קונים דירה - מה צריך עו"ד?

קונים דירה – מה צריך עו"ד?

רכישת דירה היא עסקה שעושים מעט פעמים בחיים, וכל טעות בעסקה הזאת עולה הרבה כסף. לכן, לא כדאי לוותר על ייעוץ מקצועי מעורך דין שמתמחה בנושא

דירות למכירה בחריש
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בשעה טובה ביצעתם את העסקה הגדולה וככל הנראה היקרה ביותר בחייכם, ורכשתם דירה. עם זאת, הבירוקרטיה וההוצאות הנלוות לרכישה הן רבות ולא תמיד צפויות – מעמלת פתיחת תיק משכנתא ועד בחירת עו"ד. אנחנו נתמקד בסיבה בגללה צריך לבחור עו"ד לפרויקט וכיצד בוחרים אחד כזה.

קנייה בראש שקט

לאחר המון חיפושים ומודעות דירות למכירה בחריש, פתח תקווה ובאר שבע, הגעתם למסקנה שזאת הדירה אותם אתם מעוניינים להשקיע במיטב כספכם. סביר להניח שזאת אחת העסקאות הגדולות שתבצעו בחייכם וכדאי שתהיו מוגנים ובטוחים מכל כיוון למניעת עוגמת נפש.

אם בשכירות דירה הסתדרתם עם הורדת נוסח חוזה סטנדרטי מהאינטרנט בלי להיעזר בעורך דין, הרי שבעסקת מכר לרכישת או מכירת דירה, אין דבר כזה 'הסכם סטנדרטי'. כל עסקה כזאת מצריכה בחינה מעמיקה של תחום הנדל"ן וניסיון עשיר בתחום על מנת לגלות בעיות בשלב מוקדם דוגמת עיקולים, תוספות בנייה לא חוקיות ועוד).

הטיפול המשפטי בעסקת נדל"ן

טיפול משפטי של עורך דין מקצועי מתחום המקרקעין צריך לכלול את עיקרי הדברים הבאים:

  • בדיקת זהות המוכר וזכויותיו בנכס
  • האם קיימת הערת אזהרה על שם אדם אחר (בעל זכויות נוספות בנכס)
  • האם יש שעבודים על הנכס לטובת צד ג', כמו בנקים
  • בדיקת חובות קיימים על הנכס, כמו תשלומי ארנונה וחשמל
  • בחינת תיק הבניין – בחינה מדוקדקת של רישומי הבניין והדירה ובדיקת התאמת היתר הבנייה למציאות בפועל. במידה וקיימת אי התאמה אזי שמדובר בחריגות בנייה.
  • ניהול משא ומתן מול הצד המוכר. בשלב זה נקבעות ההסכמות החוזיות בין הצדדים וחשוב להבטיח את האינטרס שלכם בחוזה.
  • דיווחים מתאימים לרשויות המס – עסקת מכירה או קנייה של דירה מחויבת במס. דיווח תקין לרשויות המתאימות ע"י עורך הדין ימנעו מכם 'טעויות' מס שיכולות לעלות לכם ביוקר.

בנוסף, בתהליך רכישת או קנייה של דירה קיימת המון בירוקרטיה, אשר ניסיון עבר והבנה מעמיקה בתחום יכולים אף לחסוך לכם כסף מיותר. כך, לדוגמה, עו"ד יכול לספק לכם עדכון מקדים בהוצאות נלוות דוגמת מס רכישה ודרכים להפחתת המס שתשלמו.

כיצד נבחר עורך דין?

לאחר שהבנו והצגנו את חשיבות תפקידו של עורך הדין בעסקה כה חשובה, חשוב לברר כיצד נבחר עורך דין מתאים שנוכל לסמוך עליו.

אל תמהרו לקחת את עורך הדין הראשון שיציע לכם המתווך. לרוב, יש הסכמי עמלות בין המתווכים לעורכי הדין, והמלצתם נובעת לאו דווקא מהרצון בטובתכם האישית.

בשלב הראשון כדאי להתייעץ עם אנשים שאתם מכירים וכבר ביצעו עסקה אחת או שתיים בתחום הנדל"ן. רכזו לכם כמה שמות שעלו בשיחות בירור שערכתם, התקשרו למשרדים ותנסו לעמוד על טיב עורך הדין המדובר.

לאחר שריכזתם לכם כמה מועמדים סופיים, כדאי לקבוע פגישה עם עורך הדין. בסופו של דבר צריך כימיה טובה עם עורך הדין כדי לבצע עסקה כזאת בראש שקט ואין כמו מראה עיניים כדי לאשש את בחירתכם.

1
נגישות