מחלות עור נפוצות - במה הן מתבטאות?

מחלות עור נפוצות – במה הן מתבטאות?

מחלות עור מתבטאות בצורות שונו – פריחה, או תפרחת, נגעים בגדלים שונים, קשקשת וגרד. החל מסבוריאה ועד פסוריאזיס – הנה כמה מהמחלות השכיחות

מחלות עור
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מחלות עור הן תופעה נפוצה, ולעתים קרובות בלתי נמנעת. רבות מהמחלות מתפרצות באופן אקראי, ואדם לא יכול לדעת מראש אם הוא יחלה באחת מהן (אף כי לעתים יש מרכיב תורשתי). לעתים זיהוי מהיר וטיפול מהיר יכול למנוע הידרדרות ולהפוך את המחלה למטרד. גם אם לא ניתן להביא לסיום מוחלט של המחלה, אלא רק לטפל בסימפטומים ולהקל על הסבל, עדיין יש משמעות לאבחון ולטיפול הנכון. במקרים רבים נדמה לנו שאנו יודעים לזהות מחלה, אך למעשה מדובר במחלה אחרת. לכן ,בכל מקרה מומלץ להיבדק אצל רופא עור, ואף יותר מאחד, כדי לוודא שאתם מקבלים את הטיפול המיטבי והעדכני. לא משנה אם מדובר ברופא עור פרטי בראשון לציון, בצפון או בדרום, כדאי למצוא את רופא שיכול לתת מענה לסבל שלכם.

פסוריאזיס

אחת ממחלות העור היותר מוכרות היא פסוריאזיס, למרות שהיא פוגעת רק ב-3% מהאוכלוסיה. ייתכן שהשם נשמע לכם מוכר, אך יש להניח שאינכם בקיאים בתסמינים שלה עד הסוף. פסוריאזיס היא מחלה כרונית, והיא נגרמת כאשר מערכת החיסון של גופנו תוקפת את עצמה, ותאי עור חדשים נוצרים לפני שתאים אחרים מתים. האבחנה של המחלה יחסית פשוטה – ניתן לראות קשקשי עור ונגעים אדמומיים-סגלגלים על העור. הנגעים מחוספסים וגדולים. ישנם סוגי פסוריאזיס שונים המופיעים באיזורים שונים בגוף – מרפקים, ברכיים ובעור הקרקפת.

הגורם למחלה לא ידוע, אך יש גם מרכיבים גנטיים. ידוע אף שמתח וסטרס עלולים להאיץ את התפרצותה. עוד גורם להתפרצות הוא לעתים מחלות זיהומיות, במיוחד סטרפטוקוק (שבדרך כלל מתבטא בדלקת גרון). כיום אין דרך אפקטיבית להחלים מהמחלה או להעלים אותה לחלוטין, אך אפשר לעכב אותה ולהקל על הסבל.

סבוריאה

עוד מחלה נפוצה היא סבוריאה, ויש סיכוי סביר שגם עליה שמעתם. המחלה נפוצה בעיקר אצל אנשים מבוגרים או אצל תינוקות, בקרב ילדים היא יחסית נדירה. הגורמים למחלה אינם ידועים, עדיין בוחנים מה גורם לה להתפתח אצל אנשים מסוימים. המחלה לא ניתנת למיגור, אך ניתן להקל על התסמינים ויש תקופות ארוכות בחיים שהיא אינה מופיעה כלל. היא מתאפיינת בהופעת קשקשים לבנים על העור או באדמומיות לא נעימה (כן, גם קשקשים בשיער הם ביטוי קל של סבוריאה). הנגעים מופיעים בעיקר באזור הראש והפנים, ואצל גברים היא מופיעה לעתים קרובות באזור הזקן. התסמינים עלולים להחמיר סתין ובחורף, או בעקבות מתח ושינויים הורמונליים. גם פרקינסון עלול להגביר את הסיכון. המחלה מגיעה בד"כ לשיא בסביבות גיל 40, ואצל קשישים היא נפוצה פחות.

גם מצבים נוירולוגיים כמו מחלת פרקינסון עלולים להגביר את הסיכון להופעת סבוריאה. הטיפול הנפוץ הוא שימוש בקרמים ובתכשירים שונים.

אסתמה של העור

הבעיה הרפואית הזו, ששמה אטופיק דמטיטיס, יחסית נפוצה. זוהי מחלה דלקתית כרונית שמתבטאת בתפרחת על העור ולרוב מתחילה בילדות. הגרד  פוגע מאוד באיכות החיים, ולכך מצטרף גם מראה עור לא בריא. המחלה אינה מדבקת והיא עלולה להחמיר כתוצאה מלחץ נפשי ומיובש. המחלה אינה אופיינית לגיל מסוים בלבד, אך נפוצה יותר אצל תינוקות וילדים. גם כאן, שימוש בתכשירים ובקרמים עשוי להקל על התסמינים הללו ולהקל עליהם, ולעתים ניתן טיפול תרופתי.

אקזמה

אקזמה הוא שם שכולל תחתיו מצב כרובי של העור – שבא לידי ביטוי בעור סדוק, יבש ומגרד. הגירוד עלול אף להוביל לדמם או לזיהום חיידקי, ולכן חשוב לטפל בה בהקדם. סוג האקזמה הנפוץ הוא אקזמה אטופית (תורשתית), כאשר קיים סיכוי של 60^ שצאצא יפתח אקזמה אם לאחד מהוריו יש את המחלה.

המחלה פוגעת גם בילדים וגם במבוגרים ויכולה להתפרץ בכל גיל אצל גברים ואצל נשים כאחד. חשוב לטפל באקזמה ולא לתת לה להתפשט ולהחמיר, משום שהיא גורמת אי נוחות ורוב הסיכויים שללא טיפול הפצעים לא ייעלמו מעצמם תוך פרק זמן סביר.

תגובות: 0

נגישות