דוחות אל על 2023: רווח אדיר - ולא רק בגלל המלחמה

אל על מסכמת את 2023 עם רווח אדיר – גם בגלל המלחמה

עוד לפני המלחמה, המספרים חייכו אליה, והמלחמה כמובן עשתה את שלה. השנה החולפת הייתה אחת הטובות בתולדות אל על. מה מספרים דוחות אל על 2023?

צבירת נקודות הנוסע המתמיד

עם רווח שנתי לפני מס של 125 מיליון דולר לשנת 2023 (לעומת הפסד לפני מס של 14 מיליון דולר ב-2022) ויותר מ-2.5 מיליארד דולר הכנסות, אי אפשר להאמין שרק לפני כשנתיים הייתה אל על חברת תעופה חבוטה שמפסידה כסף ומרתיעה את המשקיעים. בזכות ניהול נכון ובעזרת רוח גבית של המלחמה, החברה עוברת מהפך שבא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות. הכנסותיה טיפסו ברבעון ב-21% ל-678 מיליון דולר, ובשנת 2023 מדובר בצמיחה של26% בהכנסות. ההכנסה הממוצעת ממושב טיסה פר קילומטר עלתה בשנה האחרונה בכ-4% לעומת שנת 2022.



המלחמה תרמה, אבל גם בלעדיה אל על התאוששה יפה מהקורונה

בחודשים האחרונים בשל המלחמה חברות זרות רבות הפסיקו לטוס לישראל, מה שהותיר את אל על בודדה בצמרת. נתח השוק של אל על במלחמה עלה מ-22% ל-80%. מחירי הטיסה עלו בהתאם. כרטיסים לניו יורק הגיעו ל-2,000 דולר וללונדון לכ-800 דולר.

גם שנת 2024 נפתחה כשלאל-על יש עדיין דומיננטיות מוחלטת בטיסות מישראל ואליה, ומניית אל על מזנקת בהתאם ועלתה בשלושת החודשים האחרונים בכ-70%.

בציבור יש כעס על מחירים גבוהים. באל על לא אדישים לביקורת הציבורית, ובאירוע ההכרזה על הדוחות הציגו טבלת השוואת מחירים שבה נראה שאל על אכן ממוקמת בשליש העליון של מחירי הטיסות למגוון יעדים, כמו ניו יורק ואתונה, אך היא לא היקרה ביותר.

כך או כך, מנכ"לית אל על, דינה בן טל גנסיה, מדגישה שגם לפני המלחמה אל על הציגה רווחים גבוהים. לפני שנה הכריזה בן טל גננסיה על תוכנית אסטרטגית ל-6 שנים והיעדים נראו שאפתניים. עם פרסום דוחות הרבעון הרביעי של 2023 ודוחות 2023, היא יכולה להיות מרוצה: החברה עמדה ביעדים בהצלחה.

בקרוב תכריז אל על גם על השת"פ שלה עם איסתא ותשווק חבילות נופש. השת"פ הזה מצטרף להסכם קוד-שייר עם דלתא, שמגדיל את יעדי חברה בצפון האמריקה ומחזק את מועדון הנוסע המתמיד שלה.

דוחות אל על לשנת 2023: הכנסות ורווחיות מאז 2019

דוחות אל על 2023
מתוך הדיווח לבורסה של אל על

בדרך לדוחות המצוינים השתנתה הצבירה במועדון הנוסע המתמיד

אחד היעדים של אל על היה להגיע ל-3 מיליון חברים במועדון הנוסע המתמיד, והיעד הזה הושג. כיום יש במועדון כבר 3 מיליון לקוחות, אשר לכ-300,000 מהם יש כרטיס אשראי פליי קארד.

הדרך להרחבת המועדון עוברת גם דרך שינוי התנאים. ממש לפני פרוץ המלחמה, בספטמבר 2023, נכנס לתוקף שינוי דרסטי שאמנם הוצג כ"נקודות ללא תוקף", אבל בפועל קיצר את כל הנקודות – גם קיימות ולא רק עתידיות – לשנה וחצי בלבד, אלא אם כאן נעשתה איזושהי פעולה במועדון או רכישה בכרטיס אשראי פליי קארד. לאור השינוי, הוגשה תביעה ייצוגית נגד אל על. יש להניח שבאל על ציפו לתביעה כזאת והחליטו שמשתלם להם לפגוע בחברי המועדון, משום שתביעה דומה הוגשה נגד אל על כבר לפני כמה שנים בגלל מהלך דומה.

שינוי יעדים ושדרוג התפריט עם אסף גרניט

במסגרת התוכנית האסטרטגית של אל על, היא השיקה לאחרונה התפריט החדש – לא לפני שגייסה לשורותיה את השף אסף גרניט. המטרה – שדרוג חוויית הטיסה תוך העמקת תחושת הביתיות של הישראלים. השקת תפריט אסף גרניט באל על נמשכת בהדרגה, עד שכל המנות ייכנסו לתפריט.

במקביל ליישום התוכניות המקוריות, אל על נאלצה גם לבצע התאמות בתוכניות אחרות בשל המלחמה. היא ביטלה קווים שהביקושים בהם ירדו, כמו טיסות לדרום אפריקה, מרוקו או איסטנבול, והוסיפה טיסות לצפון אמריקה ואירופה. דגש נוסף הושם על טיסות אל על לטוקיו, ובקרוב יוכרז הסכם קוד שייר עם חברת התעופה היפנית ANA.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות