חפיסות הסיגריות החדשות הגיעו למדפים, ולא תראו אותן...

חפיסות הסיגריות החדשות הגיעו למדפים, ולא תראו אותן…

בין אם אתם מעשנים מרלבורו ובין אם נובלס – כעת בכל החנויות תמצאו חפיסות סיגריות אחידות, וגם אותן תצטרכו לבקש. כל הפרטים על חוק איסור פרסום מוצרי טבק

קופסאות סיגריות חדשות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המעשנים שבינינו כנראה הבחינו לאחרונה בשינוי הדרסטי בחפיסות הסיגריות, ויותר מזה – הם כבר לא רואים אותן מתנוססות על המדפים. זאת, משום שהפעימה השלישית של חוק פרסום מוצרי טבק נכנסה לתוקף אתמול (8.1.20). מטרת החוק להגביל את החשיפה הוויזואלית של הצרכנים לסיגריות – מתוך תפיסה שלפיה רחוק מהעין רחוק מהלב (או במקרה הזה, רחוק מהפה). לכן, נאסר על חנויות להציג את הסיגריות, הן מוסתרות מאחורי מחיצה או מסך, והלקוחות צריכים לבקש אותן באופן אקטיבי.

בנוסף, החפיסות עצמן עברו מהפכה עיצובית שמטרתה להפוך אותן לפחות מושכות ולחסרות מיתוג לחלוטין. על היצרניות נאסר על שימוש בצבעים ובסימני לוגו או מיתוג, למעט ציון שם המותג בגופן פשוט בגוון אפור. כך, מי שמעשן מרלבורו ומי שמעשן נובלס יגלה שהחפיסה שלו נראית בדיוק אותו דבר, והסיגריות שהוא מעשן כבר אינן מהוות סמל סטטוס.

אזהרת הבריאות הכפילה את גודלה ל-65% משטח החפיסה, לעומת 30% עד היום. גם המיקום שלה השתנה, והיא ממוקמת כעת בצמוד לחלק העליון של החפיסה ולא בחלקה התחתון.

הצבע שנבחר לאריזות החדשות אינו מקרי, והוא מוגדר כ"צבע הכי מכוער בעולם" (צבע פנטון C448). מדובר בגוון חום-ירוק שנבחר משום שהוא נחשב לצבע מרתיע ולא מושך. זו אינה המצאה ישראלית, ומי שביקר בחו"ל מן הסתם כבר נתקל בחפיסות סיגריות בצבע המוזר הזה. במדינות רבות כבר אומצה השיטה שכעת מאומצת בישראל – אריזות זהות, ללא מיתוג ובצבע "המכוער בעולם".

האם הסתרת הסיגריות משפיעה על הצרכנים? בעלי חנויות אומרים שלא, ושהצרכנים ממשיכים לקנות גם כאשר הסיגריות אינן מוצגות לראווה אלא מוסתרות ויש לבקש אותן. עם זאת, יש להמתין ולבדוק מה יגלה דוח העישון השנתי בסוף שנת 2020 כדי לבחון את השפעתו.

חוק איסור פרסום מוצרי טבק: לא רק סיגריות

חוק זה היה אחד החוקים האחרונים שהצליחה להעביר הכנסת לפני פיזורה, כאשר מי שהוביל אותו היה חבר הכנסת לשעבר איתן כבל (העבודה) וחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק (ליכוד). הרבה מאוד לחצים הופעלו מאחורי הקלעים כדי למנוע את החוק או לצמצם אותו, ומי שזכה להקלה הם העיתונים המודפסים – אשר רשאים לפרסם מודעות פרסומת לסיגריות תחת מגבלות מסוימות.

כפי שפרסמנו כאן במדור בריאות באתר פואנטה, ההגבלות בחוק הטבק מתייחסות לכל מוצרי העישון, כולל סיגריות טבק, סיגריות אלקטרוניות (לראשונה בעולם), נוזלי מילוי וטבק לנרגילה.

גם אריזות של סיגריות אלקטרוניות כמו ג'ול (JUUL), נוזלי מילוי ותחליפי עישון, חייבות להיות אחידות ועם אזהרת בריאות ייחודית להן, בגודל של 30% משטח החפיסה.

כאמור, בנוסף לשינוי מראה החפיסות, תיאסר הצגה של מוצרי עישון בכל נקודות המכירה, כגון פיצוציות, תחנות דלק חנויות מכולת ומרכולים. מוצרי הטבק יוסתרו מאחורי ארון, במגירה או בכל דרך אחרת, כך שלא יהיו גלויים לעין.

הפרה של חוק זה הינה עברה פלילית ועלולה לגרור קנס של עד 226,000 ש"ח, ובתאגיד – כפול מכך.

בחנויות שמוכרים בהן רק מוצרי עישון או רק מוצרי עישון ואלכוהול או במתחם נפרד בחנות, אין חובה להסתיר את מוצרי העישון, ובלבד שהם אינם גלויים לעין מחוץ לחנות או למתחם.

לאחרונה: הועלה המס על סיגריות מגולגלות

מדיניות זו מצטרפת למיסוי שהוטל על סיגריות מגולגלות וטבק לגלגול – מיסוי שבעצם משווה את מצב הסיגריות המגולגלות לזה של סיגריות רגילות והופך אותן לפחות משתלמות מכפי שהן היו עד אז. כזכור, שר האוצר משה כחלון סירב להשוות את המס על סיגריות מגולגלות למס על סיגריות רגילות במשך הרבה מאוד זמן, עד שבג"צ חייב אותו לעשות כן.

פעימה זו היא כאמור הפעימה השלישית של החוק. לתעשייה ולנקודות המכירה ניתנה תקופת היערכות של שנה.

בפעימות הקודמות הושוו המגבלות על סיגריות אלקטרוניות למגבלות הקיימות על מוצרי טבק מבחינת איסור עישון ואידוי במקומות ציבוריים, איסור מכירה לקטינים ואיסורים והגבלות על פרסום ושיווק.

פעימה נוספת של החוק צפויה ב-1 ביוני 2020 והיא תקבע בין השאר חובת דיווח שנתית על התכולה והפליטה בשימוש במוצרי עישון. דיווחים אלו יפורסמו לציבור הרחב.

משרד הבריאות מבקש מהציבור לדווח לו על הפרה של החוק באמצעות שליחת מייל לאגף האכיפה והפיקוח – prevent@moh.gov.il. בדיווח יש לציין את כתובת ושם מקום המכירה ותיאור של ההפרה וניתן לצרף גם תמונה.

פואנטה




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות