סופית: סיגריות לגלגול יתייקרו. בג"ץ חייב את כחלון להשוות את המס על טבק לגלגול

סופית: סיגריות לגלגול יתייקרו. בג"ץ חייב את כחלון להשוות את המס על טבק לגלגול

השר כחלון התנגד להעלאת המס על סיגריות מגולגלות בשל פגיעה בשכבות הנמוכות, אך משרד הבריאות תמך בהשוואת המס ובג"ץ הכריע. אז בכמה יתייקר הטבק לגלגול?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ישראלים רבים אימצו בשנים האחרונות את הטבק לגלגול, משום שסיגריות מגולגלות זולות משמעותית מסיגריות רגילות. אלא שהחגיגה תסתיים בקרוב מאוד. סיגריות לגלגול יעלו בקרוב בדיוק כמו סיגריות "מוכנות" באריזה – לאחר שבג"צ חייב את שר האוצר משה כחלון להשוות בין מס הקנייה המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות. המשמעות היא התייקרות של כ-55-25 שקל לחפיסת טבק לגלגול (תלוי בכמות הטבק בחפיסה). טבק שעולה כיום 35-52 שקל, יתייקר כמעט פי שניים.

פער המחירים הגדול בין חפיסת סיגריות רגילות לבין טבק לגלגול הביא לעלייה חדה במספר מעשני הסיגריות המגולגלות – במיוחד מאז 2013, אז חלה העלאת המס האחרונה על סיגריות. כאשר סיגריית מרלבורו אחת עולה למעשן 1.75 ואילו סיגריה מגולגלת עולה לו שקל אחד – לא מפתיע שחלה עלייה חדשה במספר המגלגלים.

לפי דוח העישון של משרד הבריאות לשנת 2017 (הדוח המעודכן ביותר שפורסם עד כה), חלקן של הסיגריות המגולגלות מכלל הסיגריות הנצרכות זינק מ-0.2% בשנת 2009 והגיע לכ-15% בשנת 2017.

העלייה החדה הזאת מוכיחה מעל לכל ספק את הנחיצות שבהשוואת המס בין שני סוגי הסיגריות, משום שמס הקנייה ייקר מאוד את הסיגריות הרגילות במטרה להרחיק את המעשנים מהעישון – אבל הוא פשוט גרם להם להתנייד לעבר הטבק המגולגל.

אגב, למדינה יש אינטרס ברור בהעלאת המס – לא רק מבחינת בריאות הציבור. למעשה, המדינה תרוויח מהעלאת מס הקנייה כ-400 מיליון שקל בשנה.

השר כחלון התנגד נחרצות לייקר טבק לגלגול

אלא שהשר כחלון התנגד נחרצות במשך זמן ממושך להשוות את המס ולייקר את הסיגריות לגלגול, בטענה שמדובר בהעלאת מסים שתפגע בשכבות החלשות. לאור התנגדותו, הוגשה עתירה לבג"ץ.

את העתירה הגישו המיזם הרב מגזרי למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן ישראל – אבל הן לא נותרו לבד. הצטרפה אליהן לאחרונה ההסתדרות הרפואית בישראל כ"ידידת בית המשפט", וכן יצרנית הסיגריות דובק (שכמובן נפגעה מהמעבר לסיגריות מגולגלות).

מי שכן נותר לבד היה השר כחלון עצמו – משום שהעתירה הוגשה במקור נגד משרד הבריאות ומשרד האוצר, ואילו משרד הבריאות הפנה עורף למשרד האוצר ותמך בהעלאת המס. בדו"ח העישון שפרסם משרד הבריאות לשנת 2017 אף נכתב כך: "השפעותיו הקשות של עיוות המס הקיים במחיר טבק לגלגול ממשיך לתת את אותותיו גם השנה. העיוות גורם לפגיעה במאמצים לעידוד הגמילה מעישון, למניעת התחלת עישון בצעירים, ומביא לאובדן הכנסות ממסים".

למעשה, עמדת המדינה שהוגשה לפני חודש תמכה בהשוואת המס על שני סוגי הסיגריות – כך שיש להניח שכחלון לא הופתע מהחלטת בג"ץ היום.

למרות שלא הופתע, תגובתו במהלך היום הייתה כי "הוא ילמד את ההחלטה", וייתכן שלאור הבחירות הקרבות – ינסה השר, שנושא את דגל המלחמה ביוקר המחיה – לדחות את החתימה על הצו ככל האפשר.

השופטת ארז: "מס קנייה מיועד לכוון התנהגויות"

מעניין לקרוא את מה שכתבה השופטת דפנה ברק ארז: "בחינת ההשלכות שיש להבחנה בין המוצרים היא בעלת חשיבות מיוחדת כאשר מדובר במס קניה מן הסוג שנועד מלכתחילה לכוון התנהגויות. מס קנייה אינו מס הכנסה, שעיקר תכליתו היא גביית הכנסות לצורך מימון הוצאות ציבוריות, וכן קידום מטרות של צדק חלוקתי. הוא אינו נגזר ממדיניות מיסוי פרוגרסיבית. זהו מס שמיועד בעיקרו כדי לכוון התנהגויות, לרבות בכל הנוגע לצריכת מוצרים שיוצרת תופעות שליליות מבחינת החברה כולה, כדוגמת עישון. נבקש להביע את תקוותנו כי ההחלטות שיתקבלו בנושא זה בהמשך הדרך יבטיחו, ככל הניתן, את השמירה על בריאות הציבור.

"עישון ושימוש בטבק הם גורמי התחלואה והתמותה המרכזיים שניתנים למניעה בעולם המערבי, וההערכה הרווחת היא שעישון מתמשך מוריד את תוחלת החיים בכ-10 עד 15 שנים בממוצע. עוד צוין בדו"ח כי ההערכה היא ששיעור התמותה בישראל על רקע עישון פעיל עולה על 8,000 בני אדם בשנה, וכי כ-1,000 בני אדם נוספים מקפדים את חייהם בכל שנה עקב חשיפה לעישון כפוי. שיעור התמותה מעישון גדול אפוא משיעור התמותה מתאונות דרכים. אם כן, למצער, ראוי לוודא כי הכללים בתחום זה יהיו מבוססים על הנתונים המדעיים והרפואיים הרלוונטיים, ולא יגרמו חלילה להטיית התנהגויות הפוגעת בשלום הציבור".


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות