היצרנים מעלים מחירים ע"י הקטנת אריזות – מה הצרכנים יכולים לעשות? - פואנטה

היצרנים מעלים מחירים באמצעות הקטנת אריזות – מה הצרכנים יכולים לעשות?

התעצבנתם על הקטנת האריזות ועליית המחירים הסמויה? תפסיקו להתעצבן ותתחילו לפעול, אתם לא לקוחות שבויים. היכנסות להשוואת המחירים שתעשה לכם סדר בראש

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בחודשים האחרונים עוד ועוד יצרנים בחרו להעלות מחירים בדרך עקיפה ומרגיזה של הקטנת אריזות. האמת היא שהשיטה הזאת מניפולטיבית במיוחד, מפני שהיצרנית לא מקטינה את האריזה עצמה, אלא את התכולה שהיא מסתירה. האריזה ממשיכה להיות גדולה ויפה, אך יש בה הרבה פחות תכולה. הצרכן בדרך כלל לא שם לב לשינוי – במיוחד אם הוא מבצע את הקניות אונליין ולא מסתובב בין המדפים ובוחן את האריזה.

האחרונה לעשות את המהלך הזה היא יוניליוור, שבשלב זה מייקרת באופן הזה באופן חד כמה מהמוצרים הפופולריים שלה, ביניהם דגני בוקר לילדים של המותג כריות, קוקומן, קינמונים וגם שוקולד קליק. יוניליוור, כאמור, לא המציאה את הטריק הזה. לפני מספר חודשים דיווחנו כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה על מהלך דומה של היצרנית קימברלי-קלארק, יצרנית המותגים האגיס, ניקול ולילי, שהקטינה כמה מוצרים שנמצאים בכל בית בישראל – מבלי להוריד את המחיר בהתאם. החברה הפחיתה עד 4 חיתולים מאריזות חיתולי האגיס, עד 10 שקיות מאריזת שקיות אשפה של ניקול ו-10 יחידות טישו מחבילת טישו לילי. ההתייקרות הגיעה עד 20%.

הרווח של יוניליוור, קימברלי קלארק ושאר היצרניות כפול – הן גם מרוויחות יותר על כל יחידה שנמכרת, וגם שולחות את הצרכנים להצטייד שוב ושוב במהירות רבה יותר.

בכמה קטנה התכולה של מוצרי יוניליור ובכמה מתייקר המחיר? הנה דוגמאות

מוצר משקל קודם משקל חדש אחוז שינוי במחיר המחירון ל-100 גרם תכולה
סדרת מוצרי כריות 750 גרם 686 גרם 9% +
קוקומן 500 גרם 375 גרם 15%+
קורנפלקס בטעם דבש 500 גרם 448 גרם 12% +
קינמונים 500 גרם 372 גרם 11% +
מוצרי קליק בתפזורת 75 גרם 65 גרם 15%+

אז מה יכולים הצרכנים לעשות?

הצרכנים, בואו נזכור, הם הצד של השני של המשוואה. הצרכנים בישראל אוהבים להרגיש כמו צרכנים נבונים ושונאים להרגיש פראיירים, אבל הם שוב ושוב מוכיחים את ההפך. לו רק החברות היו חוששות מהצרכנים, הן לא היו מזלזלות בהם בצורה כה תכופה ובוטה.

1. זכרו, אתם לא לקוחות שבויים

ראשית, חשוב לזכור שהצרכנים ברוב רובם של המקרים אינם לקוחות שבויים. בעידן של תחרות, אין שום חובה לקנות מוצר שהתייקר – אפשר וצריך לרכוש מוצר מתחרה שלא התייקר.

העובדה שהיצרניות מהססות להעלות את המחירים בצורה רשמית ושקופה ובוחרות להקטין את המוצרים ולהעלות מחירים בדלת האחורית, מעידה על כך שהן חוששות להרגיז את הצרכנים. אבל הן כנראה לא מספיק חוששות – וזה כבר השלב שבו הצרכנים צריכים להביא לידי ביטוי את הכוח שלהם.

יוניליוור לא לבד על המדף. אם במשך כמה שבועות או חודשים, הצרכנים באופן שיטתי לא יקנו את המוצר שהוקטן – יוניליוור תהיה חייבת להיענות למחאה.



2. אפשר לחיות מצוין גם בלי "כריות"

כדאי להיכנס לפרופורציות. שוקולד קליק וקורנפלקס, ובפרט "כריות" או "קוקומן", אינם מוצרים חיוניים, וכך גם חלק ניכר מהמוצרים שאנחנו קונים בסופר. אנחנו נהנים לצרוך אותם, זה נכון, אבל חשוב לזכור כי רוב המוצרים הללו אינם מוצרי צריכה שאי אפשר לחיות בלעדיהם. במידה שהצרכנים יגלו איפוק ולא יקנו את המוצרים שהתייקרו, הם יעבירו לחברה מסר ברור, והיא תיאלץ להשיב את המצב לקדמותו.

3. פרגנו ליצרנים מקומיים וקטנים

בדרך כלל המוצרים שמתייקרים הם אלה של המותגים הגדולים והתאגידים הבינלאומיים. כך למשל, יוניליוור היא אחד התאגידים הגדולים בעולם, והיא אחראית לייצורם ושיווקם של עשרות מוצרים – החל ממוצרי טואלטיקה, כמו דאודורנט DOVE ושמפו פינוק, ועד מיונז הלמנס, דגני בוקר כמו "כריות" ומוצרי מזון אחרים. קימברלי קלארק גם היא תאגיד בינלאומי ענק, אשר בשנת 2018 דיווח על הכנסות בשווי 18.5 מיליארד דולר. חלקן הגיעו מהכיס שלכם.

לתאגידים האלה יש תחרות מצד יצרנים מקומיים ומצד המותגים הפרטיים – והצרכנים צריכים לעודד את המתחרים הקטנים והחלשים יותר, אשר מחיריהם בדרך כלל נמוכים יותר. יש עוד חיתולים חוץ מחיתולי האגיס, יש עוד דגני בוקר חוץ מתלמה ויוניליוור.

יש צרכנים שסבורים כי יש הבדלי איכות ואפילו לא מנסים את המוצרים התחליפיים, אבל לא תמיד בצדק. לעתים קרובות אין הבדלי איכות או הבדלי טעם, ובמקרים אחרים ההבדלים זניחים. מה שחשוב הוא לפחות להתנסות, ולעשות זאת בלב חפץ.

הנה כמה דוגמאות:

דגני בוקר: כריות מול קוביות

קוביות, רמי לוי

כריות, תלמה (יוניליוור)
לפני ההתייקרות
כריות, תלמה (יוניליוור)
אחרי ההתייקרות
מחיר לאריזה 16.80 ל-750 גרם 22 ל-750 גרם 22 ל-680 גרם
מחיר ל-100 גרם 2.24 2.93 3.23

דגני בוקר: כדורים מול קוקומן 

כדורי דגנים, שופרסל

קוקומן, תלמה (יוניליוור)
לפני ההתייקרות
כריות, תלמה (יוניליוור)
אחרי ההתייקרות
מחיר לאריזה 12.90 ל-500 גרם 21.90 ל-500 גרם 21.90 ל-375 גרם
מחיר ל-100 גרם 2.58 4.38 5.84

 

חיתולים: האגיס מול שופרסל בייבי ובייביסיטר

בייביסיטר משופר

שופרסל בייבי פרימיום

 

האגיס אקסטרה קייר

מחיר למארז 27 34.90 55.90
מספר חיתולים 52 54 48
מחיר לאריזה בש"ח 0.51 0.64 1.16

בשורה התחתונה, בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי מבחינת המגוון המוצע לצרכנים, המותג הפרטי התחזק והתחרות השתכללה. כעת הצרכנים הם אלה שצריכים להצביע בארנק שלהם ולבחור בחלופה המשתלמת.

הקטנת מוצרים

 



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות