אזהרה למשקיעים: מאמרים מקצועיים על חברות בורסאיות התגלו כקנויים. אישומים קשים בארה"ב

אזהרה למשקיעים: מאמרים מקצועיים על חברות בורסאיות התגלו כקנויים. אישומים קשים בארה"ב

מדובר במאמרים באתרי אינטרנט להשקעות, שהכילו המלצות להשקעה במניות שונות, כאשר הכותבים לעתים כתבו שלא קיבלו תשלום. הנאשמים ייקנסו בסכום של עד 3 מיליון דולר

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כמו בארץ גם בעולם, אמצעי תקשורת, ובפרט כאלה המתמחים בכלכלה, מפרסמים דרך קבע כתבות על חברות הנסחרות בבורסה – כשבקרב קהל הקוראים יש לא מעט כאלה שמקבלים החלטות השקעה על סמך אותן כתבות.

אלא שמסתבר שבארה"ב נחצה הגבול האדום שבין כתבה מקצועית, אובייקטיבית ומהימנה לבין כתבה ממומנת המקדמת אינטרסים של חברות. 

רשות ניירות הערך האמריקנית הודיעה בתחילת השבוע על פעולות אכיפה נגד 27 אנשים וגופים שלכאורה קיבלו תשלום על כתבות אשר פורסמו באתרי אינטרנט המתמחים בתחום ההשקעות – מבלי שהם דיווחו על כך לקוראים. הקוראים מבחינתם קיבלו את הרושם שהם קוראים אנליזות עצמאיות ובלתי משוחדות.

ב-250 מאמרים שנחשפו בחקירת הרשות, המצב היה אף חמור יותר, משום שהכותבים ציינו במפורש שהם לא קיבלו תשלום על המאמר.

במקרה אחד הכותב כתב גם תחת שמו הפרטי וגם תחת שם בדוי, ואפילו הסתתר תחת זהות בדויה של "משקיע ומייסד גוף השקעות עם ניסיון של כמעט 20 שנה בתחום".

לפי חקירת הרשות, בחלק מן המקרים הכותבים חתמו על מסמך שלפיו הם מתחייבים שלא לדווח כי קיבלו תשלום על המאמר.

הרשות הגישה כתבי אישום בגין הונאה נגד 3 חברות ציבוריות, 7 חברות תקשורת וקידום מכירות, שני מנכ"לים, 6 אנשים פרטיים שעובדים בחברות אלה ונגד 6 כותבים. מבין הנאשמים, 17 חתמו על הסדרי פשרה שכללו, בין היתר, סנקציות בגובה של 2,200 עד 3 מיליון דולר – בהתאם לחומרת מעשיהם ולתדירותם. לגבי 10 נוספים, ההליכים נמשכים.

הרשות גם הגישה כתבי אישום נפרדים נגד חברה אחרת, בגין מעורבותה בפרסומים של תוכן מקודם בניגוד לחוק הפדרלי.

במקביל, פרסמה רשות ניירות הערך האמריקנית אזהרה לציבור המשקיעים להיזהר מהמלצות השקעה המתפרסמות באתרי השקעות באינטרנט, והמליצה להם שלא לבחור להשקיע בחברה מסוימת רק על סמך פרסומים כאלה או אחרים, אלא לאחר תחקיר מעמיק והצלבת נתונים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות