האם אתם זכאים לפיצוי מאפל בגלל האטת האייפונים המכוונת?

האם אתם זכאים לפיצוי מאפל בגלל האטת האייפונים המכוונת?

פרשת האטת האייפונים חשפה את הבריונות של אפל כלפי צרכניה. החברה אילצה צרכנים בכל העולם לקנות אייפון חדש – ועכשיו תפצה אותם

אייפון זוחל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם גם אתם תקבלו פיצוי מאפל? האטת האייפונים המכוונת שיזמה אפל בשנת 2017 תעלה לאפל כחצי מיליארד דולר בארה"ב ו-25 מיליון אירו בצרפת. עשרות אלפי צרכנים אמריקנים יקבלו מאפל בקרוב 25 דולר. הצרכנים הללו הם בעלי כמה דגמים של אייפון אשר בסוף שנת 2017 החלו לסבול מתופעת ה"אייפון הזוחל". זה קרה קצת אחרי השקת אייפון חדש ומערכת הפעלה חדשה של אפל בספטמבר 2017. בעלי אייפונים ישנים יותר ששדרגו את מערכת ההפעלה באייפון, החלו לסבול מתופעה של זחילת האייפון, וכעבור זמן קצר הסתבר שהתופעה אינה מקרית אלא מכוונת לחלוטין: אפל גרמה ללקוחותיה לשדרג את מערכת ההפעלה, ומיד כשעשו זאת האייפון הפך איטי בצורה בלתי נסבלת והם חשו שאין ברירה אלא להצטייד באייפון חדש. זו כמובן הייתה דרכה של אפל להגדיל את המכירות של האייפון החדש בצורה ערמומית.

עשרות תביעות ייצוגיות נגד אפל

בארצות הברית הוגשו 66 תביעות ייצוגיות נגד אפל בשמם של מיליוני צרכנים, וכעת הן מסתיימות בפשרה שתעלה לחברה הרבה מאוד כסף. זאת, למרות שאפל עצמה לא הודתה בכך שפעלה בצורה לא הוגנת. למעשה, באפל השיבו לבית המשפט שהחברה לא עשתה שום דבר לא בסדר. כאמור, על פי הפשרה בייצוגית נגד אפל, החברה תפצה את הצרכנים שנפגעו בחצי מיליארד דולר, כאשר מדובר ב-פיצוי של 25 דולר עבור כל מכשיר שנפגע. באפל טוענים שהפשרה נועדה למנוע תהליכים משפטיים ארוכים שכרוכים בהוצאות משפטיות כבדות.

פרשת האטת האייפונים והפיצוי מאפל – פרטים נוספים

אז מי זכאי לפיצוי מאפל בגין בעיית האייפון הזוחל? הצרכנים הרלבנטיים הם אזרחי ארה"ב שהיה ברשותם אייפון 6, 6S, 6 פלוס, אייפון 7, אייפון 7 פלוס ואייפון SE – אשר סופקו לפני 21 בדצמבר 2017. באפל עדיין לא פרסמו פרטים לגבי דרך קבלת הפיצוי או מועד מסירת התשלום.

ומה לגבי צרכנים ישראלים? כפי שפרסמנו במדור "תביעות ייצוגיות" בפואנטה בדצמבר 2017, בישראל הוגשו כמה תביעות ייצוגיות נגד אפל, אך בניגוד לתביעות בארה"ב – הן עדיין לא הוכרעו. יש להניח שהפשרה בייצוגית נגד אפל בארה"ב תשפיע גם על המתרחש כאן.

באחת התביעות, אשר הוגשה ע"י עו"ד יצחק אבירם, תוארה ההתנהלות של אפל בצורה חדה ומדויקת: "המערכת לא מתחשבת ברצונו של הלקוח שרכש את המכשיר במיטב כספו. ביום בו מחליטה אפל לשחרר גרסת עדכון, מתחילות להישלח הודעות אל כל מחזיקי המכשירים. ההודעה המופיעה פתאומית על מסך הטלפון מציעה "התקן כעת או מאוחר יותר, כאשר אין אופציה למנוע את העדכון או את המשך קבלת הודעות העדכון. ולא רק זאת, אם תבקש שלא לעדכן, תאלץ ללחוץ על פעולת ה-Remind me Later, ורק אז ישתחרר הטלפון".

פגיעה באמינות של אפל

נזכיר כי התנהלותה של אפל לכל אורך הדרך הייתה שערורייתית וגרמה לפגיעה באמינותה. מיד לאחר שנחשפה פרשת האטת האייפונים, באפל טענו שהאטת המכשיר התרחשה במקרה של סוללה ישנה, במטרה למנוע מצב של קריסת המכשיר (כפי שקורה למכשירים שיש בהם סוללות "שהזדקנו").

לאחר מכן אפל הציעה פיצוי לצרכנים: החלפת סוללה באייפון מדגמים מסוימים במחיר של 29 דולר בלבד. אלא שאז הסתבר שהיא מתנה את קבלת ההטבה בתיקון של מסך שבור, וכך מאלצת את הצרכנים להוציא יותר כסף.

השוואת חבילות סלולר





 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות