איך תרומת מח העצם מסייעת למושתל?

איך תרומת מח העצם מסייעת למושתל?

רבים שמעו על השתלת מח עצם ויודעים לומר שמדובר בהליך קריטי להצלת חייו של החולה, אבל מעטים יודעים להסביר בדיוק מהי התרומה למושתל. הנה הפרטים

השתלת מח צעם
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

תרומת מח עצם מתבצעת באמצעות תרומה של תאי גזע ממח עצם. מח עצם יכול להילקח בשיטה של השתלה עצמית (תרומה אשר מתאפשרת רק במקרים בהם הסרטן לא התפשט לעצמות – מה שעלול לגרום לגידולים גם במח העצם), מבני המשפחה של החולה או מתורמים זרים. כאן חשוב לציין, כי השתלת מח עצם מחייבת שתהיה התאמה בין הרקמות של התורם לנתרם. מח העצם נמצא בילדות בכל עצמות הגוף, וכאשר מתבגרים הוא מרוכז בעיר באזורים של עצמות אגן הירכיים ועמוד השדרה.

השתלה של מח עצם יכולה לסייע לאנשים אשר חולים במחלות כמו: סרטן הלימפה, לוקמיה, מחלות גנטיות, מחלות חיסוניות ועוד. בכוחה לסייע לטיפול בכ-100 מחלות שונות. כדי שתרומת מח עצם וכך גם ההשתלה, יוכלו להתבצע, יש צורך למצוא את התורם ממאגר ייעודי של תורמים ישראליים או ממאגרים שהינם בינלאומיים.

כיצד מתבצעת התרומה?

ראשית, בישראל קיימים בנקים ייעודיים אשר מטרתם היא לשמר דם טבורי – אשר נאסף מחבל הטבור והשלייה לאחר הלידה – דם אשר יכול לשמש את אותו האדם כתרומת מח עצם, במידה ובעתיד יעלה הצורך בכך. אפשרות נוספות היא לאסוף מח עצם מהתורם – מדובר בהליך המתבסס על שאיבה של החומר באמצעות מחט ייעודית. אפשרות נוספת לאיסוף החומר, היא באמצעות הליך בן 5 ימים, אשר מצריך קבלת זריקות של חומר בשם – GCSF.
מכיוון שתאי האב מתחדשים בצורה טבעית, לתורם אין סיבה לחשוש מהליך התרומה – אשר מתבצעת על ידי רופא מומחה.

כמובן, שבכדי שיתאפשר לתרום מח עצם ולהציל חיים, יש לדאוג להצטרף למאגר הייעודי, כאשר, במידת שיעלה הצורך בתרומה מאדם הרשום במאגר, ניתן יהיה ליצור עמו קשר.

כיצד התרומה מסייעת למושתל?

מטופלים החולים במחלות שונות, זקוקים לטיפולי כימותרפיה במינונים גבוהים, כאשר, ייעודם של טיפולים אלו הם "להרוג" את תאי הגזע ותאי הדם הפגועים. בהליך זה נהרסים גם תאים בריאים, מה שעלול להסב פגיעה לתפקוד של מערכת החיסון ושל תאי הדם אך יתרונות הטיפול גבוהה מהסיכון שלו.

במקום הזה בדיוק, תרומת מח עצם נכנסת לתמונה ותפקידה הוא לשקם את תאי הגזה של המטופל באמצעות תאים בריאים. תרומת מח עצם, אף מסייעת לבצע טיפולי כימותרפיה וקרינה במינונים גבוהים יותר – מה שיעלה את סיכויי הצלחת הטיפול.

כדי שהתרומה אכן תוכתר כהצלחה, קיימת חשיבות גבוהה שתהיה התאמה גנטית בין התורם והנתרם.

כמובן, שאם יש קרבה גנטית בין בתורם לנתרם, ההתאמה יכולה לעלות וסיכויי הצלחת התרומה יהיו גבוהים יותר. יחד עם זאת, חשוב להיות מודעים לעובדה, שבפועל, רק כ-30% מהחולים מוצאים תרומה אצל בני המשפחה שלהם. במקום הזה בדיוק  נכנסים לתמונה התורמים החיצוניים, כאשר במאגר הייעודי אשר הוקם למטרה, ניתן לאתר תורמים שהינם בעלי התאמה.

הליך השתלת מח עצם

הליך ההשתלה אמור להתבסס על מספר שלבים. כאשר, בשלב הראשון, רצוי להמתין עד שהמחלה בגופו של הנתרם, תהיה במצב של הפוגה. לאחר מכן, מבצעים איסוף תאי גזע מהתורם. לאחר מכן, הנתרם (החולה) אמור לעבור טיפול כימותרפי או טיפול קרינה, אשר משמיד בין היתר גם את התאים הבריאים. לאחר מכן, מתבצעת למעשה, ההשתלה של תאי הגזע אשר נלקחו מהתורם ובנוסף, המושתל מקבל חומרים אשר ייעודם לעודד גדילה של תאי מערכת החיסון.

בשורה התחתונה, בכוחה של תרומת מח עצם להציל את חייהם של חולים ועבור התורמים, מדובר בהליך יחסית פשוט. לכן, חשוב שכל מי שמעוניין להציל חיים ידאג להיכנס למאגר התורמים.

1
נגישות