חוק השקיות: שיטת התשלום עובדת, חלה ירידה דרמטית במספר שקיות הפלסטיק ברשתות השיווק

חוק השקיות: שיטת התשלום עובדת, חלה ירידה דרמטית במספר שקיות הפלסטיק ברשתות השיווק

לאור ההצלחה, מן הראוי לשקול גם חקיקה שתוביל לצמצום השקיות גם בחנויות אחרות – החל מרשתות הפארם ועד חנויוות קטנות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפני כמה שנים, כשבישראל רק התחילו לדבר על גביית תשלום על שקיות בסופר, נשמעו מכל הכיוונים קולות ספקניים ואיומים של גורמים מסחריים. זאת, למרות שבמדינות אחרות הצרכנים כבר מזמן הבינו שכדי לזהם את כדור הארץ בעוד שקית – עליהם לשלם (וכמובן לחשוב פעמיים). 

אז למרבה השמחה, המהלך הזה יצא לפועל והחל מינואר 2017 הצרכנים הישראלים כבר לא מקבלים בסופר שקיות חינם, אוגרים אותם במגירה ומשליכים אותם אחרי שימוש אחד.

בשבוע שעבר פרסם המשרד להגנת הסביבה נתונים שלפיהם הישראלים אמנם קונים שקיות – אך מרגע שהם נאלצים לשלם, הצריכה פחתה באופן דרמטי: ברבעון השני של 2017 נמכרו 95 מיליון שקיות על-ידי הקמעונאים הגדולים, המהווה ירידה של כ-80% מהרבעון המקביל ב-2016 (טרם כניסת החוק לתוקף). המשמעות היא שברבעון אחד בלבד נחסכו 1,800 טונות פלסטיק.

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בתקופה המקבילה אשתקד, טרם כניסתו לתוקף של החוק, דווח על כ-450 מיליון שקיות שנרכשו על-ידי הקמעונאים הגדולים לחלוקה. כלומר, הפחתה חסרת תקדים של יותר מ-350 מיליון שקיות המהוות יותר מ-1,800 טונות פלסטיק.

המשרד ביצע עדכון של מספרי הרבעון הראשון, תוך הטמעת דיווחי 7 קמעונאים שלא העבירו נתונים במועד. בעקבות הליכי אכיפה שהמשרד החל כנגדם, הושלמו כלל הדיווחים לרבעון הראשון של 2017, ומהם עולה כי ברבעון הראשון של 2017 נמכרו כ-78 מיליון שקיות על ידי הקמעונאים הגדולים, ירידה של כ-80% מהרבעון הרביעי של 2016, טרם כניסת החוק לתוקף. ברבעון הרביעי של 2016 דווח על כ-380 מיליון שקיות שנרכשו על ידי הקמעונאים הגדולים לחלוקה (מספר הכולל את כלל הקמעונאים).

עם זאת ולמרות שבהחלט יש סיבה להיות מרוצים – המודעות לצריכה מיותרת של שקיות עדיין לא גבוהה דיה לא בקרב משווקים ולא בקרב הצרכנים עצמם.

העובדה שחוק השקיות מוגבל רק לרשתות השיווק הגדולות מצמצמת את החשיפה שלו. כך, לקוח שקונה בסופר גדול אמנם מפתח מודעות ומגיע לסופר עם סל רב-פעמי, אך לקוחות שקונים ברשת סופר-פארם, למשל, מקבלים שקיות בין מפריע, וגם לקוחות בכל החנויות האחרות – החל מחנויות האופנה ועד חנויות מזון קטנות יותר שלא נכללות בחוק השקיות.

סקר אקראי שערכתי בחודשים האחרונים בחנויות שבהן ביקרתי מגלה שבשום חנות המוכר אינו שואל את הלקוח האם הוא זקוק לשקית לפני שהוא מושיט לו את השקית בטבעיות.

שאלו את עצמכם – מתי בפעם האחרונה קניתם בסטימצקי, בסופר פארם או בחנות לציוד משרדי, והמוכר שאל אתכם אם אתם בכלל זקוקים לשקית?

לכן, מן הראוי שגם חנויות שאינן מחויבות למכור שקיות – ינחו את המוכרים לברר לפני שהם משחררים לטבע עוד שקית שתזהם את הסביבה, וגם הצרכנים צריכים לנסות להפחית באופן יזום את מספר השקיות שהם משתמשים בהן גם מחוץ לסופרמרקטים הגדולים.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות