עכשיו זה רשמי: קוקה קולה בישראל יקרה מדי. אושרה ייצוגית בגין המחיר הגבוה - פואנטה

עכשיו זה רשמי: קוקה קולה בישראל יקרה מדי. אושרה ייצוגית בגין המחיר הגבוה

הצרכנים הישראלים משלמים כבר שנים קרוב ל-7 שקלים על בקבוק קוקה קולה 1.5 ליטר, בשעה שהמחיר ההוגן צריך להיות פחות מ-6 שקלים. למה? משום שקוקה קולה היא מונופול

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מסתבר שלא רק נפט הוא זהב שחור, גם קוקה קולה. במשך שנים הצרכנים הישראלים משלמים על בקבוק קוקה קולה הרבה יותר ממה שהם אמורים לשלם עליו, רק משום שקוקה קולה היא מונופול – כך לפי בקשה לייצוגית נגד קוקה קולה, אשר אושרה אתמול (ת"צ 6179-08-16). כמה כסף הפסדנו? לפי הבקשה, בשנים 2009-2016 הצרכנים הישראלים הפסידו כ-450 מיליון שקל.

עוד לפי הבקשה, שהוגשה ב-2016, בשנת 2015 עמד מחירו של בקבוק קוקה קולה 1.5 ליטר על 6.77 ש"ח – מחיר שמשקף זינוק של 350% מאז שקוקה קולה הוצאה מפיקוח מחירים בשנת 1990. המוצרים המתחרים, של פפסי, RC וקריסטל, נמכרו במחיר ממוצע נמוך יותר של 4.25 שקל לבקבוק ליטר וחצי.

המצב הזה לא השתנה באופן משמעותי, אגב, גם מאז הגשת התביעה.

השופט עופר גרוסקופף, שאישר את הבקשה, השתכנע כי אין הצדקה למחיר שגובה החברה המרכזית לייצור משאות קלים – המייצרת ומשווקת את קוקה קולה בארץ, וזאת בהתחשב בעלות הייצור של המשקה ובמחיר של המוצרים המתחרים.

קולה אמנם רחוקה מלהיות מוצר צריכה חיוני, אבל חשוב לדעת שהיא אחד המוצרים הנמכרים ביותר בישראל. עוד חשוב לדעת שלמרות שיש לקוקה קולה מתחרים – היא שולטת במדף ובעגלת הקניות של הישראלים ביד רמה, ותופסת קרוב ל-90% ממכירות שוק משקאות הקולה. פפסי של טמפו ו-RC קולה של יפאורה תבורי נמצאות הרחק מאחוק, וכך גם המותג הפרטי של שופרסל שהושק לפני כשנה וחצי. בשנת 2017 הסתכמו מכירות הקולה והדיאט קולה של בכמעט 800 מיליון שקל על-פי נתוני סטורנקסט, כשקוקה-קולה הינו השחקן המוביל והדומיננטי השולט בשוק עם נתח של 83% כמותי.


אתר חדשות הצרכנות פואנטה היה הראשון לפרסם את פרטי הייצוגית נגד קוקה קולה, אשר הוגשה ע"י עורכי הדין אופיר נאור, רנן גרשט ויעקב שנהב בשנת 2016. התביעה התבססה על חוות דעת מפורטת של היועץ הכלכלי סלע קולקר. קולקר, שסיפק חוות דעת מקצועיות גם בבקשות דומות נגד מונופולים אחרים (כמו שטראוס, יוניליוור, אסם ועוד), מדגים בחוות הדעת לא רק את פערי המחירים בין קוקה קולה לבין פפסי קולה ו-RC קולה כאן בארץ, אלא אף מראה כיצד המחיר בישראל כבוה ב-40% מהמחיר בארה"ב.

קוקה קולה התנהגה בכוחניות ונקנסה

נזכיר כי לפני כשנה רשות ההגבלים העסקיים הטילה קנס על קוקה קולה (כלומר, החברה המרכזית) בגובה של 63 מיליון שקל, בגין התנהגות כוחנית שפגעה בתחרות. קנס של כ-300,000 שקל הוטל גם על בכיר בחברה.

לפי אותה הודעה של רשות ההגבלים העסקיים, הקנס שניתן לחברה המרכזית גובש לאחר שלוש שנות חקירה, שחשפו התנהלות דורסנית גם כלפי היבואנים המקבילים של קוקה קולה. אילו יבואנים אלה היו מצליחים לפעול בתנאי שוק הוגנים, הם כנראה היו גם מצליחים להביא למצב שהצרכנים משלמים פחות.

קוקה קולה ייקרה מחירים, הצרכנים עדיין קונים

עוד נזכיר כי כאילו המחיר של קוקה קולה אינו מספיק גבוה, ממש באוקטובר האחרון – כחלק מגל ההתייקרויות שסופג ציבור הצרכנים בישראל בהכנעה תמוהה, הודיעה החברה המרכזית למשקאות קלים כי היא מייקרת שורת משקאות – וביניהם גם את הקוקה קולה! נראה כי הצרכנים הישראלים הוכיחו כבר כי לא משנה כמה כסף תחליט החברה לגבות – הם מוכנים לשלם על קוקה קולה כל מחיר, אז למה לא לנצל את זה…?



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות