מתי הזמן הכי משתלם לקנות דבש? - פואנטה

מתי הזמן הכי משתלם לקנות דבש?

איפה משתלם לקנות דבש, מהו מחיר סביר לדבש? איזו רשת הכי יקרה והאם לפני החג המחירים עולים או יורדים? פואנטה עושה סדר לקראת ראש השנה

מחירי הדבש
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עדיין לא עשיתם קניות לראש השנה? הנה נתון שכדאי לדעת לגבי מחירי הדבש. מן הסתם, כאשר אנו קרבים לראש השנה, אחד מהמוצרים המבוקשים ביותר הוא דבש. במשרד החקלאות בדקו מה קורה למחירים ככל שמתקרבים למועד החג, וגילו מגמה עקבית: כחודש לפני החג המחיר הוא מחיר ממוצע, שלושה שבועות לפני החג המחיר יורד, שבועיים לפני החג המחיר בשפל, ושבוע לפני החג – המחיר עולה אל מעבר למחיר הממוצע השנתי.

מדוע? התשובה לא קשורה בהרגלי הצריכה של הישראלים, אלא ברושם שרוצים ליצור… בכל שנה מתבצעות השוואות מחירים לפני החגים, כאשר הרשתות מתחרות ביניהן על סל המזון הזול ביותר, ובפרט על מוצרי החג הזולים ביותר. כדי לקבל את תואר הרשת הזולה ביותר בהשוואות השונות, הרשתות מוזילות מחירים כמה שבועות לפני החג, כאשר הדבש הוא אחד הכוכבים במלחמת המחירים הזאת. אלא שלאחר הפרסום הן מעלות את המחירים.

בדיקה שבוצעה לגבי המחירים בשנת 2017 ובשנת 2018 גילתה ממצאים דומים – המועד המשתלם ביותר לקנות דבש הוא לא ממש בסמוך לחג, אלא שבועיים-שלושה לפני החג.

לכן, גם אם את רוב הקניות אתם שומרים לימים הסמוכים לחג כדי לקנות מוצרים טריים ככל האפשר, כאשר מדובר בדבש לטריות אין חשיבות, ולכן כדאי לעשות את הקנייה כבר עכשיו, בעת שההנחות על הדבש בשיאן.

מה קרה למחיר ק"ג דבש בראש השנה 2018 (בשקלים)?

מתי? מחיר הדבש
ארבעה שבועות לפני ראש השנה 34
שלושה שבועות לפני ראש השנה 32.60
שבועיים לפני ראש השנה 32
שבוע לפני ראש השנה 36

חשבתם לקנות דבש בשופרסל? שימו לב למותג הפרטי

אם אתם לקוחות שופרסל – שימו לב שדווקא רשת המזון הזו בחרה בתקופה האחרונה להעלות את מחירי הדבש של המותג הפרטי שלה אל מעל למחיר הממוצע.

כך למשל, דבש שופרסל 1 ק"ג עולה כעת 38.90 ש"ח לעומת 33.20 ש"ח בשאר ימות השנה, ודבש שופרסל 500 גרם עולה כעת 22.80 ש"ח, לעומת מחיר ממוצע של 19.40 ש"ח (המחיר כעת גבוה בכ-20%).



מהו מחיר סביר לדבש?

מניתוח מחירים שנערך במשרד עולה, כי מחיר מומלץ בתקופת החגים לצרכן לק"ג דבש יהיה עד 34 ₪. יש לזכור כי המחיר הזה הוא מחיר לק"ג דבש, ורבים מהצרכנים מעדיפים לקנות כמויות קטנות יותר. בכל מקרה, כדאי לזכור את נקודת ההתייחסות הזאת כדי לקבל מושג אם המחיר שדורשים מכם סביר, מופרז או ממש משתלם.

לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, בשנת 2019 מחיר הדבש ברשתות המזון נע סביב מחיר של 40 ₪ לק"ג, פי 2 ממחיר הדבש ליצרן (המרווח מתחלק בין המשווקים לרשתות השיווק). יחד עם זאת, לקראת ראש השנה, נעשים מבצעים נרחבים, עקב התחרות בין הרשתות, ומחירו לצרכן יורד. על פי נתוני הלמ"ס, מחיר הדבש לצרכן (בחישוב שנתי) ירד בשנת 2018 בכ-1.1%, בשינוי מגמה משנה קודמת (בשנת 2017 עלה מחיר הדבש לצרכן בכ-0.4%).

עוד לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, חברת יד מרדכי מקבוצת שטראוס היא מובילת השוק ומחזיקה בכ-55% מהשוק המבורקד (הדבש שנמכר ברשתות המזון), אחריה מכוורת עמק חפר עם כ-20% (כולל מכירות המותג הפרטי של שופרסל המיוצר על ידה) ומכוורת עין חרוד עם כ-10% מהשוק המבורקד. יתר השוק, כ-15% באופן מצרפי, מיוחס למשווקים הקטנים ולמכוורות בוטיק, בהם "דבש שלנו", "משק לין", "מכוורת גליל" (קיבוץ שמיר), "ברקו" (למגזר החרדי) ועוד.

איפה הכי משתלם לקנות דבש?

התקופה הנוכחית שלפני ראש השנה מתאפיינת במלחמת מבצעים רצינית בין רשתות המזון, מה שמייצר פערים עצומים עבור דבש זהה. הנה כמה דוגמאות (המחירים לקוחים מאתר מייסופרמרקט המתמחה בהשוואת מחירים בין רשתות המזון, נכון לתאריך 15.9.2019):

זה הזמן להצטייד לכל השנה

דבש הוא לא מוצר שמתקלקל, ולכן כדאי לנצל את המבצעים הנוכחיים להצטיידות לטווח ארוך. בסופו של דבר, דבש הוא מרכיב קבוע בבישול בבתים רבים, וכאשר מאחסנים אותו נכון, הוא שומר על המרקם למשך שנים.

איך לאחסן דבש? קודם כל, לא במקרר. יש לאחסן אותו במקום מוצל וקריר, במזווה או בארון. כל הפרטים על אחסון דבש, שימוש בדבש וזיהוי דבש מזויף – בכתבה מקיפה שפורסמה על דבש ב"פואנטה חדשות צרכנות" >

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות