השלכות הקורונה: מחסור בשיאומי, מחיר היהלומים ופייק ניוז

השלכות הקורונה: מחסור בשיאומי, מחיר היהלומים ופייק ניוז

קורונה וירוס לא נבלם – וההשלכות הולכות ומתרחבות. כיצד מושפעים הצרכנים? האם נרגיש מחסור במוצרי שיאומי, בבגדים או בנעליים בחנויות? ואיך זה קשור למחיר היהלומים?

קורונה וירוס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

קורונה וירוס ממשיך להתפשט ומפלס הדאגה עולה. גם החששות מפני הנזקים הכלכליים הולכים וגדלים. בישראל מדווחים כבר על תחילתו של מחסור במוצרים (מחסור בשיאומי, למשל), ובעולם יש חשש מביטול של אירועים חשובים (כמו תערוכת הסלולר בברצלונה). מספר המתים בסין עומד כבר על 1016 ולא נראה שבלימת הווירוס קרובה, לאור העובדה ש-2478 סינים אובחנו כחולים ביום שני האחרון. אמנם אפשר לשאוב עידוד מכך שכ-4,000 איש החלימו מהנגיף, אך מצד שני, קצב ההדבקה גבוה, ונכון לעכשיו יש יותר מ-43,090 חולים, מתוכם כ-42,600 בסין והשאר במדינות אחרות. מבין המתים, רק שניים נפטרו מחוץ לסין. כאמור, ההשלכות הכלכליות הצפויות רבות מאוד, ויש להניח שאנחנו עדיין לא יכולים לאמוד את כולן. כבר כעת מתחיל להיות מורגש מחסור במוצרים המיוצרים ומיובאים מסין – ובסופו של דבר, אלה הרי מהווים חלק ניכר ממוצרי הצריכה בחנויות.

משרד הבריאות מעריך: נגיף קורונה יגיע לישראל

בישראל לא אובחן עד כה אף אדם כחולה בקורונה. משרד הבריאות מעדכן כי עד כה נבדקו בישראל כ-140 מטופלים שעלה חשד שנדבקו בנגיף הקורונה. כל התשובות שהתקבלו – שליליות.

יחד עם זאת הנחת העבודה במשרד היא שנגיף הקורונה יגיע לישראל והמערכת ממשיכה להיערך סביב תרחיש זה.

לשם כך, משרד הבריאות הגדיל את קיבולת מספר הבדיקות במעבדה המרכזית בתל השומר, וכן יכשיר בימים קרובים 3 מעבדות נוספות לבדיקות ואימות נגיף הקורונה: בבתי החולים סורוקה, הדסה ובבית החולים רמב"ם.

משרד הבריאות דורש תקציב של 19 מיליון שקל כדי להיערך להגעת הנגיף לישראל. התקציב כולל הכנת מיטות אשפוז, פרסום ועוד.

בנוסף מתריע המשרד מפני בהלת שווא ופייק ניוז, וקורא לאזרחים להתעדכן רק דרך אתר משרד הבריאות.

בימים האחרונים הופצו למשל ידיעות כוזבות על אבחון של קורונה בישראל – והכניסו ישראלים רבים לפניקה.

מוצרי חשמל וסמארטפונים: מחסור במוצרי שיאומי?

בחברת המילטון, היבואנית של שיאומי בישראל, כבר מתחילים להרגיש את המחסור ומוטרדים גם מהמשלוחים שהוזמנו וטרם הגיעו. ממש בימים אלה מתחילה המילטון לשווק טלוויזיות שיאומי בישראל, ולדברי הבעלים, אבי קורנפלד, קיים חשש ששיווק הטלוויזיות ייפגע. משיאומי נמסר לאתר פואנטה כי "המחסור במספר מוצרים מורגש, מוצרים שהוזמנו לפני ההתפרצות בדרך ויגיעו כרגיל, עם זאת אספקה חדשה כרגע מתעכבת. אנחנו בקשר רציף מול היצרן אבל כרגע עוד אין תחזיות ברורות להמשך״.

באופן כללי, בענף רשתות החשמל מוטרדים מאוד מהמתרחש ומנסים לשמור על פרופיל נמוך.

אמנם, נכון לתקופה הקרובה אין בעיה של מלאים ברוב החנויות, אבל ייתכן שמבצעי הכסאח שאנחנו בדרך כלל רואים בפסח – לא יוכלו להתקיים השנה בגלל בעיית מלאי שתיווצר עד אז. מבחינה זו, מי שמתלבט לגבי קנייה וחשב לחכות – אולי עדיף שיזמין כבר כעת.

מחסור בבגדים ובנעליים ברשתות בישראל?

רשתות אופנה ישראליות גדולות, כמו קסטרו וגולף, מייצרות כבר שנים בסין ועוקבות בדריכות אחר העיכובים בייצור הסחורה. קסטרו הודיעה כבר לפני שבוע כי פעילותה עלולה להינזק, וכך גם ADIKA – השיכת לקבוצת גולף. רשת גולף עצמה אמרה דברים דומים בהודעה לבורסה, כשבמקביל היא מאתרת מפעלים חלופיי, למשל בתורכיה.

ברשת הנעליים סקופ אומרים כי כרגע אין מחסור וגם לא צפוי להיות מחסור בקולקציית הקיץ: "כל  דגמי הקיץ כבר פה, כל המכולות של פריטי הקיץ כבר בישראל", אומר רוני אנסאז, הבעלים של רשת הנעליים סקופ (SCOOP). "השאלה היא מה יהיה עם קולקציות של השנה הבאה, מפני שעכשיו אנחנו מזמינים לחורף הבא. צריך לקחת בחשבון שהייצור נמשך 90 יום והמשלוח נמשך עוד 90 יום. אנחנו בקשר עם כמה מפעלים בספרד ובתורכיה".

כפי שפורסם כאן במדור הקניות, אינסאז הוא גם הבעלים של הרשת היפנית קסימי ווג, אשר פתחה את סניף הדגל שלה בקניון עזריאלי תל אביב לפני כשלושה חודשים. "אנחנו מתחילים להרגיש את המחסור במלאי גם בקסימי ווג. לחברה יש מפעל בתורכיה, ואנחנו בודקים אפשרות להרחיב בו את הפעילות".

האם מחיר היהלומים יירד?

באופן מפתיע, דווקא מחיר היהלומים עשוי לרדת כתוצאה מבהלת קורונה וירוס – כך לפחות מעריך יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים. לדבריו, הסינים, כולל הונג קונג, מהווים 17% מצרכני היהלומים, כך שאם המגמה תימשך, תהיה הצפה של יהלומים ומחירם יירד. דבש אירח אתמול כ-300 נציגים ממדינות בכל העולם ב. משלחת מסין לא הגיעה כמובן, אך בין האורחים המכובדים אפשר למנות את נשיאי הבורסה המובילים בעולם, כמו דובאיי, לונדון וניו יורק.

מותר לפתוח חבילות מסין?

עד כה, ההנחיות באשר לחבילות מסין לא השתנו, כלומר, בשום מדינה – וגם לא בישראל – נאסר על מגע עם חפצים או חבילות מסין. הנחת המוצא היא שהווירוס לא יכול לשרוד על החבילות ולהדביק את הצרכנים. עוד פרטים – בכתבה בנושא השפעת הקורונה על חבילות מסין.

המלצה לא לטוס לתאילנד, הונג קונג ועוד

כפי שפרסמנו כאן, משרד הבריאות בישראל נקט צעד חסר תקדים בעולם ופרסם המלצה להימנע מטיסות לתאילנד, הונג קונג ומספר מדינות נוספות – במידה שהטיסות הללו אינן נחוצות. הפרטים המלאים – בכתבה על אזהרת משרד הבריאות.

מאחר שלא מדובר באזהרת מסע רשמית (קיימת אזהרה מסע לסין בלבד) – הצרכנים אינם יכולים לקבל החזר כספי על ביטול טיסות כאלה, כך שביטול טיסה מבחינתם כרוך בהפסד כספי ניכר. מצד שני, רק היום נודע כי בהונג קונג עומד כבר ספר החולים על 49, לאחר אבחון של 7 חולים נוספים ביום. הדאגה בקרב הישראלים גדולה, וחלקם הגדול טסים רק בשל העובדה שאין להם החזר כספי.

קורונה בעולם – השפעות גלובליות

ארגון הבריאות העולמי מוטרד ממקרי הידבקות של אנשים שלא היו בסין, כלומר נדבקו כנראה מאנשים אחרים. במקביל, מספר החולים בבריטניה הוכפל ועומד על 8. ארבעה מהם היו בקשר עם איש עסקים בסינגפור – אשר הדביק עוד 7 אנשים חוץ מהם ברחבי אירופה. לאור זאת, בריטניה הכריזה כי קורונה וירוס מהווה סכנה ברורה ומיידית לאזרחי בריטניה.

כאמור, אחת הנפגעות עלולה להיות תערוכת הסלולר בברצלונה (MWC), אשר אמורה להתקיים ב-24 בפברואר. כפי שדיווחנו כאן במדור הסלולר בפואנטה, חברת LG ביטלה את הגעתה לתערוכת הסלולר, ואחריה הכריזו על ביטול הגעתן גם אמזון, אמדוקס ו-NVIDIA. מארגני התערוכה לא ביטלו אותה, אך הכריזו על אמצעי זהירות מחמירים כמו הקפדה על היגייה וחיטוי, ואיסור על לחיצת ידיים.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות