ביטול טיסה בגלל הקורונה - מהן זכויות הצרכנים? שאלות ותשובות עם פואנטה

צרכנים במילכוד קורונה: האם תקבלו פיצוי על טיסה שביטלתם?

האם אפשר לקבל החזר כספי על ביטול טיסה בגלל הקורונה? את השאלה הזאת שואלים אלפי ישראלים שהזמינו טיסות וחוששים לטוס. פואנטה עם התשובות

נתבג
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם בין אלפי הישראלים שמבטלים חופשה בחו"ל בגלל הקורונה, אתם מן הסתם תוהים אם תוכלו לקבל החזר כספי. ביטול טיסה בגלל נגיף הקורונה לא מקנה לכם באופן אוטומטי החזר כספי. בתחילה היו ישראלים מעטים שהתמודדו עם הבעיה, כעת מדובר באלפים רבים – אבל העובדה שמדובר בבעיה רחבת היקף רק הופכת אותה לחמורה יותר, משום שהנזק לחברות התעופה ולסוכנויות הנסיעות אדיר.

ייאמר לזכות חברת אל על, שסובלת כעת מהפסדים אדירים וביטלה טיסות לתאילנד, איטליה, יפן ועוד, שהיא חברת התעופה היחידה שמאפשרת כעת לישראלים שהזמינו טיסות וצריכים לשנות אותן – לא לשלם קנס על שינוי טיסה בחלק מהיעדים ובחלק מהמועדים. אל על בשלב זה היא חברת התעופה הנדיבה ביותר, מפני שהיא לא מתייחסת רק להזמנות חדשות אלא גם להזמנות שבוצעו. לקוחות ארקיע וישראייר לא מקבלים מענה רטרואקטיבי (כלומר, אפשרות לבטל טיסות שהוזמנו בעבר – אלא רק טיסות חדשות בהתאם לתנאים).

מעבר לזה, הכאוס חוגג. שני הגופים הצרכניים בישראל – המועצה לצרכנות והרשות להגנת הצרכן, פרסמו לאחרונה התייחסות מאוד מסויגת לגבי זכויות הצרכן לגבי ביטול טיסה. הרבה מאוד צרכנים פונים אליהם, אבל מקבלים מענה מתסכל. אין כרגע סיוע לצרכנים שמפסידים את כספם, ואפילו המידע שנמסר הוא מידע כללי מאוד.

אזהרת מסע, בידוד וסתם חששות: כל הסיבות לבטל

אפקט הקורונה גדל וגדל, והצרכנים הישראלים נמצאים בין הפטיש לסדן. מצד אחד, המועצה לצרכנות טוענת שיש כאן עילה לצרכנים לדרוש החזר כספי בגלל טיעון של "עילת סיכול", אך מצד שני, חוק הגנת הצרכן הוא חוק יבש שלפיו יש הגדרה מאוד ברורה מתי מותר לבטל טיסה או חבילת נופש ולקבל החזר.

צרכנים שהזמינו כרטיסים למדינות שיש אליהן אזהרת מסע סבורים שהם אמורים להיות מכוסים – אבל הם טועים. גם צרכנים שאמורים לטוס למדינה שכאשר חוזרים ממנה יש להיכנס לבידוד אינם נהנים מהגנה משפטית.

כזכור, זה התחיל באזהרת מסע לסין, המשיך בהמלצות בידוד למי שחוזרים ממדינות שונות במזרח הרחוק, הורחב לאזהרת מסע ליפן ותאילנד, התפשט לאזהרת מסע לדרום קוריאה ולאיטליה והגיע עד כדי המלצת משרד הבריאות לא לטוס לחו"ל בכלל.

ביטול טיסה ביוזמת הצרכן – מה קובע החוק?

חשוב לדעת: צרכנים שהזמינו טיסה או חופשה בחו"ל באמצעות האינטרנט או הטלפון, יכולים לקבל החזר כספי רק אם ביטלו את העסקה תוך 14 ימים ממועד ביצוע העסקה או ממועד קבלת טופס הגילוי – לפי המאוחר. זאת, בתנאי שנותרו למעלה מ-7 ימים (לא כולל שבת וחג) לפני מועד הנסיעה. במצב כזה, הם ישלמו רק דמי ביטול של 5% או 100 ₪  -לפי הנמוך ביניהם.

ביטול טיסה ביוזמת חברת התעופה – מה קובע החוק?

אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה בגלל נגיף הקורונה, היא צריכה להחזיר לכם את הכסף אך לא חייבת לתת לכם פיצוי, מפני שהביטול נגרם כתוצאה מ"כוח עליון". החברה יכולה לאפשר לכם לבחור כרטיסים לטיסה חלופית.

האם יש צרכנים שיש להם זכויות אחרות לגבי ביטול טיסה?

כן, לגבי אזרח ותיק (מעל גיל 65), עולה חדש או בעל מוגבלות – החוק גמיש יותר. אם הם ביצעו את בעסקה בטלפון / באינטרנט, הם יכולים לבטלה במשל 4 חודשים מיום הרכישה או ממועד קבלת טופס הגילוי, לפי המאוחר מביניהם, ובתנאי שנותרו למעלה מ-7 ימים (לא כולל שבת וחג) לפני מועד הנסיעה. גם כאן, יש דמי ביטול העומדים על 5% או 100 ₪ – לפי הנמוך ביניהם – עבור כל כרטיס.

יש לי ביטוח ביטול טיסה. אני מכוסה?

כעיקרון כן. יש לקרוא את האותיות הקטנות ולוודא שאין החרגות בפוליסה, אבל באופן עקרוני זו בדיוק המטרה של ביטוח ביטול טיסה.

האם אזהרת מסע מאפשרת קבלת החזר בגין ביטול טיסה?

לא (אלא אם כן יש לכם ביטוח ביטול טיסה).

עם זאת, במועצה לצרכנות סבורים שאם חברת התעופה או סוכנות הנסיעות לא נותנת החזר כספי לצרכן שמחליט על ביטול טיסה בגלל אזהרת מסע, כדאי לצרכן לתבוע אותן בבית המשפט. במועצה אומרים שסכנת הידבקות מקורונה מוגדרת "עילת סיכול", ולכן זו אמורה להיות זכותם של הצרכנים לבטל עסקה. יש לזכור כי חברת התעופה יכולה לטעון טענה דומה, כך שאין ודאות שתנצחו במשפט ותקבלו פיצוי או החזר.

"אם סוכן הנסיעות או חברת התעופה מסרבים להחזיר לכם את כספכם, בית המשפט מוסמך להכריע בעניין", אומרים במועצה. "ההחלטה תתקבל בהתאם לנסיבות: מה מדיניות ספקי השירותים בחו"ל? מה הצעדים שננקטו על ידי סוכן הנסיעות/המארגן על מנת למזער את נזקו של הצרכן, האם הוצע שינוי של היעד ועוד".

<< להזמנת מסכה רפואית לחצו כאן >>

<< להזמנת מסכת N95 לחצו כאן >>

יש איזשהו החזר שכן מגיע לצרכנים?

כן, במועצה לצרכנות מציינים כי צרכנים שבטלו את טיסתם זכאים להחזר מסי הנמל. בהקשר זה, מומלץ לבדוק מה קובעת מדיניות הביטולים של ספקי השירותים בחו"ל, ולתעד את הדברים.

האם אוכל לקבל החזר על טיסה שאני מזמין עכשיו?

לא, אבל אפשר יהיה ככל הנראה לשנות אותה ללא קנס בחלק מהמקרים.

לגבי מדיניות חברות התעופה הישראליות לגבי שינוי טיסה – אין אחידות. כפי שפרסמנו כאן במדור תיירות באתר הצרכנות פואנטה, לקוחות אל על יכולים לשנות את מועד הטיסות לאירופה ולמזרח הרחוק – לפחות בחלק מהיעדים ועד תאריך מסוים – ללא קנס (ראו כתבה על "שינוי כרטיסי טיסה לאירופה באל על" וכתבה על "שינוי כרטיסי טיסה לתאילנד באל על").

ארקיע פרסמה כבר לפני כשבועיים כי הזמנות טיסות וחופשות לכל אחד מיעדיה לא יחויבו בדמי ביטול או שינוי לטיסות הממריאות עד 25.5.2020 (כולל חופשת פסח). זה רלבנטי רק למי שמזמין טיסות ארקיע עד 31.3.2020. השינוי/ביטול יתאפשר עד 7 ימים לפני מועד ההמראה המתוכננת.

ישראייר מאפשרת ביטול חינמי ללקוחות המזמינים חבילות נופש וטיסות עד 15 במרץ. למזמינים חופשות לחודשים מרץ, אפריל, מאי ויוני (כולל בחג הפסח ובשבועות), הביטול אפשרי עד 7 ימי עסקים לפני מועד היציאה. למזמינים חופשות לחודשים יולי-אוגוסט, הביטול יתאפשר עד 14 ימי עסקים לפני מועד היציאה.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

עוד כתבות מעניינות בפואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות