הערעור נדחה: חוף עין גב יוחזר לציבור

הערעור נדחה: חוף עין גב יוחזר לציבור

קיבוץ עין גב טען: "יש מעבר חופשי דרך המסעדה". ביהמ"ש דחה את הערעור

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

למי שייך חוף עין גב – לקיבוץ או לציבור?

הקיבוץ, שחסם בפני הציבור גישה חופשית לחופי הים והכנרת, התנגד לצו שהוציא המשרד להגנת הסביבה, אך ביהמ"ש קבע – חוף עין גב בכנרת יחזור לציבור ויוסרו הגדרות והחסימות.

מדובר על שטח של כשני קילומטרים על חוף הכנרת, שבמשך שנים היה חסום למעבר חופשי. החסימות כללו גדרות בגבול המזרחי, הצפוני והדרומי; גדר נוספת שמוקמה לאורך רצועת החוף בשטח שבין כפר הנופש לבין חצר משק הקיבוץ; וכן חלק ממסעדת הדגים (רחבה וחצר).

על פי חוק השמירה על הסביבה החופית, מחויב הקיבוץ לאפשר מעבר חופשי לאורך שביל סובב כנרת וגישה חופשית לחופי הכנרת כולל אלה שבשטחי המשבצת של הקיבוץ. ואולם, לאורך שנים מנע הקיבוץ את המעבר החופשי באמצעות הצבת גדרות, שלטים האוסרים על רחצה חופשית בתחום שאמור להיות ציבורי, וכן הרחבה של מבנה המסעדה הידוע של הקיבוץ, עד לקו המים, תוך פגיעה במעבר החופשי לחוף ובשביל סובב כנרת.

בראשית התהליך, המשרד להגנת הסביבה קיים עם הקיבןץ הידברות – אך הדבר לא הביא להסרת החסימות העיקריות שנדרשו ממנו לפי החוק.

לאחר שימוע שנערך לקיבוץ, הוציא ב-2015 המשרד צו לפנות את כלל המפגעים ולהשיב את מצב החוף לקדמותו, באופן המאפשר לציבור מעבר חופשי לאורכו.

הקיבוץ עתר לבית המשפט נגד הצו, וטען בין היתר כי זכות החכירה שיש לקיבוץ בשטחי המשבצת וכן הזכות ההסכמית מול רשות מקרקעי ישראל לקיים כפר נופש ומסעדה במקום, מאפשרות לו להציב חסימות שמונעות מעבר חופשי בשטחי החוף לצרכים עסקיים ואחרים. כן טען, כי המעבר החופשי לציבור מתאפשר באמצעות כניסה לחצר המסעדה ודרכה.

בית המשפט השלום בעפולה דחה את טענות הקיבוץ (ת"א 36189-04-15) והבהיר את החשיבות שמייחס החוק לשמירה על הסביבה החופית ולהגנה על זכות הגישה והמעבר החופשי של הציבור לחוף.

בזה בא לסיומו תהליך ממושך. וב-1 במאי 2017 החוף יחזור לציבור.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות