ג'ני צ'רוואני ממשיכה לשווק את מוצריה למרות הקנס על הטעיה

ג'ני צ'רוואני ממשיכה לשווק את מוצריה למרות הקנס על הטעיה

למרות הקנס הגבוה, ג'ני צ'רוואני ממשיכה לשווק באינסטגרם את השמנים שהיא מייצרת. בין ההבטחות: שיפור הפרעות קשב וריכוז, טיפול באכילה רגשית ועוד. חדשות צרכנות

הרשות להגנת הצרכן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




הדוגמנית ג'ני צ'ראווני נהנית מעוקבים רבים באינטסגרם ונחשבת לדמות פופולרית מאוד. צ'רוואני הגיעה לאחרונה לכותרות גם בשל גירושיה המתוקשרים מרוני מאנה, וגם בשל הודעת הרשות להגנת הצרכן על כך שהיא מטעה צרכנים. הרשות מתכוונת להטיל קנס על ג'ני צ'רוואני בגובה 210,000 ש"ח, בגין ייצור ושיווק תכשירים שהוצגו כבעל יכולות לריפוי, ללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי. אולם, למרות שכבר חלפו מספר ימים, עמוד האינסטגרם של צ'רוואני עדיין משמש פלטפורמת פרסום, ויש בו קישור ששולח את העוקבים לרכישה באתר.

מוצרי ג'ני צ'רוואני – מהן ההבטחות לצרכנים?

לפי הודעת הרשות להגנת הצרכן, "ג'ני צ'רוואני עוסקת בייצור ושיווק תכשירים שהוצגו כבעל יכולות לריפוי, ללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי באשר לסגולות הרפואיות של התכשירים. שיווק המוצרים נעשה באמצעות הפייסבוק והאינסטגרם, תוך הטעיית הצרכנים באשר לסגולות טיפול\ריפוי והבטחות שונות למוצרים".

  • שמן עיסוי לילדים
  • שמן עיסוי לתינוקות
  • חלומות מתוקים
  • אכילה רגשית
  • ערנות ריכוז זיכרון
  • יום טוב ורגוע
  • שמן עיסוי לכפות רגליים – טיפול בבצקות

עבור כל שמן מצרפת צ'ראווני תיאור מבטיח.

ג'ני צ'ראווני
עמוד האינסטגרם של ג'ני צ'ראווני

כך למשל, ליד השמן "יום טוב ורגוע" מצוין שהוא מכיל שמנים מרגיעים, אנטי דיכאוניים ומרגיע פלפיטציות – דפיקות לב מואצות.

ליד השמן "חלומות מתוקים" מצוין כי מדובר בתערובת שמנים אתריים: "זה פותח את הנשימה – מרחיב דרכי נשימה על ידי הרפיה קלה, ומרגיע מחשבות "שרצות", עושה פאוזה לכל הלחצים, עוזר לישון טוב בלילה – מעורר את גלי אלפא במוח אותם גלים של שניה לפני שנרדמים".

ליד שמן עיסוי לילדים המיועד לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, נכתב: "לפני מתן הריטלין עושים איתו עיסוי… זה נותן להם תחושת ביטחון. מאפשר ביטוי, מפקס ומגביר את הערנות ומצד שני מרגיע את התנודות בהקשבה".

לגבי שמן עיסוי לתינוקות ופעוטות נכתב שהוא מיועד לחיזוק מערכת חיסון: "אם יש תחושה של תחילת צינון, להגביר שימוש…"

שיווק אפקטיבי בפייסבוק ואינסטגרם

השיווק נעשה באמצעות חשבונה של העוסקת באתרים פייסבוק ואינסטגרם, על ידי מודעות וסרטוני וידאו. המוצרים מוצעים למכירה באמצעות קישור רכישה המופיע בפרסומים באתרים. את המוצרים היא רוקחת בביתה.

ברשות אומרים כי התנהלה חקירה במשך כמה חודשים, בעקבות מידע שהתקבל שם. מהחקירה עלה כי צ'ראווני משווקת מגוון תערובות שמנים אתריים המיועדים לטיפול במצבים פיזיים ונפשיים שונים.

ג'ני צ'רוואני
עמוד הפייסבוק של ג'ני צ'רוואני

אין הוכחות מדעיות

ברשות להגנת הצרכן אומרים כי צ'ראווני נדרשה לספק נתונים התומכים במידע שהיא מספקת ובתוצאות הצפויות מהשימוש בו. בנוסף, ברשות ביקשו ממשרד הבריאות חוות דעת מומחה. אותה חוות דעת לא מצאה קשר התומך בין המסרים שבפרסומי צ'ראווני לבין הנתונים שמסרה.

כמו כן לא קיים רישיון משרד הבריאות למוצרים (יש לציין כי את המידע הזה צ'ראווני כותבת באתר).

בשורה התחתונה, ברשות להגנת הצרכן מבהירים כי פרסומים שמבטיחים תוצאות כמו חיזוק מערכת החיסון, הפחתת נחירות ועוד – ללא הצגת נתונים תומכים לסגולות אלו, מהווה הטעיית צרכנים.

הטעיית צרכנים מוחלשים שמחפשים מרפא

חשב להבין שלא מדובר רק בהטעיה שיש לה השלכות כלכליות, אלא גם בריאותיות. "מדובר בהטעיה חמורה שלעתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן, להחסיר ולמנוע ממנו טיפול רפואי מציל חיים, מדובר בניצול חולשתם של חולים ומחפשי מזור", אומרת אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין ברשות להגנת הצרכן. "היא התבקשה לחדול מביצועה של ההפרה לאלתר, הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות מהסוג הנ"ל ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".

כאמור, הקנס שהוחלט ברשות להטיל על צ'רוואני עומד על 210,000 שקל, אך ברשות אומרים כי הסכום הזה נמוך יותר מהקנס שהייתה אמור לשלם, אשר עמד על 262,500 ש"ח. הקנס הופחת משום שאין לה הפרות קודמות. זאת, למרות שההפרה נוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים ולכן הרשות רואה בה הפרה בנסיבות מחמירות.

מה שעוד חשוב לדעת הוא שבשלב זה מדובר רק בהחלטה עקרונית. לצ'רוואני יש אפשרות לערער הן על עצם הכוונה להטיל עליה קנס והן על גובה הקנס.

למרות הכול – ג'ני צ'ראווני ממשיכה לשווק

מה שמדהים הוא שלמרות ההודעה הזו של הרשות להגנת הצרכן, ג'ני צ'ראווני ממשיכה לפרסם את מוצריה בעמוד האינסטגרם שלה.

יש להניח שרוב הצרכנים לא מודעים להודעה של הרשות להגנת הצרכן לגבי העובדה שמדובר בהטעיה, וממשיכים להזמין מתוך תקווה שמצוקותיהם ייפתרו.

תגובת הרשות להגנת הצרכן: "שוקלים צעדים"

פואנטה פנתה בנושא זה לרשות להגנת הצרכן, וזו תגובתה:

"הודעה על כוונת החיוב נשלחה אל הגב' מאנה בשבוע שעבר, לעוסקת קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה. הרשות שוקלת את צעדה לעניין המשך שיווק המוצרים על ידה".

היה לכם מעניין? איזה יופי, פרגנו לנו בלייק. זה ממש חשוב!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה






דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות