שמעתם על צמידי האלכוהול בזאפה? רוכשים צמיד בסכום קבוע מראש - ולא ניתן לקבל עודף

פרשת צמידי המשקאות בזאפה: צרכנים נאלצו לשלם סכום גבוה ממחירי המשקאות בפועל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם הייתם בהופעה בלייב פארק שאורגנה ע"י זאפה, שבה בתמורה לרכישת צמיד בסכום מסוים קיבלתם זכאות לשתייה מבלי יכולת לקבל עודף, אתם לא לבד. לאחרונה היו שתי הופעות כאלה. אלפי ישראלים שהגיעו, למשל, להופעה האחרונה של אביב גפן בלייב פארק בראשון לציון, נתקלו בתופעה הזאת, והפסידו לא מעט כסף.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פתחה בחקירה כנגד זאפה (זאן מוסיקה בע"מ) בגלל הנושא הזה, שכן שיטת צמידי ה-cashless באופן שבו היא יושמה בהופעות הללו גרמה להטעיה ולהשפעה בלתי הוגנת על הצרכנים.

במסגרת החקירה נאספו חומרים ממשרדי החברה ומנכ"ל החברה נחקר.

החקירה נפתחה בעקבות כתבה שפורסמה בתוכנית הכלכלית בערוץ 12. כך עבדה שיטת הצמידים, כפי שהוצג בכתבה: רכישת משקאות לא התאפשרה במזומן או באשראי, אלא באמצעות צמידים שהוטענו מראש. הסכומים השרירותיים שבהם הוטענו הצמידים היו 29 ₪, 55 ₪ או 85 ₪, ורק לאחר שנרכשו, אפשר היה לגשת לבר ולרכוש משקה. אלא שהצרכנים גילו שלא רק שהם נאלצו לנחש מראש איזה סכום ירצו להוציא על שתייה במהלך הערב, אלא שהם מפסידים בכל מקרה. זאת, משום שמחירי המשקאות לא תאמו את מחיר החבילה / הצמיד שרכשו.

כך, ברוב המוחלט של המקרים הצרכן נשאר עם עודף, שאותו החברה לא החזירה.

כאן חשוב לציין כי באופן עקרוני, שימוש בצמידים שבהם הצרכנים משלמים על משקאות ומזון בתוך מתחמי הופעות הוא דבר נפוץ בחו"ל, ובמידה שהדבר מתבצע באופן תקין, מדובר דווקא בשיטה נוחה שמשפרת את החוויה. יש מקומות שבהם בתום האירוע אפשר לקבל החזר על היתרה בעמדה ייעודית.

בישראל עד כה השיטה הזו לא יושמה, וגם כעת מדובר רק בשתי הופעות שאורגנו ע"י זאפה שבהן נעשה פיילוט, והוא ככל הנראה לא צלח.

מים ב-29 שקל

הנה דוגמה לאופן שבו שילמו הצרכנים על מים מינרלים סכום גבוה יותר מפי שניים ממחירם בפועל: בעוד שבקבוק מים תומחר ב-12 שקל לפי המחירון, בפועל אפשר היה לרכוש אותו רק באמצעות הצמיד ששוויו 29 שקל. כאמור, הצרכן לא יכול היה לקבל עודף.


ברשות להגנת הצרכן הסבירו שההתנהלות הזאת מהווה הן הטעיה והן השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים, משום שהצרכן נמצא בתוך המתחם בו מתקיים האירוע / מתחם סגור, ואין לו אפשרות לרכוש את המשקאות אלא באמצעות חבילות הרכישה בסכומים שנקבעו.

בנוסף, הצרכנים מצאו את עצמם קונים יותר מוצרים מכפי שרצו – רק כדי להצדיק את רכישת הצמיד (למשל, שני בקבוקי מים בשווי 12 שקל כל אחד, ועדיין נותר עודף שלא יכלו לממש).

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות, מסר כי הרשות לא תסבול כל ניצול של צרכנים ולכן נפתחה חקירה באופן מיידי: "התגובה המהירה של הרשות תועיל להכוונת ההתנהגות של זאפה וגם של מפיקי אירועים אחרים כמותה, כבר עתה לקראת תקופת המופעים הקרבה, עוד לפני השלמת הליך האכיפה".

חשוב לדעת כי הקנס על הפרה יכול להגיע ל-45,000 שקל, כאשר באופן עקרוני הרשות יכולה לקנוס את העסק מפר החוק עבור כל הפרה והפרה. כשמדובר באלפי אנשים שנפגעו, מדובר גם באלפי הפרות – כך שהסכום הסופי עלול להיות גבוה מאוד. לכן, יצטרכו ברשות לקבל החלטה לגבי גובה העיצום בתום החקירה.

תגובת זאפה: "המידע הוצג בעמדת הרכישה"

תגובת קבוצת זאפה: "הקבוצה שמה בראש מעייניה את הלקוחות והצרכנים ועוסקת באופן רציף בשיפור השרות ומתן מענה בצורה הטובה ביותר לקהל חובבי התרבות בישראל.

"לקראת עונת המופעים, הקבוצה ערכה פיילוט במספר מועט של מופעים על מנת לבחון שרות טכנולוגי חדש ומתקדם שנקרא צמיד CASHLESS, המקובל בחו"ל כאמצעי תשלום לכרטיסים, מזון ומשקאות במופעים ובפסטיבלים, וזאת במטרה להביא קדמה טכנולוגית ולייעל את השרות לצרכן הישראלי.

"במתחם המופעים ניתן היה לרכוש משקאות אלכוהול באמצעות צמיד הCASHLESS בלבד לקהל מגיל 18 ומעלה, וללא קשר ניתן היה לרכוש שתייה קלה (כולל מים), מזון ומוצרי מרצ'נדייז ללא צמיד הCASHLESS, בכל אמצעי התשלום (מזומן או אשראי) בהתאם למחירונים שהוצגו בכל עמדות המכירה בשטח האירוע.

"האינפורמציה לגבי הCASHLESS הוצגה בעמדות הרכישה.

"לאחר שחלק קטן מקהל רוכשי צמיד הCASHLESS נשאר עם יתרה שלא מומשה בצמיד, נעשתה פנייה לבאי האירוע על מנת לזכות את הלקוחות שנשארו עם יתרה.

"זאפה תמשיך להקפיד על טיפול הוגן ומקצועי בקהל לקוחותיה הנאמן".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות