סוף לסיגריות אלקטרוניות בישראל? משרד הבריאות שוקל לאסור את שיווקן - פואנטה

סוף לסיגריות אלקטרוניות בישראל? משרד הבריאות שוקל לאסור את שיווקן

לאחר שמאות אושפזו בארה"ב עם מחלת ריאות המקושרת לסיגריות אלקטרוניות, משרד הבריאות לא מחכה לכנסת ומקדם איסור מיידי של שיווקן, בפרט סיגריות אלקטרוניות בטעמים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

במשרד הבריאות בוחנים אמצעים לאיסור שיווק מוחלט של סיגריות אלקטרוניות בישראל ובאופן מיידי של סיגריות אלקטרוניות בטעמים. ההודעה הדרמטית הזאת מגיעה לאחר שבארצות הברית אובחנו כבר למעלה מ-500 חולים במחלת ריאות קשה ולא מוכרת, ואחד החולים נפטר. כל החולים מעשנים סיגריות אלקטרוניות. כפי שדווח כאן במדור הבריאות בפואנטה בהרחבה, תופעת הסיגריות האלקטרוניות כבר הוכרזה כמגפה בקרב בני נוער על ידי מנהל התרופות האמריקני (ה-FDA), אך למרות האשפוזים הרבים והחשש לבריאותם של עשרות מיליוני נערים וצעירים – הסיגריות האלקטרוניות עדיין חוקיות שם. כאן בישראל, אם תתקבל החלטה לאסור את הסיגריות הללו, זו תהיה ללא ספק החלטה תקדימית חשובה מאין כמותה.

נראה שבשלב הראשון, אם תהיה חקיקה כזאת, היא תגביל קודם כל שיווק של סיגריות אלקטרוניות בטעמים. כידוע, בניגוד לסיגריות רגילות, הסיגריות האלקטרוניות הן סיגריות המתבססות על נוזל אידוי – ונוזל זה נמכר בטעמים רבים ומגוונים אשר קורצים לבני הנוער. זו אחת הסיבות המרכזיות להפיכתן פופולריות מאוד בארה"ב, וגם כאן בישראל הפופולריות הולכת וגדלה. כפי שפורסם כאן, לאחרונה אף הוגשה תביעה ייצוגית נגד ג'ול ויצרניות הסיגריות האלקטרוניות בארה"ב בטענה שהן משווקות במיוחד ובמכוון לילדים.

משרד הבריאות הודיע אתמול כי לאחרונה התקיימה ישיבה בהשתתפות בכירי משרד הבריאות ומנכ"ל המשרד, כדי לדון בהשלכות האפשריות לגבי בני הנוער בישראל. בישיבה הורה המנכ"ל לבחון כלים משמעותיים יותר לאיסור שיווק מוחלט של סיגריות אלקטרוניות בישראל או הגבלות אחרות, ובראשן איסור שיווק סיגריות בטעמים.

הסיבה לישיבה רמת הדרג היא כאמור ממדי התופעה המדאיגה בארה"ב, והחשש ממקרה אשפוז או מוות כאן בישראל כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות. מאחר שתהליך חקיקה הוא תהליך ארוך – ובמיוחד כעת כאשר כבר כמה חודשים הכנסת משותקת – משרד הבריאות בוחן החמרת המגבלות והאיסורים, לרבות באמצעות הטלת צו זמני לאיסור השיווק עד להשלמת הליכי החקיקה.

במשרד הבריאות אומרים כי המנכ"ל הורה לא להמתין לחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות, ולנסות לאפשר איסור מחמיר כגון איסור מוחלט לשיווק, עד שהדבר יתאפשר בחקיקה ראשית.

סיגריה אלקטרונית מכילה כמות ניקוטין גבוהה

הסיגריות האלקטרוניות נתפסות כפחות מסוכנות וכמאוד אופנתיות. בנוסף, בניגוד לסיגריות בערה רגילות, הן אינן מדיפות ריח מסריח. כשהן מצוידות בתדמית כזאת, אפשר להבין מדוע הן הולכות ונעשות פופולריות בעולם ובארץ. היצרניות, ובראשון JUUL אשר נתח השוק שלה הוא הגדול ביותר, משווקות את הסיגריות האלקטרוניות באופן אגרסיבי, כולל שימוש במשפיעני רשת ברשתות החברתיות, ומגיעות בקלות אל קהלים צעירים.

הדגל שנושאות יצרניות הסיגריות האלקטרוניות הוא דווקא דגל הגמילה מעישון, כאשר הן טוענות שמדובר בתחליף פחות מזיק עבור מעשנים בגירים שמעשנים סיגריות רגילות.

האם באמת מדובר בסיגריה פחות מזיקה? כאן יש לזכור כי לא מדובר במקל USB תמים שמפיק עשן, אלא בסיגריה המכילה כמות גדולה מאוד של ניקוטין, ודווקא משום שהיא מאוד קלה לעישון ומשווקת בטעמים שונים – הסבירות היא שהמעשנים יכניסו אל גופם הרבה יותר ניקוטין בסופו של דבר.

נזכיר כי עם תחילת השיווק של סיגריות JUUL בישראל לפני כשנה, נמכרה כאן הגרסה עתירת הניקוטין. למרבה המזל, במשרד הבריאות התעשתו יחסית מהר. כפי שפורסם כאן באתר "פואנטה חדשות צרכנות", זמן קצר לאחר מכן הוחלט לאסור שיווק סיגריה אלקטרונית בריכוז ניקוטין גבוה, העולה על 20 מיליגרם למיליליטר. בכל מקרה, הגרסה המכילה פחות ניקוטין עדיין זמינה בחנויות.

בקרוב – איסור הצגת סיגריות בדיוטי פרי

דרך נוספת שבאמצעותה מנסים להפחית את העישון בכלל, ואת עישון הסיגריות האלקטרוניות בפרט, היא הגבלה על פרסומן.

נזכיר כי בתיקון לחוק פרסום מוצרי טבק אשר אושר בחודש דצמבר האחרון, נקבעו מגבלות ואיסורים על שיווק סיגריות אלקטרוניות, ובכלל זה הוטל איסור מקיף על פרסום סיגריות אלקטרוניות, איסור מכירה לקטינים ועוד. אחד הסעיפים הבולטים בחוק הוא האיסור להציג את הסיגריות למכירה בחנויות – כאשר גם בדיוטי פרי אסור יהיה להציג סיגריות בפומבי. צרכנים שירצו לרכוש סיגריות וסיגריות אלקטרוניות בדיוטי פרי, יצטרכו לבקש אותן.

בנוסף, בינואר 2020 נראה גם שינוי במראה החיצוני של החפיסות, כך שכל חפיסות הסיגריות יקבלו עיצוב אחיד בצבע שמוגדר "הכי מכוער בעולם". באירופה, אגב, יש מדינות שהוראות אלה כבר חלות.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

סיגריות JUUL

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות