רפואה מרחוק - איזה בדיקות וטיפולים תוכלו לקבל בלי לצאת מהבית?

רפואה מרחוק – איזה בדיקות וטיפולים תוכלו לקבל בלי לצאת מהבית?

החל מבדיקת גרון ועד ייעוץ פסיכולוגי – רפואה מרחוק מאפשרת לבדוק חולה ולטפל בו ללא מגע פיזי. היתרון ברור במיוחד לאור הקורונה בישראל. מה מציעות קופות החולים?

רפואה מרחוק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




 

בימים של קורונה ובידוד ביתי – רפואה מרחוק היא צו השעה. למרבה המזל, השנה היא שנת 2020, ויש לא מעט בדיקות, טיפולים וייעוץ שאפשר לקבל אונליין. בעידן שבו אנחנו עושים יותר ויותר דברים מרחוק – פגישות עבודה בסקייפ, קונים בגדים ומזמינים אוכל, רפואה מרחוק הייתה עוד לפני הקורונה שלב מתבקש בהתפתחותנו, אבל כעת היא ממש הכרחית. קופות החולים מציעות שירותים שונים: בכללית מציעים בדיקה מרחוק באמצעות מכשיר טייטו; במאוחדת מכנים זאת רפואה היברידית ובמכבי עושים פיילוט עם אפליקציית טיק-טוק. אמנם אין תחליף גורף לכל בדיקה של כל רופא, אבל כולנו יודעים שיש לא מעט התייעצויות שלא מחייבות פגישה, ולאחרונה יש יותר בדיקות שאפשר לעשות מרחוק.

למה רפואה מרחוק?

היתרונות ברורים – החל ממניעת הידבקות ועד נוחות לחולה. מניעת הדבקה היא קריטית במיוחד כשמדובר בווירוס קורונה, שהוא מאוד מדבק ואנשי הצוות הרפואי חייבים להימנע ככל האפשר ממגע עם החולה. בנוסף הימנעות מקרבה פיזית חשובה בהיבט של המתנה משותפת של אנשים בתור במרפאה.

בנוסף לכל אלה, קיים כמובן ההיבט של נוחות עבור החולה – אשר מן הסתם מעדיף לא לטלטל את עצמו לרופא כאשר הוא לא מרגיש טוב. כאשר מדובר בקשישים שאינם ניידים או בילדים קטנים – היתרון אף כפול ומכופל.

קיים גם היבט של שיתוף פעולה מצד המטופלים. כך למשל, במכבי עושים פיילוט שמנצל את אפליקציית טיק טוק לצורך טיפול ילדים. מן הסתם, שימוש כזה מפחית את הפחד של הילדים ומגדיל את שיתוף הפעולה שלהם.

מעבר לבדיקות ולטיפולים, כל הטיפול בניירת וההליך הביורוקרטי הרבה יותר פשוט כאשר גופי הבריאות מאמצים שירותים דיגיטליים. בעידן הנוכחי אין שום היגיון בניירת, כאשר העולם כולו פועל באמצעות מיילים ושמירת קבצים בענן.

אז מה אנחנו כבר יכולים לעשות מרחוק? הנה הצצה:

בדיקת רופא

כאמור, עבור רוב הבדיקות דרוש עדיין מגע אדם, אבל בעזרת מכשירים מתקדמים יש גם בדיקות שכבר אפשר לעשות מרחוק.

כללית: בדיקת באמצעות טייטו – Tyto

אחד המכשירים שמאפשר רפואה מרחוק הוא מכשיר הטייטו – שמאפשר לזהות דלקת גרון, דלקת אוזניים ועוד מספר מחלות (8 בדיקות, כאשר החולה נמצא בבית והרופא בקופת חולים.

>> לקריאת סקירה על טייטו >>

מדובר במכשיר שהוא פיתוח ישראלי, והמטופלים צריכים לרכוש אותו בעלות של כ-300 שקל ולהתקין אפליקציה תומכת.

כעת עם התפרצות הקורונה, נעשה שימוש בטייטו כדי לבדוק את החולים הנמצאים בבידוד.

מאוחדת: מהי רפואה היברידית?

בקופת חולים מאוחדת יצאו בקמפיין לקידום הרפואה ההיברידית עוד לפני הקורונה. כעת, השירותים האלה זוכים להתעניינות גדולה יותר. במונח "רפואה היברידית", מאוחדת מתכוונת לכך שהמטופל יכול לתקשר עם הרופאים שלו גם באופן דיגיטלי וגם באופן פיזי – לבחירתו. מדובר ברופאי משפחה, נשים, ילדים ועור, פסיכיאטרים ודיאטנים. בקופה מבטיחים שאפשר לפגוש את רופא הילדים בשיחת וידאו.

לאומית: שיחת וידאו עם רופא משפחה ורופא ילדים

גם בלאומית מאפשרים כבר לנהל שיחת וידאו עם רופא ילדים ועם רופא משפחה.

ייעוץ קורונה בכללית לנמצאים בבידוד ביתי

בשירותי בריאות כללים מפעילים עבור מי ששוהה בבידוד ביתי שירות רפואי און-ליין למעקב ולייעוץ.

השירות ניתן בין השעות 08:00-24:00 באמצעות מערך של רופאי משפחה שנרתמו והתגייסו למתן השירות שיינתן בנוסף למוקד המופעל על ידי מד"א. "בכל מצב רפואי שאינו מחייב הגעה למרפאה נציע למטופלינו לקבל ייעוץ מרחוק", אומר פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל הכללית. "זו העת להרחיב יכולות אלה כדי לצמצם חשיפה של המטופלים לאפשרות של הידבקות או הדבקה".

הרופאים יכולים לתשאל ולצפות במטופל מרחוק ולהתרשם ממצבו הכולל. במקרה של הופעת תסמינים המעלים חשש להידבקות בנגיף הקורונה, הרופא ינחה את המטופל כיצד לפעול ויתאם עבורו הגעה לצורך ביצוע בדיקה איבחון ו/או פינוי לבית חולים.

התייעצויות בשיחת וידאו: גם קלינאית תקשורת ופסיכיאטר

לא תמיד נדרשת בדיקה, לעתים אנחנו זקוקים לעצה. קופות החולים מציעות את השירות הזה כבר לא רק עם רופאים.

בקופת חולים כללית מציעים התייעצות אונליין עם מגוון רופאים, כמו רופא עור ורפואה משלימה, ובקופת חולים מאוחדת מאפשרים שיחת וידאו גם עם פסיכיאטר, קלינאית תקשורת וגם עם דיאטנית במסגרת "ביקור דיגיטלי"– מה שכאמור מקל מאוד על המטופלים ויכול לפתור בשיחה קצרה בעיה שאחרת היה לוקח כמה ימים לפתור.

גם מבוטחי מכבי יכולים לקבל טיפול של מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת בהתפתחות הילד דרך וידאו.

מכבי: קלינאות תקשורת בטיק-טוק

במכבי עושים כעת פיילוט עם אפליקציית טיק טוק, החביבה על הילדים – וזאת בנושא של קלינאות תקשורת.

לאחר מפגש ראשון עם קלינאית תקשורת של מכבי, הילד מקבל טאבלט ובו גישה לאפליקציה עם מגוון רחב של תרגילים המותאמים לו אישית. התרגולים בנויים כמשחק בו הילד צריך להתקדם משלב לשלב ולקבל נקודות – דבר המעודד משמעותית את השימוש באפליקציה בקרב הילדים המטופלים.

הקלינאית יכולה לעקוב בזמן אמת אחר הביצועים וההתקדמות של הילד, להוסיף עוד נושאי טיפול אם הוא מתקדם בהצלחה ולתקן במידת הצורך את התרגולים.

הזמנת תרופות מרשם עד הבית

כפי שפרסמנו כאן באתר פואנטה בהרחבה, כעת אפשר להזמין תרופות עד הבית כמעט בכל קופות החולים. מבוטחי הכללית, מבוטחי מכבי ומבוטחי מאוחדת יכולים להזמין תרופות מרשם דרך אתר סופר-פארם, ומבוטחי לאומית יכולים להזמין תרופות מרשם דרך רשת הפארם BE השייכת לשופרסל.

במקרה של סופר-פארם השירות הוא ארצי, התרופות מגיעות באותו יום ועלותו כ-30 שקל.

מסכה רפואית

במקרה של BE פארם, מדובר בשלב זה במספר ערים, כולל ייעוץ טלפוני של הרוקח. המחיר עומד על 9 שקל למשלוח. מחיר התרופות זהה למחיר בבית המרקחת.

מקצרים את הביורוקרטיה

בקשת אישורים במייל

מי שעדיין לא אימץ את העבודה מול קופות החולים באמצעות האתר והאפליקציה – כדאי שיעשה זאת. הקופות מאפשרות לא רק לקבוע ולבטל תורים, אלא לראות את תוצאות הבדיקות, לבקש אישורי מחלה, לחדש מרשמים ואפילו להתכתב עם חלק מהרופאים במייל.

בקופת חולים מכבי אפשר לקבל שירותים רבים ללא כרטיס, כך שגם אם שכחתם אותו בבית, אפשר להזדהות ולהיכנס לרופא. אפשר גם לבקש התחייבות וטופס 17 באופן דיגיטלי, וכן לברר אילו חיסונים הילד שלכם קיבל באמצעות אפליקציית מכבי קידס.

אפשר גם לבקש הפניה מהרופא אונליין, מרשם לתרופות וכולי.

גם בקופות אחרות התהליך התקצר, כך שאפשר להקיש רק שם ומספר תעודת זהות כדי לבצע כל מיני פעולות.

פרסום תוכן

כללית – טופס 17 דיגיטלי וייעול התורים

מי לא מכיר את הטרחה שבהבאת כל המסמכים וההפניות לבית החולים? אחד השירותים היעילים הוא שירות טופס 17 דיגיטלי בכללית. הטופס נשלח אוטומטית לבתי החולים של הכללית, כך שגם אם שכחנו אותו בבית – לא נצטרך לשלם על ההפניה.

בנוסף, בקופת חולים כללית מציעים כעת קביעת תור יזום לרופא יועץ ועדכון על מקום המטופל בתור במצבים של המתנה טרם כניסתו לרופא. מטופל המסיים ביקור אצל רופא המשפחה ומופנה להמשך בירור אצל רופא מומחה מקבל הודעת SMS עם קישור לדף נחיתה והצעה לתור לרופא היועץ באזור מגוריו. בשלב זה כללית מציעה מדי חודש כ-40,000 תורים יזומים.

שירות נוסף במרפאות כללית מיועד לפתור את הבעיה שאנשים מסתובבים בכל מיני מקומות בעת ההמתנה לתור, ואז מפסידים את תורם.

עם הגעת המטופל למרפאה והעברת הכרטיס המגנטי בעמדה לניהול תורים, המטופל מקבל הודעת SMS המעדכנת על מיקומו בתור לכניסה אל חדר הרופא ומספר הממתינים לפניו.

הודעה נוספת נשלחת כתזכורת טרם כריזת המערכת להיכנס לחדר הרופא.

כללית: שירות לקוחות בוואטס אפ

מי מאיתנו לא מעדיף לתקשר בוואטס אפ על פני המתנה למוקד טלפוני? כללית התחילה לאחרונה לתת שירות לקוחות בוואטס אפ לבעלי כללית מושלם. השירות מאפשר לברר זכאות לשירות או סטטוס של תביעה לקבלת החזר כספי, לקבל מידע על נותני שירות שונים ועוד. השירות ניתן באמצעות פניה לטלפון 050-8872700 ופועל בין השעות 08:00-20:00 ובימי שישי בין השעות 08:00-13:00.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

עוד כתבות מעניינות בפואנטה





 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות