עמלת ההמרה באמזון הופחתה והיא כעת משתלמת, אז למה הוגשה בקשה לייצוגית?

עמלת ההמרה באמזון הופחתה והיא כעת משתלמת, אז למה הוגשה בקשה לייצוגית?

כמה עמלה אתם משלמים על קניות באמזון? עמלת ההמרה באמזון כרגע נמוכה יותר מזו של חברות האשראי הישראליות, אבל מסתבר שהיא עדיין גבוהה מדי

הנחה באמזון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נתוני השופינג של חודש נובמבר האחרון לא מותירים מקום לספק, הישראלים קונים באתרי הסחר הבינלאומיים בכמויות אסטרונומיות. אלא שכידוע, המחירים של מוצרים אלה אינם מחירים בשקלים, וכאן נשאלת השאלה איזו עמלה אנחנו משלמים על הקניות שלנו. בקשה לייצוגית נגד אמזון שהוגשה לאחרונה, מציפה את סוגיית עמלת ההמרה ביתר שאת.

כפי שפורסם כאן במדור קניות באינטרנט באתר חדשות הצרכנות פואנטה, אמזון החלה לפעול בישראל באופן רשמי בספטמבר האחרון – ובהזדמנות זו החלה לאפשר לשלם בשקלים. הסיבה להגשת הבקשה לייצוגית נגד אמזון, היא גובהה של עמלת ההמרה, וזאת למרות שאמזון הפחיתה את עמלת ההמרה משמעותית לאחרונה.

התובע, המיוצג ע"י עו"ד יצחק אבירם, טוען כי אמזון מפרה את חוק הגנת הצרכן הישראלי, שלפיו אמזון חייבת להמיר את הדולר לשקלים לפי שער המכירה האחרון ביום העסקים שקדם למועד התשלום. בבקשה מצוין כי שער הדולר שנקבע ע"י אמזון עם המעבר לחיוב בשקלים הוא שער גבוה משמעותית משער הדולר היציג וגבוה אף משער המכירה המותר בחוק – וזאת בניגוד לחוק הגנת הצרכן, שעל פיו אמורה לנהוג אמזון.

אז מהי עמלת ההמרה באמזון?

אגב, עמלת ההמרה הנוכחית מאוד נמוכה ביחס למה שהיה ממש עם כניסתה של אמזון לישראל בחודש ספטמבר. בסמוך לכניסת אמזון, עמלת ההמרה הייתה גבוהה מאוד, כך שהפער היה גבוה ועמד על קרוב ל-6% בין השער של אמזון לשער היציג ולשער המכירה. לאחר מכן אמזון הורידה את השער, אך לפי הבקשה לייצוגית, הוא עדיין גבוה יותר מהמותר בחוק.

 

כך למשל, לקוח ששילם באמזון בתאריך 22.9 על מוצר מסוים – חויב לפי שער המרה של 3.72 שקל לדולר, וזאת למרות ששער הדולר היציג הרלבנטי היה 3.51 ₪ ושער המכירה היה 3.54 ₪. מדובר היה בפער של כ-20 אגורות לכל דולר, כלומר פער של כ-5%-6% בין השער שקובעת אמזון לבין השער היציג או שער המכירה (בהתאמה).

לפי התביעה, אמזון הפחיתה את עמלת ההמרה מספר ימים אחרי כניסתה לישראל, אך עדיין היא מפרה את חוק הגנת הצרכן עם שער גבוה מדי.

לפי נתונים שפורסמו בשנה האחרונה, הישראלים מוציאים באמזון כחצי מיליארד ₪ בשנה. התובע לא יכול לדעת במדויק את גובה הנזק שנגרם לצרכנים הישראלים, אך לאחר אומדן, סכום התביעה הועמד על 2.9 מיליון שקל לגבי התקופה הקצרה שחלפה מאז תחילת פעילותה בישראל ועד הגשת התביעה.

בלי קשר לייצוגית, אמזון הפחיתה את עמלת ההמרה

חשוב לזכור שבכל רכישה שלנו באתרים בינלאומיים – אנחנו משלמים עמלת המרה.

כאמור, לאחרונה אמזון עשתה צעד מהפכני מבחינתה, והפחיתה את עמלת ההמרה שעמדה על -7%-6% לעמלה של 2.2%-2.5% – וכעת היא מתחרה בהצלחה עם חברות האשראי הישראליות.

לשם השוואה, מקס גובה עמלת המרת מט"ח של 3%, כאל של 2.8%, וישראכרט 2.7%. שער ההמרה באמזון כאמור אינו אחיד, משום שהוא נקבע ע"י שער חליפין פנימי של האתר, אבל אפשר לראות שהוא תחרותי.

המהלך של אמזון טורף את הקלפים, משום שהוא מאפשר לישראלים לקנות בשקלים כשאמזון כבר כוללת את עמלת ההמרה בסכום הקנייה הסופי באתר, ללא תוספות והפתעות בפירוט האשראי. לעומת זאת, כשמשלמים בדולרים, המחיר המוצג באמזון אינו סופי – כי הוא תלוי בעמלת המט"ח של הכרטיס שבו הוא מחזיק.

המשמעות היא שבניגוד לעבר, כיום כאשר קונים באמזון עדיף לשלם במטבע המקומי (גם אם קונים באמזון גרמניה או באמזון בריטניה).

איזה כרטיס אשראי יש לישראלים שמשלמים פחות?

נזכיר כי יש גם ישראלים שמשלמים עמלת המרה נמוכה יותר בכרטיס האשראי שלהם, ונראה שזו כעת זירת התחרות החשובה בין חברות האשראי.

כך למשל, חברי קבוצת הפייסבוק "כזה אני רוצה" של בני בוחניק יכולים להנפיק כרטיס של MAX משולב ב"כזה אני רוצה" – ונהנים מעמלת המרה מופחתת משמעותית מזו שמשלמים שאר הלקוחות.

כפי שפרסמנו כאן במדור "מועדוני לקוחות", לפני מספר חודשים הופחתה גם עמלת ההמרה על עסקאות במט"ח בכרטיס אשראי "חבר" המשולב בכרטיס ישראכרט, והיא עומדת על פחות מאחוז – אבל יש אותיות קטנות שחשוב להכיר (היכנסו לכתבה "בעלי כרטיס אשראי “חבר” משלמים עמלת המרה מוזלת".

גם חברי מועדון הייטק זון שמחזיקים כרטיס אשראי כאל משלמים עמלת המרה מופחתת בגובה 1%, לעומת עמלה של 2.8% אשר משלמים לקוחות אחרים.

איך משתלם לשלם כשקונים מאתרים בחו"ל באופן כללי?

נושא עמלת ההמרה הוא נושא מורכב שדורש מהצרכן להיות עירני ולדעת מראש מה גובה העמלה, כדי לא למצוא הפתעות בדיעבד.

בניגוד למצב הנוכחי באמזון, יש לא מעט אתרי סחר בינלאומיים שמציגים את המחיר לגולשים הישראלים בשקלים – אבל מאחורי המחיר מסתתרת עמלת המרה גבוהה שיכולה לנוע בין 3% ל-7%. לכן בדרך כלל מומלץ לקנות במטבע המקומי של המוכר – ואת ההמרה תבצע חברת האשראי שבה ככל הנראה תשלמו עמלה נמוכה יותר.

משלמים בפייפאל? קבלו טיפ חשוב

כאשר משלמים בפייפאל, מומלץ לסדר את ההגדרות כך שתמיד תשלמו במטבע המקומי (כאמור, כאשר קונים במטבע המקומי – משלמים עמלת המרה בין המטבע המקומי לשקלים, לפי התעריף מול חברת האשראי).

פייפאל, בניגוד לאמזון, דווקא הפכה את העניין הזה ליותר מעורפל: אם בעבר אפשר היה לסמן באופן קבוע שהתשלום יהיה במטבע של המוכר, כעת צריך לסמן זאת בכל קנייה מחדש. אם לא מסמנים – התשלום הוא בהתאם לשער ההמרה של פייפאל עצמה, ומדובר בשער גבוה של 3.5%-4.5%.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה

פואנטה




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות