תביעה נגד סימילאק: "הפעילה פרופילים מזויפים כדי להשמיץ את נוטרילון"

תביעה נגד סימילאק: "הפעילה פרופילים מזויפים כדי להשמיץ את נוטרילון"

כמה פעמים קיבלתם החלטה לקנות או לא לקנות משהו על בסיס המלצות או הכפשות בקבוצת פייסבוק? שימו לב לתמונה שעולה מתביעה נגד סימילאק, שהוגשה ע"י טבע

תביעה נגד סימילאק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




ייתכן שגם אתם, כמו צרכנים רבים, חברים בקבוצות פייסבוק שבהן אתם מחפשים מידע על מוצרים וחברות שונות. האם אתם יכולים לסמוך על האזהרות או ההמלצות שמפרסמים חברי הקבוצה? האם אתם יודעים מי עומד מאחורי אותם פעילים ופעילות בקבוצות הפייסבוק? תביעה נגד סימילאק, או ליתר דיוק, נגד חברת אבוט (יצרנית סימילאק) צריכה להדליק נורה אדומה בקרב צרכנים שנוטים להסתמך על הרשתות החברתיות כמקור מהימן לקבלת מידע.

תביעה נגד סימילאק וחברת דה לידרס

מי שעוקב אחרי הסדרה "המתחזים" של חיים אתגר, נחשף שוב ושוב לפשטות שבה כל אחד יכול להתחזות בפייסבוק לאדם אחר, לפתוח פרופיל מזויף ולעשות ככל העולה על רוחו. קורבנות ההתחזות יכולים להיות אנשים פרטיים, עסקים, מותגים וחברות. לטענת חברת טבע – משווקת תחליף החלב נוטרילון – היא נפלה קורבן להתחזות, כאשר המתחזות הן אימהות פיקטיביות שקיבלו תשלום כדי להשמיץ את נוטרילון וכדי לשכנע אימהות לעבור במקומו לתחליף המתחרה (סימילאק).

כשמדובר בהורים, בעיקר אימהות, יש כמה וכמה קבוצות פייסבוק פעילות מאוד. כוחן של קבוצות פייסבוק הוא לעתים קרובות גדול יותר מכל פרסומת בטלוויזיה – לטוב ולרע. כאשר אימהות שומעות אזהרות והשמצות מפי אימהות אחרות בפייסבוק, הן יכולות בקלות לשנות את הרגלי הצריכה שלהן.

זה בדיוק מה שעומד מאחורי התביעה של טבע נגד סימילאק, העומדת על סכום עתק של 40 מיליון שקל. שתי הנתבעות הנוספות הן חברת אגם לידרס טק (סוכנות משפיעני רשת המוכרת בשם "דה לידרס"), ומנכ"לית החברה – אפרת סלע איתמר.

חברת דה לידרס, אגב, כיכבה לפני מספר ימים גם בתחקיר של רביב דרוקר כמי שהפעילה חשבונות פייסבוק פיקטיביים עבור בני גנץ. טבע טוענת שהחברה ניהלה עבור אבוט חשבונות פיקטיביים של אימהות, אשר לכאורה דיווחו על כך שהתינוקות שלהם נפגעו משתיית תחליף חלב נוטרילון.

טבע: "רק הלוגו השתנה"

בטבע אומרים כי במאי 2019 נחנך מפעל חדש בהולנד לחברת נוטרישה, המייצרת את נוטרילון – אך הרכב המוצר לא השתנה כלל. לאחר מכן שינתה חברת טבע העולמית את הלוגו שלה – כך שהלוגו החדש מתנוסס על כל מוצריה, כולל תחליף החלב נוטרילון.

פואנטה

לפי התביעה, בספטמבר 2019 החל שיח שלילי בקבוצות פייסבוק סביב נוטרילון, והופצו טענות שהפורמולה של תחליף החלב שונתה. אימהות שונות ציינו כי התינוקות שלהם חוו בעיות עיכול לאחר שימוש בנוטרילון, וחלקן כתבו שהן ממליצות לעבור לסימילאק. 

"התעוררנו יום אחד בהיר לתוך סערה ברשת, כאשר כל מיני אימהות בקבוצות כאלה ואחרות טענו שטבע שינתה את המוצר ומאז הילדים שלהם סובלים. לטענה הזו לא היה שום שחר, משום שחוץ מהלוגו שום דבר לא השתנה", אומרת עפרי מלר-פרי, מנהלת חטיבת נוטרילון בטבע ישראל. "כמה חודשים קודם לכן נפתח מפעל חדש לנוטרישה, היצרנית, אך הפורמולה עצמה לא שונתה ואותו מוצר בדיוק שווק לעשרות מדינות אחרות. לכן לא היה לנו ברור מה פשר ההתנפלות המתוזמנת הזאת". 

לאחר בירור מעמיק שחברת טבע השקיעה בו זמן רב ומשאבים רבים, הסתבר לחברה כי מדובר בשיח מכוון: "תוצאות התחקיר הצביעו באופן חד משמעי על מעורבותו השלילית של סימילאק בשיח ברשתות החברתיות", נכתב בתביעה.

נתח השוק של טבע נפגע כתוצאה מכך. בחברה אומרים כי לאחר 4 שנים של צמיחה עקבית, אשר הביטה את נוטרילון לנתח שוק של יותר מ-21%, בחודש פברואר ירק נתח השוק לכ-17%. החברה מייחסת את הפגיעה לשיח השלילי ברשת.

בנוסף, אומרים בטבע, נגרם נזק להורים ולתינוקות עצמם: "תינוקות רבים בישראל נאלצו לשנות את הרכב תזונתם ולהתרגל לתרכובת מזון חדשה, עם כל אי-הנוחות הכרוכה לעיתים בכך, וללא כל סיבה. התנהלות צינית ופסולה זו של הפצת "פייק ניוז" יושמה באופן סמוי ומכוון ביחס לנוטרילון. זאת, לצורך הפצת מסרים שיווקיים ומשמיצים נגד המותג תוך הטעיית ההורים וליבוי של בהלת שווא, בשוק שמאופיין ברגישות רבה, בין היתר, בשל טרגדיית 'רמדיה'".

תגובות

תגובת אבוט יצרנית סימילאק: "בחברת אבוט אנו מחויבים לתיקשור אתי ואחראי בנוגע למוצרינו. קבלנו את כתב התביעה ואנו לומדים אותו".

תגובת אפרת סלע איתמר, מנכ"לית דה לידרס: "שיטת הפעולה של לידרס הוכיחה את עצמה במאות קמפיינים מוצלחים אבל היא רחוקה מאוד מזו שמתוארת בכתב התביעה. דומה שתביעה שמבוססת על השערות מופרכות, מופצת לכלי התקשורת ומגיעה עם תג מחיר של 40 מיליון, נועדה לצרכי יח"צ בלבד".

היה לכם מעניין? יופי, נשמח אם תפרגנו לנו בלייק, זה חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות בפואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות