהן שנתפס כזול יותר. הנה כמה דוגמאות:

שמן זית זיתא, 750 מ"ל, אתר מגה

מחיר נוכחי: 39.90 ₪ (יקר ב-25% מהמחיר הממוצע).
מחיר ממוצע: 31.90 ₪.
המחיר הנמוך ביותר לאורך השנה: 25 ₪ (25.11.18, 2.9.18 שבועיים לפני ראש השנה).

שמן חמניות 1 ליטר, עץ הזית, שופרסל

מחיר נוכחי: 16.40 ₪ (יקר ב-23% מהמחיר הממוצע).
מחיר ממוצע: 13.33 ₪.
המחיר הנמוך ביותר לאורך השנה: 9.90 ₪ (שבועיים לפני ראש השנה).

שמן חמניות 1 ליטר, מותג פרטי שופרסל

מחיר נוכחי: 12.50 ₪ (יקר ב-13% מהמחיר הממוצע).
מחיר ממוצע: 11 ₪.
המחיר הנמוך ביותר לאורך השנה: 10 ש"ח (ספטמבר 2018).

שמן זית, 750 מ"ל, מותג פרטי רמי לוי

מחיר נוכחי: 28.90 (יקר ב-18% מהמחיר הממוצע).
מחיר ממוצע: 24.50 ₪.
המחיר הנמוך ביותר לאורך השנה: 16.90 ₪ (18.3.2018, שבועיים לפני פסח).

תרסיס שמן PAM, אתר רשת ויקטורי

מחיר נוכחי: 20.90 ש"ח (יקר ב-42% מהמחיר הממוצע).
מחיר ממוצע: 14.72 ₪.
המחיר הנמוך ביותר לאורך השנה: 10 ₪ (בחודש אוקטובר 2018).

מה יכולים הצרכנים לעשות?

מאחר ששמן הוא מוצר שיכול להחזיק מעמד זמן רב, הדבר החכם לעשות הוא לעקוב אחר מחירו ולרכוש אותו כאשר הוא נמוך. מבדיקת פואנטה עולה כי המועדים האלה הם בדרך כלל כשבועיים לפני ראש השנה או פסח – והסיבה היא שזו התקופה שבה אמצעי התקשורת מבצעים השוואות מחירים וכל הרשתות רוצות להצטייר כהכי זולות.

איך תזהו שמן מזויף?

לפני מספר שנים פורסם דוח של האיחוד האירופי, שלפיו שמן הזית הוא מוצר המזון המזויף ביותר בעולם. זה לא מקרי. הסיבה היא שלצרכן מן המניין קשה מאוד לזהות שמן מזויף.

כך למשל, אם נדמה לכם שהמשקעים הקיימים בתחתית שמן הזית, כגון חתיכות פרי ומוצקים, מעידים על איכות ירודה או על שמן מזויף – אתם טועים. המשקעים הללו, שנשארו מהכבישה, אינם קריטריון לאיכותו של השמן. עם זאת, אורך החיים של שמן עם משקעים יהיה קצר יותר מאשר שמן ללא משקעים, וכתוצאה מכך יתקלקל יותר מהר. על כן, מומלץ לקנות שמן שסונן או לסננו בבית.
גם אם אתם מנסים להיאחז בצבעו של השמן, כדאי לדעת שהוא אינו מעיד על דבר. לצבעו של השמן אין כל השפעה על איכותו ועל טעמו. ככל שמסיק הזיתים נעשה מוקדם יותר, כך צבעו של השמן יהיה ירוק יותר, וטעמו חריף יותר.

למעשה, בדיקת זיוף עם תוצאה ודאית יכולה להתקבל רק במעבדה, ולכן לא פעם ולא פעמיים נחשפים ע"י הרשויות שמני זית מזויפים, כאלה שנמהלו בשמן סויה ועוד.

אז מה כן יכול הצרכן לעשות כדי לצמצם את הסיכוי לרכוש או לצרוך שמן זית מהול או מזויף? ראשית, לחפש את תווית האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים, המעידה על איכות השמן ועמידתו בהתאם לקריטריונים המתאימים.

מומלץ גם לחפש על התווית פרטים לגבי מקום הייצור של השמן ולא להסתפק בניסוח כללי כמו "בית בד ישראלי".

בנוסף, על הצרכנים להימנע מרכישת שמן זית זול מדי. אין מה לעשות, שמן זית הוא מוצר יקר, ומחיר "מציאה" עלול בהחלט להעיד על כך שפשוט לא מדובר בשמן זית.

איך לאחסן שמן זית?

במשרד החקלאות פרסמו לקראת החג מספר המלצות שיאריכו את חיי שמן הזית לאחר הרכישה:

  • צריכת השמן למאכל המומלצת היא בבקבוק זכוכית כהה או בפח בלבד.
  • יש להימנע מאחסונו של השמן במיכל פלסטיק, ומחשיפתו לאור, או לאחסונו בטמפרטורה שהיא מעל ל- 20 מעלות. תנאים אלה תורמים לקלקולו המהיר, ולירידה באיכות השמן ובהעברת חומרי הפלסטיק לשמן.
  • מומלץ לא להניח את בקבוק השמן לאכילה סמוך לכיריים או לתנור האפייה.

עוד נתונים מעניינים על ענף שמן הזית

לפי משרד החקלאות, מכירות שמן הזית ברשתות השיווק עלו בהתמדה ב-8.5% בהשוואה לשנים קודמות, ונאמדות ב-244 מיליון ₪, כאשר 90% מהמכירות ברשתות השיווק הן של שמן זית מכתית מעולה. במקביל, חלה ירידת מחירים של כ-10% במהלך העשור האחרון.

ככלל, שוק שמן הזית בישראל מוערך בכ-23.5 אלפי טון לשנה. כ-25% מכמות זו נמכרת ברשתות השיווק והשאר נצרך על ידי השוק המוסדי ומפעלי תעשייה. מקורות אספקת שמן הזית הם מייצור מקומי, המהווה 80% מסך הצריכה הישראלית, ו-20% מקורם ביבוא שמן בבקבוקים ובצוברים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות