התקדמות בחקיקה שתאסור פרסום מוצרי עישון והצגתן בדיוטי פרי - פואנטה

התקדמות בחקיקה שתאסור פרסום מוצרי עישון והצגתן בדיוטי פרי

ועדת הכלכלה מבקשת גם לאסור סיגריות בטעמים, שכבר הוגדרו בארה"ב כמגפה, אך חברת הכנסת החדשה מטעם הליכוד, אסנת מרק, הצליחה לעכב זאת

סיגריות בדיוטי פרי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הולך וקרב הרגע שבו סיגריות ומוצרי עישון לא יוצגו לראווה בחנויות, גם לא בדיוטי פרי, ופרסומן יתאפשר רק בעיתונות המודפסת. הכוונה היא לא לאסור מכירת סיגריות בדיוטי פרי, אלא להפוך אותן לפחות קורצות. זאת, לאחר שוועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר כבל וח"כ גליק ובן ראובן לאסור פרסום של מוצרי עישון ולהטיל הגבלות חמורות על מכירתם.

הדיונים בוועדת הכלכלה רצופים התנגדויות הן מצד חברות הטבק והן מצד גופי תקשורת שייפגעו מהמהלך. המתנגדים לחוק גייסו אפילו שחקן חיזוק מחו"ל: לישיבה הגיע משוויץ מייקל ריירינק, סגן נשיא תאגיד טבק יפני, שלא היסס לומר לחברי הכנסת כי כוונותיהם רצויות אך מעשיהם אינם רצויים. ח"כ יהודה גליק הציע בציניות להמליץ עליו להדליק משואה.



אם החוק יגיע אל קו הסיום, אזי ייאסר פרסום מוצרי עישון, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת; תיאסר הצגת מוצרי עישון ויוגדלו האזהרות על חפיסות הסיגריות. כמו כן, חפיסות הסיגריות יהיו בצבע אחיד בגוון חום-ירקרק (Pantone 448C), שנהוג לכנותו "הצבע המכוער ביותר בעולם". זאת, בעקבות חקיקה דומה במדינות אחרות שנלחמות בעישון, כמו אוסטרליה ובריטניה. הצבע הזה נבחר ע"י חוקרים באוסטרליה כצבע הכי פחות מושך, ועל כן גויס למשימת המלחמה בעישון. ראש שירותי בריאות הציבור בפועל, ד"ר אודי קלינר, אמר כי רק הסעיף הזה הפחית 0.5% מהעישון באוסטרליה והמשמעות בישראל היא פחות 60 אלף מעשנים.

לגבי הפרסום בעיתונות המודפסת, לצד מודעת הפרסומת תהיה מודעה בגודל זהה שיפרסם משרד הבריאות. בנוסף, הפרסום בעיתונים יוגבל לפרסומת אחת בכל גיליון.

כמו כן אושר סעיף המגביל את השיווק של צעצועים או ממתקים הדומים למוצרי עישון והופחת ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות, זאת למרות התנגדות נציגי חברת ג'ול. מנהל הרגולציה של ג'ול, רן שטרית, אמר כי ג'ול היא לא חברת טבק ואין במוצרים שלה טבק ונועדה להציע חלופה פחות מזיקה למעשנים. ח"כ יעל גרמן אמרה בתגובה כי ג'ול מכילה ניקוטין וניקוטין ממכר ולכן ג'ול ממכרת.

מי שמה רגליים בקרב על הסיגריות בטעמים?

עוד אישרה הוועדה סעיף שיאסור על שיווק סיגריות בטעמים, אולם חברת הכנסת החדשה מטעם הליכוד, אסנת מרק, טענה כי מדובר בנושא חדש. בעקבות זאת תידרש ועדת הכנסת להכריע בעניין, והסעיף יתווסף להצעה רק במידה ויוחלט בוועדת הכנסת כי לא מדובר בנושא חדש.

נציג פיליפ מוריס, עו"ד דוד קינן, טען כי מדובר באפלייה בין האייקוס לג'ול וטען כי חשוב לאפשר למעשנים בוגרים גישה למוצרים מפחיתי סיכון לעומת עישון סיגריות. "לצערי, משרד הבריאות טרם השכיל להבין את מה שהבינו רבות ממדינות אירופה – תמיכה בקידום אותן אלטרנטיבות המסייעות לרבים מהמעשנים להפסיק לעשן", אמר. בתגובה השיב ד"ר קלינר כי IQOS הוא מוצר טבק.



עבירות חמורות על החוק ייחשבו לעבירות פליליות עם קנס של עד 452 אלף שקל לתאגיד.
ההצעה תיכנס לתוקף בשלבים ועד שנה לאחר פרסומה ברשומות – כאשר הגבלת הפרסום תיכנס לתוקף תוך חודשיים מפרסום החוק ברשומות, הגבלות השיווק יכנסו לתוקף 6 חודשים לאחר הפרסום וחובת החפיסות האחידות תיכנס לתוקף שנה לאחר הפרסום. כאמור, ההצעה תועבר לאישור סופי במליאה רק לאחר הדיון בוועדת הכנסת בטענת ח"כ מרק באשר לטבק בטעמים.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות