תעודת זהות ארומטית - עובדות מעניינות על עשבי תיבול

תעודת זהות ארומטית – עובדות מעניינות על עשבי תיבול

מה זה שבת ריחני? למה יש אנשים שלא יכולים לסבול כוסברה? מהו מקור שמו של הבזיליקום? הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על עולם עשבי התיבול

מרווה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

כולנו משתמשים בסוגים שונים של צמחים לתיבול ולהכנת סלטים, מרקים, תבשילים, מאפים ומשקאות, אבל מתי בפעם האחרונה עצרתם כדי לשאול את עצמכם מה באמת קורה בעולם הזה? ייתכן שאפילו מתחת לאפכם, ברחוב שלכם או בשדב קרוב לבית, גדלים עשבי תיבול שאתם יכולים לעשות בהם שימוש. וגם אם לא, את רוב עשבי התיבול אתם יכולים לגדל בבית, על אדן החלון, בגינה או במרפסת. מה שכיף בעשבי תיבול הוא שהם גם טעימים וגם בריאים.

איזה עשבים צריכים במטבח?

המטבח הישראלי מתאפיין במגוון רחב מאוד של עשבי תיבול, שמהווים ביטוי קולינרי לכך שישראל היא כור היתוך של אנשים ומאכלים מכל העולם. כך למשל, שמיר נפוץ יותר במטבח אירופאי, כוסברה ונענע מאפיינים יותר מטבח מזרחי, ואילו בזיליקום ואורגנו מקורם במטבח האיטלקי.

יש כמובן הרבה עשבי תיבול שנפוצים במטבחים בכל העולם, החל מפטרוזיליה ועד בצל ירוק.

בכל אופן, אם אתם צריכים לבחור עשבי תיבול מסוימים בשביל ערך תזונתי, תנו עדיפות למשפחת הסוככיים שכוללת בתוכה את הכוסברה, השמיר והסלרי.

במידה ואתם משתייכים לקבוצת האנשים שכאמור לא מסתדרים עם כוסברה, תוכלו להסתפק בשאר הירקות הירוקים ולהרוויח תכולה גבוהה של ויטמין C, ויטמין K, אשלגן, ברזל, נחושת, מגנזיום ופולאט.

מנין הגיע השם "בזיליקום"?

עובדות מעניינות על עשבי תיבול מתארות את הדרך הארוכה שהן עברו, מהתקופה שבה בני האדם היו ציידים ולקטים ועד לעידן הנוכחי, שבו הכול פחות או יותר זמין עבורנו בלחיצת כפתור.

כך למשל המושג "שבת ריחני" הפך כיום לשמיר ונפוץ מאוד במנות אירופאיות ובארצות הברית, למרות שבמקור הוא בכלל צומח בדרום מערב ובמרכז יבשת אסיה.

אם העניין הסמנטי הוא זה שעושה לכם את זה, אולי תהיתם מה מקור שמו של הבזיליקום. כאן, האגדה מייחסת את מקור שמו של הבזיליקום למונח היווני בזילאום – שמשמעותו מלך או שליט. למעשה, היוונים הקדמונים קראו לבזיליקום "מלך התבלינים" והוא נותר עד היום אחד הצמחים שאותם הכי קל לזהות בגלל הריח, הגודל והצורה.

מה עושים עם מרווה?

אחד מעשי התיבול שמביאים איתם תועלות רבות היא מרווה, שנחשבת לעשב תיבול חזק שמכיל פחות נוזלים אבל מתאים גם לתבשילים וגם למשקאות.

מבחינת מתכונים, צרור עשבים שמאחד בין רוזמרין, תימין, עלי דפנה ומרווה הוא בדיוק מה שאתם צריכים להוסיף לכל תבשיל כדי להשיג תוספת טעם. בגזרת המשקאות, גברים ונשים בכל הגילאים מזהים מהר את היתרונות של תה מרווה בכל הנוגע להפחתת גזים, הרגעה והקלה על דלקות גרון.

לבסוף, מומלץ לנסות לגדל עשבי תיבול. רוב הזנים עמידים ומתאימים לאקלים בישראל. במידה ואתם מתלבטים, תוכלו להתחיל עם כוסברה ונענע ולהתקדם לעשבים עדינים יותר כמו כוסברה וטרגון.

1
נגישות