איך נולד הרכב החשמלי?

איך נולד הרכב החשמלי?

רכבים חשמליים היו כאן הרבה לפני שכולנו נולדנו. אז מהם תולדותיו של הרכב החשמלי, מי המציא אותו, מי העלים אותו ולמה טוב שהוא חזר?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

כבר במאה ה-19 החלו מדענים לבדוק היתכנות לשימוש במקור חשמלי כדרך לאפשר תנועה של כלי תחבורה ואנשים. למרות שדמות הממציא האמיתי לא ברורה ואף נמצאת במחלוקת, נהוג לשייך את ההמצאה להונגרי אנגיוס ידליק, שהצליח בשנת 1828 לבנות סוג של מנוע חשמלי ואף לשדך אותו לכרכרה קטנה.

אז אמנם אותה כרכרה לא ממש הצליחה להסיע אנשים, אבל בשנים 1832-1839 חלה פריצת דרך שעליה חתום בחור סקוטי בשם רוברט אנדרסון. בין היתר, אנדרסון היה אחראי על בניית כרכרה חשמלית שמופעלת באמצעות סוללה.
לסוללה שהמציא אנדרסון עדיין לא הייתה שום יכולת טעינה, אבל באותן שנים גם פותחה בארצות הברית, בהולנד ובהונגריה כרכרות דומות. כאשר הפיזיקאי הצרפתי גסטון פלנטה הצליח להוסיף למשוואה את הסוללה הנטענת, הכל קרה הרבה יותר מהר.

רגע, למה זה בכלל חשוב?

סקירת תולדות הרכב החשמלי היא עניין מרתק מכמה סיבות. קודם כל, זה מראה שהרכבים החשמליים ממש לא נולדו בשנים האחרונות, אלא היו כאן לפני כולנו. חוץ מזה, אם נבין מאיפה הגיע המקור של רכב חשמלי – נוכל לתאר בצורה מדויקת יותר את העתיד שלו.

לדעת רוב החוקרים, שנת המפנה הייתה 1884 כי אז המציא הבריטי תומאס פרקר את הרכב החשמלי הראשון. אם השם מוכר לכם, זה כי אותו ממציא גם חתום על הפיכת הרכבת התחתית של לונדון לחשמלית. מיד אחרי שפרקר סיים את הפרויקט שלו, החלו להופיע ברחבי יבשת אירופה ואמריקה עוד שלל כרכרות מונעות בסוללות, בתהליך שהגיע לשיאו לקראת סוף המאה ה-19 ועם תחילת המאה ה-20.

כבר אז הוכיחה את עצמה התחבורה החשמלית בתור כלי ידידותי, מתקדם, חדשני וטכנולוגיה. בניגוד לרכב הרגיל שהרעיש וזיהם בגלל הקיטור או הדלק, הרכב החשמלי הפך לפופולארי ואקסקלוסיבי. ואז הכל השתנה.

הנרי פורד עושה מהפכה – לכיוון הלא נכון

בשנת 1901 חלו התקדמויות טכנולוגיות גם בקרב מנועי הבעירה הפנימית. מי שידע לזהות ולנצל אותן היה לא אחר מהנרי פורד, שעד 1910 כבר השיק את מודל T המפורסם והפך אותו לרכב אוניברסלי שהצליח להתמודד עם הרכב החשמלי ואף להתגבר עליו.

במילים אחרות, הנרי פורד היה אחראי על המהפכה שכמעט העלימה את הרכב החשמלי. בנוסף, הוא השכיל לבנות מנגנון להורדת המחירים ולייצור המוני של דגמי רכבים לעם. עד 1912, הרכבים החשמליים כבר איבדו לגמרי את המקום הראשון.

עכשיו הרכבים החשמליים כאן כדי להישאר

הסיפור של הרכב החשמלי מתאר במידה את התהפוכות שעוברות על כל תחום. לא משנה איזה ענף נבחר לסרוק לעומק, נגלה שתמיד יש טכנולוגיות מסוימות שמקבלות עדיפות, נזנחות וחוזר חלילה. אבל ספציפית עם רכב חשמלי, אפשר לשער במידה רבה של וודאות שהם כבר כאן כדי להישאר.

את השינוי המודרני ביחס כלפי מכוניות חשמליות ניתן לייחס לאילון מאסק. עם תהליך ייצור הדרגתי אך מאוד אפקטיבי, שדומה קצת למה שפורד עשה עם הרכב הרגיל, הצליח מאסק להפוך את הרכב החשמלי למשהו שכולנו שואפים אליו.
במקביל, יש מודעות גבוהה לצורך לשמור על איכות הסביבה והמון תקנות פורמליות שמעודדות את המעבר לאנרגיה לא מזהמת. לכן עכשיו הרכבים החשמליים כאן – אבל הפעם כדי להישאר (לכל הפחות עד שמישהו ימציא משהו אחר).

1
נגישות