האם המחיר הסופי לצרכן מוסתר עד הרגע האחרון? ייצוגית נגד עזריאלי.קום

האם אתר עזריאלי.קום מסתיר במכוון את המחיר הסופי לצרכן? הוגשה תביעה ייצוגית

בניגוד לאמזון או לאתרים אחרים, האתר הישראלי המצליח לא מציג את המחיר המלא. את הפרט החשוב מגלים הקונים רק סמוך לתשלום

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אתר עזריאלי.קום הוא אחד האתרים המצליחים בישראל, וככזה הלקוחות מצפים ממנו להוגנות ולשקיפות. בין היתר, מן הראוי שלקוח שמבקש לקנות מוצר באתר AZRIELI.COM יידע מן הרגע הראשון מה המחיר הסופי שהוא ישלם, כולל דמי המשלוח. זו בדיוק הסיבה שבגללה הגישה לאחרונה לקוחה של האתר לביהמ"ש המחוזי בתל אביב בקשה לתביעה ייצוגית נגד עזריאלי.קום (ת"צ 40141-02-22).

מגישת הייצוגית נגד עזריאלי.קום היא לקוחה שביצעה השוואת מחירים בין כמה אתרים ובחרה לרכוש דווקא באתר הזה מתנה לאחד מנכדיה. אלא שרק בשלב ההגעה לקופה, רגע לפני התשלום, היא גילתה שההוצאה שלה תהיה גבוהה ב-25% מההוצאה המתוכננת, וזאת בשל עלות המשלוח שלא צוינה בשום שלב קודם לכן.

צילום מסך במסגרת תביעה ייצוגית נגד עזריאלי.קום

 

עזריאלי.קום: מרקטפלייס של מוכרים

נזכיר כי עזריאלי.קום הוא אתר שמהווה מרקט פלייס – כלומר, משמש מתווך בין מוכרים שונים לבין הלקוחות. המשלוח לא מתבצע על-ידי AZRIELI.COM, אלא ע"י המוכרים.

פואנטה בטלגרם

כל מוכר יכול לחבור כיצד לתמחר את המשלוח, יכול לבחור אם לאפשר איסוף עצמי או משלוח חינם וכו'. למעשה, זו גם השיטה באתר אמזון.קום – שם קונים ישראלים רבים, אבל באמזון, בניגוד לאתר עזריאלי.קום, מופיעה עלות המשלוח ודמי הייבוא באותו מסך שבו מופיעים פרטי המוצר, כך שמהרגע הראשון הלקוח יודע מה יהיה המחיר הסופי שישלם ויכול לקבלל החלטה מושכלת.

מן הסתם, באתרים כאלה שהם אתרי קניות, מבחינת הלקוחות התהליך שמתרחש מאחורי הקלעים הוא שקוף. הלקוח מצפה שבעבור כל מוצר, יהא המוכר אשר יהא, תוצג עלות המשלוח (כפי שקורה למשל באמזון).

לכן, אין פלא שהלקוחה אשר הגישה ייצוגית נגד עזיראלי.קום, המיוצגת ע"י עו"ד ניר גורן, מתארת בכתב התביעה כי חשה כעס ותסכול מהעובדה שהספר שתכננה לקנות ב-89 ש"ח, "התייקר" לפתע באופן משמעותי למחיר של כ-110 ש"ח. אגב, עלות המשלוח קבועה ולא ניתנת לשינוי – כך שאפילו לא הייתה לה אפשרות לבחור במשלוח איטי זול יותר או באיסוף עצמי.

עוד בייצוגית נגד עזריאלי.קום: תשלום נפרד על משלוח של מוצרים שונים

טענה אחרת שעולה בתביעה הייצוגית נגד עזריאלי.קום מציפה פרקטיקה נוספת. לטענת התובעת, גם כאשר הלקוח רוצה לרכוש כמה מוצרים, הוא מחויב בנפרד על דמי משלוח בעבור כל מוצר – וזאת אפילו אם מדובר באותו ספק, ואפילו אם הספקית היא חברת עזריאלי עצמה.

כך למשל, כאשר רצתה להוסיף לקניית הספר חבילת מגבונים, המסופקת ע"י אתר עזריאלי.קום, בשלב הרכישה הוצג לה מחיר של כ-59 ש"ח, ורק כאשר הגיעה לשלב התשלום בקופה – הסתבר שתצטרך לשלם בעבור כ-13 ש"ח דמי משלוח. כתוצאה מכך, בשלב ההזמנה הוצג בפניה מחיר של כ-148 ש"ח בעבור שני המוצרים, ואילו בשלב התשלום התברר לה שתצטרך לשלם כ-184 ש"ח – כלומר, כ-25% יותר מהסכום שתכננה לשלם.

ייצוגית נגד עזריאלי.קום - צילום מסך ההזמנה

בכתב התביעה מציינת התובעת כי לפני הגשת התביעה הייצוגית נגד עזריאלי.קום, נשלחה אליהם פנייה ובה דרישה לתקן את המעוות, אלא שבעזריאלי בחרו שלא לעשות זאת. התשובה שהתקבלה מעזריאלי הייתה שהספק הוא האחראי להצגת המידע.

בדיקה שביצעה התובעת באתר "צומת ספרים", אשר משווקת את הספר הזה גם באופן ישיר, גילתה שדווקא שם בהחלט מוצג מחיר המשלוח בצורה ברורה.

כאן יש להזכיר שהתביעה הזאת אינה מגיעה בחלל ריק. בעבר הוגשה תביעה ייצוגית נגד לופה (חברת הדפסת האלבומים), בדיוק מאותה סיבה. גם אז התובעים תענו שהמחיר של הסופי לא ידוע ללקוח עד שהוא מגיע לשלב התשלום. אותה תביעה הסתיימה בכך שלופה חויבה לשנות את התנהלותה – שכן חוק הגנת הצרכן מחייב הגת מחיר מלא, ודמי המשלוח הם חלק מהמחיר המלא.

התובעת אומרת שאינה יכולה אמנם לדעת כמה צרכנים ניזוקו מהפרקטיקה של עזריאלי.קום, אך מציינת כי בחודשים ינואר-יוני 2020 ביקרו באתר יותר מ-600,000 לקוחות. היא מעריכה כי הנזק המצרפי שנגרם עומד על יותר מ2.5 מיליון שקל. הסעד שהיא מבקשת הוא הפסקת המצג המטעה באתר וכמובן פיצוי ללקוחות.

מאתר עזריאלי.קום נמסר בתגובה: "נלמד את הנטען בבקשת האישור ונשיב בבית המשפט, כמקובל".

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות