חינוך חינם מגיל 0-3? ממש לא. רק הקלה קלה למיעוט קטן מההורים

חינוך חינם מגיל 0-3? ממש לא. רק הקלה קלה למיעוט קטן מההורים

אמנם זו הייתה הבטחת בחירות, אבל תשכחו מחינוך חינם לגיל 0-3. תוכנית הממשלה כוללת הטבות מעטות להורים מעטים – וגם לא באופן מיידי. זה מה שתקבלו

חינוך חינם מגיל 0-3
צילום: PIXABAY
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם הורים לפעוטות וחיכיתם בכיליון עיניים שהממשלה תעמוד בהבטחתה ותספק חינוך חינם מגיל 0 עד 3, תצטרכו להמשיך לחכות – אולי לנצח. ההוצאה של אלפי שקלים בחודש על פעוטון או גן תמשיך לכרסם בתקציב המשפחתי, למרות ההבטחה. במסיבת עיתונאים חגיגית של ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר סמוטריץ' ושר החינוך קיש, הוצג שלב ראשון – ללא צפי לשלב שני – בתוכנית של "חינוך חינם מגיל 0-3". השלב הזה מאכזב. במסגרתו הרוב המוחלט של ההורים ימשיך לשלם אלפי שקלים בחודש מכיסו עבור גן לילד עד גיל 3. אז מה כן כוללת התוכנית? הטבות מס שרק חלק מההורים יקבלו וכן סבסוד למעונות מפוקחים. אלא שרק מעטים מההורים יקבלו את כל הסכום שמקנה הטבת המס ורק חמישית מהילדים רשומים למעונות מפוקחים. השאר לא מצליחים להתקבל – כי אין מקום ואין מטפלות.

אין חינוך חינם מגיל 0-3, יש הטבת מס לחלק מההורים. האם אתם ביניהם?

מן הסתם, כאשר מבטיחים לאדם לקבל מוצר או שירות חינם, הוא מבין מההבטחה שהוא לא ישלם על השירות. כך למשל זה עובד בגרמניה. ההורים מציגים הוכחה שיש להם ילד בגיל המתאים והם לא משלמים על הגן. אבל בישראל, כשאומרים "חינם" לא מתכוונים לחינם. וגם כששההורים אמורים לקבל הנחה, זה לא שהם מגיעים לגן ומשלמים מחיר מופחת, אלא שהם מקבלים את ההטבה באופן עקיף, באמצעות הטבת מס. אז תכל'ס, מיהם ההורים בני המזל שישלמו פחות על הגן של ילדיהם? ומה גובה ההטבה?

לא מדובר בהנחה ישירהף אלא בהטבה שתינתן כ-2 נקודות זיכוי לכל הורה, או כמענק עבודה (מס הכנסה שלילי). השווי המקסימלי של ההטבה הוא 940 ש"ח – אבל רוב ההורים יקבלו פחות, או שלא יקבלו כלל.


הכי טוב לעקוב אחרי פואנטה בטלגרם. לחצו כאן >


במילים אחרות, הממשלה מבטיחה שהורים עובדים לילדים בגיל 0-3 יהיו זכאים (רק בינואר 2024) ל-2 נקודות זיכוי מס נוספות, אבל ברוב המשפחות, כל הורה עובד לילד בגיל הזה מקבל מדי חודש לפחות 1.5 נקודות זכות. כך שלמרות שההטבה מגיעה לכאורה עד כ-900 ש"ח, אם לילד בן שנתיים עם שכר של כ-12,000 ש"ח בעצם נהנית מהטבה של 313 ש"ח בחודש. חינוך חינם זה לא.

כאמור, הממשלה גם מבטיחה מענק עבודה (מה שנקרא, מס הכנסה שלילי). אבל שוב, הרבה מאוד הורים לא זכאים לקבל אותו.

כך יוצא שיש פלח גדול של הורים, כאלה שעובדים אך מרוויחים 7000-9000 ש"ח – שלא זכאים למענק עבודה וגם לא להטבת מס, כי כדי לקבל את הטבת המס ריך להגיע למדרגת מס.

וכאמור, נושא נקודות הזיכוי ייכנס לתוקף רק בינואר 2024.

ומה עם שכר המטפלות?

בתוכנית שהוצגה אמורים לקדם גם בניית מעונות חדשים – אלא שאין מענה לאחת הבעיות הכי קשות כיום: כוח אדם. שכר המטפלות נמוך, והמשבר רק הולך ומחריף. לכן, גם אם יהיו עוד הרבה מעונות חדשים – מה שלא ברור זה מי יעבוד שם ומי יטפל בילדים שלנו.
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות