מיזוג סלקום - גולן טלקום אושר כמעט סופית. המחירים יעלו

בשורה רעה לצרכנים: מיזוג סלקום – גולן טלקום אושר כמעט סופית. עליית מחירים בפתח

היכונו לעליית מחירי חבילות הסלולר. רשות התחרות אישרה את מיזוג סלקום – גולן טלקום. הכדור בידיים של משרד התקשורת. פואנטה עם חדשות הסלולר

שיטת המתנות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ענף הסלולר חוזר להתכווץ. רשות התחרות אישרה את מיזוג סלקום – גולן טלקום, מה שאומר שיהיו פחות חברות שיתחרו ביניהן והמחירים יעלו. ברשות התחרות אומרים שהם קיבלו את ההחלטה בתום בדיקה מעמיקה. לטענתה, הרשות התייחסה לחשש מפני עליית מחירים לאחר המיזוג, אך הגיעה למסקנה כי שוק הסלולר הישראלי יישאר תחרותי גם לאחר המיזוג.

מיזוג סלקום גולן טלקום – פרטים נוספים

כפי שפרסמנו כאן באתר פואנטה, בחודש פברואר 2020 נחתמה עסקה על מיזוג סלקום גולן טלקום, שלפיה סלקום רכשה את גולן טלקום תמורת 600 מיליון שקל. השלמת העסקה הייתה תלויה באישור משרד התקשורת ובאישור רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים). כעת ניתן אישור רשות התחרות, לאחר שלפני מספר ימים גם משרד האוצר פרסם עמדה שלפיה אין מניעה לאשר את המיזוג. אם משרד התקשורת יאשר, ייצא לדרך מיזוג סלקום – גולן טלקום ויטלטל שוב את ענף הסלולר – הפעם ככל הנראה לרעה.

המשמעות תהיה ללא ספק עליית מחירי בענף הסלולר. חברות הסלולר מציעות בשנים האחרונות חבילות סלולר זולות מאוד, וכולן למעשה מעוניינות שהמחירים יעלו.

 

התחרות בשוק הסלולר קיבלה דחיפה מחודשת לפני שנתיים, עם כניסתה של חברת We4G, אשר החל מאפריל 2018 הכניסה לשוק את הקונספט של חבילה לכל החיים. אגב,גם We4G, אשר ששייכת לחברת אקספון 018, ככל הנראה לא תישאר לבד. פורסם כי קשת צפויה לקנות את השליטה בה ולהקים איתה מיזם טלוויזיה משותף.

אחרי המיזוג, סלקום תהיה חברת הסלולר הגדולה בישראל, ונתח השוק שלה יעמוד על 35% – כפי שהיה לפני רפורמת הסלולר. יהיו לה כ-3.7 מיליון מנויים, 930 אלף מתוכם של גולן טלקום.
האם המנויים של גולן יהפכו למנויים של סלקום? לא ברור עדיין, ייתכן שהמותג "גולן טלקום" ימשיך לפעול כמותג נפרד כחברת "-לואו-קוסט" של סלקום.
בכל מקרה, סלקום – שמינתה את אבי גבאי למנכ"ל לפני מספר חודשים – תשאיר את שאר החברות הרחק מאחור מבחינת מספר המנויים (26% לפרטנר ו-23% לפלאפון).
שאר חברות הסלולר קטנות יותר – הוט מובייל (הגדולה מבין הקטנות), רמי לוי, 019, אקספון – לכל אלה נתחי שוק קטנים משמעותית.

ברשות התחרות לא מודאגים מהתחרות

האם זה יועיל לצרכנים? כאמור, לא. אבל ברשות התחרות לא מחפשים את מה שיועיל לצרכנים. שם בודקים אם המיזוג יזיק להם – וחושבים שלא.
בהודעת הרשות נכתב כך: "בשוק שישה שחקנים על גבי שלוש רשתות סלולר וחמישה שחקנים וירטואליים המציעים חבילות שיחה וגלישה ללקוחות מסוגים שונים. בחינת המיזוג העלתה כי שוק הסלולר הוא שוק שבו הוטמעה התחרות והוא מאופיין בחסמי מעבר והתרחבות נמוכים, וכמות המעברים בין החברות השונות גבוהה ועומדת על כשני מיליון מעברים בשנה.
"לצד השינויים המבניים שהגדילו את מספר המפעילים בישראל, חלו גם שינויים רגולטוריים ורפורמות צרכניות, בין היתר, ביטול תקופת ההתחייבות, ניידות המספרים ופישוט המסלולים שהגבירו את כוחו של הצרכן מול חברות הסלולר. בשוק נשארות חמש מפעילות שהן בעלות רשת ועוד מספר מפעילים וירטואליים שמתחרים גם כן על לב הצרכן".
נזכיר כי בשנת 2016 רשות התחרות כן התנגדה למיזוג כזה. מי שכבר אז רמז על כך שמחירי הסלולר יעלו היה גיל שרון, מנכ"ל ויו"ר גולן טלקום. בסופו של דבר, גולן טלקום נרכשה ע"י חברת אלקטרה מאחר שרשות התחרות התנגדה למיזוג. כעת גיל שרון יכול להיות מרוצה, הרשות מאשרת את המיזוג והוא ירוויח באופן אישי כ-65 מיליון שקל עבור מניותיו בחברה (כפי שפורסם בגלובס).
מה גרם לרשות התחרות לשנות את דעתה? מהרשות נמסר כי "בחינת המיזוג הנוכחי העלתה כי מאז שנת 2016, חלו שינויים בשוק. הבולט שבהם הוא כאמור כניסתה של אקספון לשוק בשנת 2018 והיותה מחוללת תחרות. שילוב כניסת מתחרה חדש עם הטמעת המצב התחרותי בשוק – ירידת שיעור ההכנסות של חברות הסלולר למנוי; עליית מספר המעברים בין חברות סלולר והתחזקות המפעילים הווירטואליים מלמדים על תחרות איתנה והובילו הפעם להחלטה לאשר את המיזוג".

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות