מה מכילה אבקת מרק מרכיבים טבעיים בלבד? בקשה לייצוגית נגד אסם וקנור - פואנטה

מה מכילה אבקת מרק מרכיבים טבעיים בלבד? הייצוגית שתהרוס לכם את התאבון

בנזין וחומצה גופריתית אינם רכיבים טבעיים, אבל לפי ייצוגית נגד אסם ויוניליוור, הם קיימים במוצרים שמתהדרים בכיתוב "רכיבים טבעיים בלבד", והצרכנים משלמים ביוקר

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אין צרכן שהכיתוב "רכיבים טבעיים בלבד" לא קורץ לו, במיוחד לאור המודעות הגדלה בשנים האחרונות לנזקים שנגרמים מצבעי מאכל, חומרים משמרים ורכיבים תעשייתיים. אחד הרכיבים הבעייתיים, ששמו ידוע לשמצה, הוא מונוסדיום גלוטומט. חברות רבות אוהבות להדגיש בכיתוב בולט שהמוצר שלהן מיוצר מרכיבים טבעיים בלבד, ובמיוחד אם הוא לא מכיל מונוסודיום גלוטומט. כך גם חברת אסם שמשווקת אבקות מרק ושקדי מרק, וחברת יוניליוור שמשווקת את אבקות המרק של קנור (Knorr). המוצרים הללו נמכרים על המדף לצד המוצרים המקבילים הפחות בריאים, במחיר גבוה יותר. כלומר, הכיתוב "מכילים מוצרים טבעיים בלבד" מהווה מסר מרגיע לצרכן, ועל העובדה שהחברה הוציאה את הרכיבים המזיקים מהמוצר, הוא נדרש לשלם יותר. אלא שבקשה לייצוגית נגד אסם ויוניליוור מעלה תהיות לגבי מהימנות ההבטחה לרכיבים טבעיים, וטוענת כי החברות גורפות מיליוני שקלים בזכות הכיתוב הזה, למרות שלא כל הרכיבים באותם מוצרים  עונים להגדרה "טבעיים".

הבקשה לייצוגית נגד יוניליוור ואסם מתייחסת למספר מוצרים (אבקות מרק, שקדי מרק, קרוטונים ומרק נמס). אחת הטענות המרכזיות בבקשה היא שאסם ויוניליוור משתמשות במכוון בשמות לא מדויקים לרכיבים המצויים במוצרים אלה, וכך לצרכן אין שום דרך לדעת שלמעשה אותו רכיב אינו טבעי.



הבקשה לייצוגית נגד אסם ונגד יוניליוור הוגשה באמצעות ע"וד מנחם שמואלי ועו"ד יהונתן בשארי, והיא עומדת על סכום של קרוב ל-300 מיליון שקל (מתוכם כ-250 מיליון נגד אסם). הבקשה מתבססת על חוות דעת של המומחה למזון פנחס דנציגר, אשר בחן את הרכיבים ובדק אם ניתן להגדיר אותם "טבעיים", ועל חוות הדעת הכלכלית של היועץ הכלכלי סלע קולקר, אשר בחן את מחירי המוצרים כדי לגבש הערכה באשר לרווח העודף שאסם ויוניליוור גרפו כתוצאה מהובלת הצרכנים לבחור במוצרים היקרים והלכאורה בריאים יותר.

רכיבים טבעיים בלבד

 

מרק עוף אמיתי של אסם 400 גרם: השוואה בין רשימות הרכיבים 

כיתוב בסיס כיתוב רכיבים טבעיים בלבד
מלח מלח
עמילן סוכר
סוכר עמילן
מחזקי טעם (מונוסודיום גלוטמט, E635) תמציות שמרים
אבקת סירופ תירס תבלינים
אבקת בשר ושומן עוף (6%) אבקת סירופ תירס
שמנים מהצומח אבקת בשר ושומן עוף (6%)
ירקות מיובשים (בצל, סלרי, פטרוזיליה) שמנים מהצומח
מיצוי תבלינים (סלרי, כורכום) תמציות תבלינים (מכילות סלרי)
פלפל שחור פטרוזיליה מיובשת
חומרי טעם וריח מעכב חמצון (תמצית רוזמרין)
מעכב חמצון (תמצית רוזמרין)

מה מכילים הרכיבים ה"טבעיים"?

לפי הבקשה, המוצרים המוזכרים בה כוללים כ-15 רכיבים שאינם עומדים בתקן הישראלי המאפשר להם להיקרא רכיבים טבעיים. רכיבים אלה אמנם מקורם בטבע, אך עד שהם הופכים לאבקת מרק – הם עוברים תהליכי עיבוד אגריסיביים באמצעות חומרים אחרים שעלולים להשאיר בהם חומרים מזיקים, כמו בנזין או גז רעיל, וכמובן לאבד את הערך המקורי שלהם.

שמנים מהצומח: "שמן צמחי עלול להכיל שאריות בנזין"

לפי חוות הדעת של המומחה דנציגר, אחת הדוגמאות הבולטות היא במקרה של שמן צמחי. שמן צמחי הוא שמן דקלים, שמן חמניות, שמן קנולה וכיוצא בזה. לדבריו, בתהליך ייצורו ועיבודו נעשה שימוש בחומרים כימיים מסוכנים למאכל, והשמן עובר שינויים כימיים דרסטיים: "אחד מתהליכי העיבוד של השמן הצמחי כולל שימוש בממיסים מסוג הקסאן, או בשמו היותר נפוץ, "בנזין"", הוא כותב . לכן, לא רק שהשמן הצמחי אינו יכול להיחשב רכיב טבעי, אלא שהוא עלול להכיל שאריות בנזין, ובשל כך להיות מסוכן לבריאות.

"תהליך עיבוד הסוכר כולל שימוש באבן גיר ובגז"

גם הסוכר אינו תמים. כדי להגיע לתצורה שבה הוא נמכר, הוא עובר תהליכים כימיים אגרסיביים שמטרתם בין היתר להלבין אותו. הדבר מתבצע באמצעות חומרים זרים, כמו אבן גיר ובגז אוזון (גז רעיל).

כורכום ותמצית רוזמרין מעובדים באמצעות אצטון

כורכום הוא אחד הרכיבים שנתפס כבריא, אך בפועל מיצוי הכורכום אינו משאיר את הכורכום בתצורתו הטבעית. גם אם הרכיב "תמצית רוזמרין" מרגיע אתכם, כדאי לדעת כי כדי להפיק את מיצוי הכורכום ותמצית הרוזמרין, נעשה שימוש בכימיקלים כמו אצטון או אלכוהול.

חומצת לימון: הכירו את החומצה הגופריתית

חומצת לימון אינה טבעית כמו שהיא נשמעת. כדי לייצר אותה משתמשים בכימיקל מחמצן חזק מאוד – חומצה גופריתית. חומצה זו מסוכנת ומפרקת את כל התרכובות האורגניות.

כמה כסף הפסידו הצרכנים?

מעבר לנזק הבריאותי שעלול להיגרם מצריכת מוצרים אלה, יש כאן כמובן נזק כספי. כאמור, אסם ויוניליוור כותבות על חלק מאבקות המרק ושקדי המרק באותיות קידוש לבנה "מכיל רכיבים טבעיים בלבד". בחלק מהמקרים, ניתנת לצרכן האפשרות לבחור איזה מוצר הוא מעדיף – זה ש"מכיל מוצרים טבעיים בלבד" ומחירו גבוה, וזה שלא מתהדר בכך ומחירו נמוך יותר.

לפי חוות הדעת של המומחה הכלכלי סלע קולקר, לאורך השנים שיווקה אסם את אבקת המרק עם הכיתוב "רכיבים טבעיים בלבד" במחיר של כ-23 ש"ח, ואילו מוצר הבסיס נמכר סביב רמות של כ-16 ש"ח בלבד. הפער בגובה של כ-7 ש"ח עבור כל אבקת מרק כזאת שנמכרה, וכמובן מדובר במיליונים.

בחוות הדעת, קולקר מציג מגוון חישובים למגוון מוצרים, ביניהם שקדי מרק וקרוטונים, בנוסף, הוא מפריד בין הנזק לצרכנים לנזק לקמעונאים ולשוק המוסדי. מבחינת הצרכנים, בחישוב שמתייחס לשנים 2012-2018 הנזק המינימלי לצרכן נאמד בכ-97 מיליוני שקל עבור מוצרי אסם, ובכ- 18 מיליוני שקל עבור מוצרי קנור, ובסך הכל כ- 115 מיליוני שקל, לפני תוספת בגין ריבית, ולפני חישוב הנזק עבור השוק המוסדי.

התובעים: לא מדובר רק בנזק כספי ישיר

יש לציין כי לשימוש בכיתוב "רכיבים טבעיים בלבד" יש השלכות שמעבר לנזק כספי ישיר וגם מעבר לנזק בריאותי פוטנציאלי. כך למשל, מאחר שמדובר בשתי החברות הגדולות בישראל, המתחרות הקטנות יותר נאלצות ליישר איתן קו. בנוסף, הצרכן מושפע אפילו באופן בלתי מודע ומפתח תפיסה מוטעית לגבי מה שמוגדר טבעי ומה שלא.

  • תגובת אסם: "אסם תלמד את הבקשה ותגיב בהתאם בבית המשפט".
  • תגובת יוניליוור: ״נלמד את התביעה ונגיב בבית המשפט".

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

 

ייצוגית



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות