מתחת לאף: על לקיחת הלוואה כנגד קרן ההשתלמות שלכם, כבר חשבתם?

מתחת לאף: על לקיחת הלוואה כנגד קרן ההשתלמות שלכם, כבר חשבתם?

קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון פופולרי בעל יתרונות ייחודיים, ההופך לנזיל אחרי שש שנים, אך יש לא מעט סיבות טובות להשאיר את הכסף בקופה ולא למהר למשוך. אם בכל זאת אתם זקוקים לסכום כסף לא מבוטל למטרה כזו או אחרת, תוכלו במקום זאת לקחת הלוואה כנגד הקרן, ובתנאים משופרים

לקיחת הלוואה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאת: אביבה טנא

קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון אטרקטיבי למדי, בשל היותה חיסכון לטווח בינוני של 6 שנים ומעלה, המאפשר משיכת כספים בפטור ממס. האם ידעתם כי ניתן גם ליטול הלוואה כנגדה?

כיום היא נמנית בין שלל החלופות הקיימות לאלו המבקשים לקחת הלוואה.

אל הבנקים הצטרפו בשנים האחרונות חברות האשראי, המציעות הלוואות לכל מטרה; והיום לקיחת הלוואה על חשבון מוצרים פיננסיים כדוגמת קופת גמל, קופת גמל להשקעה או קרן השתלמות – הפכו פופולריים.

כעת נסביר מהם היתרונות של קרן ההשתלמות, כיצד ניתן לקחת הלוואה על חשבונה – ונציג את כלל השיקולים הנלווים להחלטה, במקום למשוך אותה במלואה מהרגע שבו היא הופכת לנזילה.

היתרונות של חיסכון בקרן השתלמות

עוד לפני שנדון באפשרות של לקיחת הלוואה ממנה, נציין כמה מהיתרונות של חיסכון בקרן השתלמות. מכשיר זה, שבעבר אכן היה מיועד לצורכי השתלמות מקצועית בלבד, הפך למכשיר חיסכון שניתן לחסוך בו למגוון מטרות. את הכספים המצטברים בקרן אפשר למשוך לאחר שש שנים ממועד ההפקדה הראשונה, או שלוש שנים במקרה של יציאה לפנסיה, או כדי להשתמש בכסף לצורכי השתלמות. זאת בניגוד לחסכונות ארוכי טווח שניתן למשוך רק עם היציאה לפנסיה כמו למשל, קרן פנסיה.

עובד שכיר רשאי לבקש ממעסיקו שיפתח עבורו קרן השתלמות כחלק מתנאי העסקתו. לרוב, תהיינה הפקדות העובד בקרן כ- 2.5% משכרו הקובע ואלו של המעסיק, סכום הגבוה פי שלושה – עד 7.5% משכר העובד. עבור הפקדות המעסיק, עד לתקרה הקבועה בחוק (כ-15,700 שקל בחודש), לא יחויב העובד במס. גם עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות ולהפקיד בה כספים בעצמם, ועבור הפקדה של עד 4.5% מהכנסתם המוכרת ועד תקרה הקבועה בחוק, ייהנו מהכרה במס.

חלפו שש שנים מההפקדה הראשונה בקרן – האם למשוך אותה?

שש שנים לאחר ההפקדה הראשונה, הופכת הקרן לנזילה, כלומר ניתן למשוך אותה וליהנות מפטור ממס על הרווחים בה עד לתקרה (או כאמור לאחר שלוש שנים, במקרה של השתלמות או יציאה לפנסיה). אמנם הרעיון לקבל סכום כסף נאה מפתה במיוחד, אך ישנם יתרונות רבים דווקא להשארת הכסף בקרן.

מדי שנה, הסכום המצטבר בקרן מושקע בשוק ההון ולכן צפוי לגדול הודות לאפקט הריבית דריבית, כך שגם הטבות המס צפויות להיות משמעותיות יותר. כשמדובר למשל בחיסכון של עשרות שנים, שווי ההטבות יהיה אטרקטיבי במיוחד. בנוסף, קיימת בקרן האפשרות להתאים את מסלול החיסכון לפי הצרכים והיעדים האישיים של כל חוסך וחוסכת, כגון רמת הסיכון וטווח החיסכון ובמידת הצורך, אף ניתן לעבור בין המסלולים כמו גם בין החברות המנהלות, מבלי לשלם מס.

מהו יתרונה של קרן השתלמות כמקור להלוואה?

כאמור, קיימת היום האפשרות לקחת הלוואה על חשבון הכספים שהצטברו בקרן. לרוב מדובר בכזו הניתנת לרוב בתנאים אטרקטיביים יותר מאלו שמציעים לדוגמה הבנקים וחברות האשראי, בפרט בכל הנוגע לגובה הריבית. אפשר לקחת את ההלוואה בהיקף של עד 50% מהסכום בקרן לא נזילה, ועד כ- 80% מהסכום בקרן השתלמות נזילה.

זאת ועוד, הריבית, סכום ההלוואה המינימלי ומשך ההחזר, משתנים לפי מאפייניו האישיים של החוסך, ולפי מדיניות הגוף המנהל את קרן ההשתלמות. בחברות השונות, ישנם חוסכים שלא יצליחו לקבל הלוואה על חשבון הקרן מסיבות שונות כמו קרבה לגיל הפנסיה, חיסכון במסלול מנייתי ועוד.

את ההלוואות שנלקחו על חשבון הקרן ניתן להחזיר במסלולים שונים – למשל לפי לוח שפיצר, שבו תמהיל הקרן, הריבית המשתנה והתשלומים החודשיים שווים; או כהלוואת בלון, כאשר במקום החזר חודשי, משלמים את הקרן והריבית גם יחד בתום תקופת ההלוואה. אפשרות נוספת היא הלוואת גרייס בה משלמים בכל חודש רק את החזר הריבית ובסוף התקופה משלמים גם את סכום ההלוואה (קרן).

כיצד לוקחים הלוואה מקרן השתלמות?

יתרון נוסף ללקיחת הלוואה בדרך זו הוא היותו של התהליך קל ומהיר למדי. בחלק מהגופים המנהלים היום ניתן להגיש את הבקשה בתהליך דיגיטלי נגיש, דרך אתר החברה המנהלת את קרן ההשתלמות. כמו כן, אין צורך בערבים או בטחונות שכן הכסף שנותר בקרן, הוא הערבות לכך שהלווה יחזיר את ההלוואה.
בשורה התחתונה, גם כאשר קרן ההשתלמות הופכת לנזילה, יש לשקול להשאיר בה את הסכומים שהצטברו כדי להמשיך לשמור על היתרונות שלה וכדי להמשיך ולהגדיל את החיסכון המצטבר. אם עולה הצורך בסכום כסף גדול, נטילת הלוואה כנגד קרן ההשתלמות יכולה להיות אלטרנטיבה, במידה והיא אכן זמינה עבורכם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

1
נגישות