מעצמות הקפה הבלתי מנוצחות

מעצמות הקפה הבלתי מנוצחות

האם ידעתם שוייטנאם היא מעצמת קפה? באיזה זן של קפה מתמחה קולומביה? כמה עובדות מעניינות על המקור שממנו מגיע הקפה שלכם

מכונת קפה למשרד
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

קפה הוא עולם שלם של טעמים וריחות, שמגיעים במגוון רחב של זנים – לכל אחד מהם הייחוד שלו. כל חובב קפה יודע בדיוק איך הוא אוהב את כוס הקפה שלו, אבל האם יצא לכם לתהות מאיפה מגיע זן הקפה האהוב עליכם? התערובת ממנה אתם מכינים את הקפה של הבוקר עשתה מסע ארוך עד שהגיעה אל קפסולות הקפה ומשם למכונה. אז אילו מדינות שולטות בעולם הקפה?

ברזיל

ברזיל מובילה בשני תחומים: מספר הזכיות במונדיאל וייצור קפה. מדובר ביצרנית הקפה המובילה בעולם, בפער ענק על מדינות אחרות. כ-80% מפולי הערביקה הקיימים בעולם מגיעים מברזיל, וכ-30% מכלל פולי הקפה. קפה ברזילאי הוא פופולרי במיוחד, וניתן למצוא אותו בקפסולות קפה של מרבית היצרניות.

הסיבה לכך היא האקלים, שהוא מושלם לייצור קפה – בעיקר בדרום מזרח המדינה, שם מתרכזים רוב מטעי הקפה. בסך הכול, ברחבי המדינה קיימים כ-300,000 מטעים לגידול פולי קפה, והם מתפרשים על פני שטח של 27,000 מטרים רבועים. ברזיל מובילה גם בייצוא קפה, ותעשיית יצוא הקפה שלה מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה.

וייטנאם

המקום השני שייך למתחרה לא צפויה: וייטנאם – המדינה המזרח אסייתית שהחלה להשקיע בגידול קפה בשנות ה-80, בעקבות החלטה של ההנהגה הקומוניסטית. במהלך העשורים הבאים הלכה וגדלה תעשיית הקפה הווייטנאמית, עד כדי כך שבשנה שעברה היא הכניסה למדינה כ-3.3 מיליארד דולר. ייצור הקפה הווייטנאמי מתמקד בעיקר בזן הרובוסטה, שנחשב בעבר לפופולרי פחות מזן הערביקה הנפוץ. החלטה זו הפכה אותה ליצרנית המובילה של הזן, ולמדינה מובילה בתחום ייצור הקפה. מרבית הייצא הולך לארצות הברית, שם זן הרובוסטה הולך וצובר פופולריות – בקפסולות קפה או בגרסה המתאימה למקינטה.

קולומביה

בשנים עברו, קולומביה הייתה שנייה רק לברזיל בהיקף ייצור הקפה אך ההתחממות הגלובלית הביאה לירידה בתפוקת המטעים, מה שפגע כמובן גם בייצוא. סיבה זו, לצד עלייתה של וייטנאם כשחקנית מרכזית בתחום הקפה, הביאה לירידתה של קולומביה למקום השלישי – אך עדיין המכובד!

תעשיית הקפה של קולומביה היא עדיין מהגדולות בעולם, והיא מתמחה בייצור של פולי קפה מזן ערביקה. רק בשנה שעברה הניבה התעשייה הקולומביאנית מעל 800 אלף טונות של קפה, והכניסה למדינה 2.5 מיליארד דולר.

אינדונזיה

המדינה המוסלמית החלה את מסורת ייצור הקפה שלה בעקבות הקולוניאליזם ההולנדי במאה ה-17, אז הקימו ההולנדים את מטע הקפה הראשון במדינה. מאז, התעשייה הלכה והתפתחה, בעיקר בזכות האקלים החמים ששורר במדינה, ומאפשר את התנאים האופטימליים לגידול קפה.

באינדונזיה מגדלים גם ערביקה וגם רובוסטה, ורק בשנה שעברה יוצרו במדינה מעל 600 אלף טונות של קפה. פולי הקפה המיוצרים באינדונזיה מכניסים למדינה כ-800 מיליון דולר בשנה.

מאמר אורח

1
נגישות