הילדים קונים אונליין? דואר ישראל השיקה ויזה נטען ומאסטרקארד נטען לבני נוער - פואנטה

הילדים קונים אונליין? דואר ישראל השיקה ויזה נטען ומאסטרקארד נטען לבני נוער

ויזה נטען אפשר לטעון בדולרים. סמארטקארד נטען בשקל, אירו או פאונד. המטרה: ביצוע מבוקר של קניות אונליין או שימוש בטיול בחו"ל. מה גובה העמלה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בני נוער בני 16-18 לא תמיד מחזיקים חשבון בנק – אבל שופינג הם עושים, כולל לא מעט קניות אונליין מאתרים בחו"ל. בנוסף, האופנה היחסית חדשה בקרב שביעיסטים ושמיניסטים היא לטוס עם החברים לחו"ל. עבור אלה וגם אלה משיק דואר ישראל כרטיסים נטענים בשקלים ובמט"ח לבני נוער מגיל 16 עד 18. הכרטיסים נטענים בסכום של עד 2,500 שקל בחודש ואינם מקושרים לחשבון בנק או לכרטיס אשראי.

כפי שפורסם בפואנטה בעבר, בדואר ישראל הרחיבו את הכרטיסים הנטענים כאשר השיקו את סמארטקארד – כרטיס נטען של מאסטרקארד המאפשר שימוש בפאונד, אירו ושקלים. באותו כרטיס אפשר לטעון עד 20,000 שקל. כעת מדובר בכרטיסים ייעודיים לבני נוער, כך שסכום הטעינה המירבי נמוך יותר.

מדובר בכרטיסים שבני הנוער רוכשים על שמם, בהצגת תעודת זהות. יש שני סוגים של כרטיסים: כרטיס ויזה נטען – שבו אפשר לטעון דולרים (ולבצע קניות אונליין מאתרים אמריקנים למשל), או כרטיס מאסטרקארד, שבו ניתן לטעון שקלים, אירו או פאונד. בשני המקרים הסכום המירבי שווה ערך ל-2,500 שקל. עלות הכרטיסים 45 שקל לכרטיס באופן חד פעמי ותוקפם ל-5 שנים.

שני סוגי הכרטיסים מאפשרים גם משיכת מזומנים בכספומט בחו"ל.

כיצד מטעינים את הכרטיסים הנטענים ומה גובה העמלה?

הטענת הכרטיסים אפשרית במזומן או בכרטיס אשראי, וכן בהעברה בנקאית מחשבון אחר.

כמובן, יש עמלה – והיא משתנה בהתאם למטבע:

  • 2% עמלת טעינה למטבע שקלי (כלומר, בטעינת 2,500 שקל תשולם עמלה של 50 שקל)
  • 1% עמלת טעינה למט"ח (כלומר, בטעינת 2,500 שקל שיומרו לדולרים, תשולם עמלה של 25 שקל)

לאחר הטעינה, התשלום בכל בתי העסק הוא ללא עמלה.

הכרטיסים מוטענים מראש ואינם מקושרים לחשבון בנק. מבחינה זו הם בטוחים יותר בעת רכישה אונליין מאשר כרטיס המשויך לחשבון בנק ומאפשר פריצה לחשבון.

הבעיה עלולה להתעורר כאשר מטיילים בחו"ל והכרטיס נגנב. בדואר ישראל מבטיחים כי במקרה של גנבת הכרטיס, הכסף מבוטח ויוחזר ללקוח – אלא שבעבר הגיעו לפואנטה תלונות בדבר לקוחות שהכרטיס שלהם נגנב ובבנק הדואר לא האמינו להם.

קהל היעד: גם בני נוער וגם הורים

קהל היעד הוא כמובן בני נוער, אך מבחינת דואר ישראל – גם הורים שרוצים לפתח אחריות ויכולת ניהול תקציב בקרב ילדיהם. "מדינת ישראל היא שיאנית עולמית בתחום הסחר המקוון, ובני הנוער מהווים פלח משמעותי וחשוב מכלל הקונים ברשת", אומר דני גולדשטיין מנכ"ל דואר ישראל. "אנחנו רואים שגיל ההזמנות ברשת הולך ויורד, וההבנה הצרכנית של בני הנוער הולכת וגדלה. גם הם צרכנים נבונים שיודעים מה הם רוצים ומשווים מחירים. הכרטיסים יאפשרו לבני הנוער עצמאות מרבית ולהורים שליטה בהוצאות ושקט נפשי. כך בני הנוער וצעירים ילמדו להתנהל פיננסית בצורה נבונה ואחראית ללא חריגה בהוצאות".

אבי בלו, מנהל בנק הדואר, מדגיש את הנושא של נסיעות לחו"ל: "בני נוער רבים נוסעים לחו"ל לבדם למחנות קיץ, לחופשות, לאירועי מוזיקה וספורט בחו"ל, ויוצאים מטעם בתי הספר למסעות בפולין".

בלו ציין עוד, כי חברת דואר ישראל היא המובילה בארץ בתחום כרטיסים נטענים, כאשר כבר כיום החברה מציעה כרטיסים נטענים למבוגרים, הכוללים שקלים ומט"ח, אותם ניתן לטעון עד 20 אלף שקל והם מאפשרים קנית מוצרים ושירותים במאות אלפי בתי עסק בארץ ובעולם ללא עמלות, לרבות שימוש בתחנות דלק ומשיכת מזומנים ומט"ח בכספומטים.

92% מבני ה-16-18 נוהגים לקנות ברשת

מסקר שערכה חברת דואר ישראל ביוני 2019 באמצעות מכון "שילוב I2R" לקראת השקת הכרטיסים, עולה כי 92% מבני הנוער בגילאי 16-18 נוהגים לקנות ברשת בתדירות כלשהי, כאשר קרוב לשליש מהמדגם ציינו כי הם קונים לפחות פעם בשבוע עד פעם בשבועיים שלושה, וכ 45% נוספים קונים פעם בחודש עד פעם בחודשיים שלושה. סכום הקנייה הממוצעת של בני הנוער שנוהגים לקנות באינטרנט עומד על כ–145 ש"ח, והם רוכשים לעצמם בעיקר דברי אופנה, סמארטפונים, אביזרים לטלפון גאדג'טים ונעליים.

עוד עולה כי הם מעדיפים בבירור רכישה מאתרים בחו"ל וכמות הרכישות בהם כפולה. האתרים הפופולריים הם עלי אקספרס (71%) ו-איביי (68%). בפער ניכר אחריהם – אמזון (41%) ואסוס (34%). האתרים המובילים בארץ בקרב בני נוער הם: עדיקה (18%) וטרמינל X (כ-15%). אחריהם יד2 (14%), עזריאלי.קום וקסטרו (10% כל אחד).

קונים בעיקר בגדים, סמארטפונים, גאדג'טים ונעליים

מהסקר עולה כי בני הנוער אוהבים להזמין בגדים (63%), סמארטפונים ואביזרים לטלפון (51%), גאדג'טים וצעצועים (47%), ולאחר מכן נעליים (40%). בנות קונות יותר בגדים, קוסמטיקה ואיפור, תכשיטים, אביזרים וקישוטים לחדר. בנים קונים יותר סמארטפונים ואביזרים לטלפון, גאדג'טים ושעונים. עוד עולה מהסקר כי 21% מבני הנוער קונים מוצרים לבית ספר נתון גבוה יותר בקרב הבנות (27% לעומת 15% מהבנים).

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות