עוקץ קשישים: חברת ביג סייל נקנסת ב-5.2 מיליון שקל על-ידי הרשות להגנת הצרכן - פואנטה

עוקץ קשישים: ביג סייל נקנסת ב-5.2 מיליון שקל ע"י הרשות להגנת הצרכן

נציגי החברה נהגו לטלפן לקשישים, לשקר להם, לאיים עליהם ולגרום להם למסור את פרטי כרטיס האשראי שלהם. לאחר מכן חייבו אותם על רכישות מוצרים שלא בידיעתם

עוקץ קשישים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי שנים ארוכות של עוקץ קשישים ופגיעה מתמשכת באוכלוסיה חלשה, מורגשת איזושהי התעוררות הן בשיח הציבורי סביב הנושא והן באכיפה נגד החברות. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום על קנס בגובה 5.2 מיליון ₪ לחברת ביג סייל, אשר עוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם קשישים (שמה המלא של החברה: חברת ביג סייל חברה לשיווק ישיר יהונתן בע"מ).

לפי חקירת הרשות, כך עבדה השיטה של ביג סייל: ביג סייל פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק, והציעה להם לקנות מוצרים כגון תכשיטי זהב ויהלומים, בשמים, כלי איפור, מכשירי חשמל קטנים וכלי מיטה.

מהרשות נמסר כי שיחות המכירה התבססו על הצגת מצגי שווא שונים. הנה כמה דוגמאות:

  • נציגי החברה אמרו לצרכן כי יש לו חוב לחברה על רכישה שלכאורה ביצע בעבר – דבר שלא היה ולא נברא. הם אפילו איימו על הצרכנים, רבים מהם קשישים, כי החברה תפעל בכל כוחה על מנת לגבות מהם את החוב לכאורה.
  • נציגי החברה טענו כי מזה שנה או שנתיים הצרכן נהנה ללא תשלום ממעמד של חבר מועדון, ועל פי כללי המועדון לכאורה, עליו לשלם עתה דמי חבר למשך זמן נוסף (המגולם בקניית מוצר), בפועל, כל לקוחות החברה היו שייכים למועדון חברות זה והחברה לא גבתה תשלום בעבור שיוך למועדון.
  • נאמר לצרכנים כי צברו נקודות זכות בחברה או בחברת האשראי, ויש באפשרותם לממש נקודות אלו בקבלת מתנה ללא תשלום, או בעלות משלוח בלבד.
  • כחלק משיטות ההשפעה הפסולות בהן נקטה החברה, נהגו נציגה לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכנים, ובקשות הצרכנים לחדול מההתקשרויות לא נענו.
  • כאשר מסרו הצרכנים את פרטי האשראי על מנת לסלק את חובם לכאורה, או לקבל מתנות כהבטחת החברה בעלות משלוח בלבד, או לצורך זיהוי למימוש הנקודות שצברו לכאורה, נטלה החברה חירות לעצמה לעשות בכרטיס האשראי ככל שעולה על רוחה וחייבה את הצרכנים ללא קבלת הסכמתם המפורשת, וסיפקה את המוצרים לביתם ללא הסכמתם המפורשת, וכך צרכנים רבים ידעו על עצם הרכישה רק לאחר שקיבלו את המוצרים לביתם.



מדוע הופחת הקנס על ביג סייל?

לפי הודעת הרשות, לביג סייל אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20%, מ-6.5 מיליון שקל ל-5.2 מיליון (במקור הסכום היה 6,577,000 ₪ ופחת ל-5,261,600 ₪).

זאת, למרות שהתלונות נגד ביג סייל אינן חדשות וכבר באוקטובר 2016 פורסמה כתבה מזעזעת בחדשות ערוץ 2 על קשישה שנעקצה על-ידי ביג סייל.

בקשה לייצוגית נגד חברות האשראי בגין עוקץ הקשישים

כפי שפורסם בפואנטה לאחרונה, עוקץ הקשישים הגיע לכדי בקשה לתביעה ייצוגית נגד שלוש חברות האשראי ישראכרט, כאל ולאומי קארד, וזאת משום שהן באופן שיטתי אישרו עסקאות מול חברות שכבר היו נגדן תלונות רבות בגין הונאת קשישים.

חברת ביג סייל היא אחת החברות שנגדן הוגשה הבקשה לייצוגית, אך היא אחת מני רבות, ולא ברור מדוע הרשות להגנת הצרכן מתמהמהת כל כך בטיפול בנושא.

חברה אחרת שמוזכרת ברשימה היא חברת לירף, שגם עליה הטילה הרשות להגנת הצרכן עיצום גבוה של יותר מ-10 מיליון שקל לפני מספר חודשים (פרטים בכתבה שפורסמה בפואנטה "חקירה נגד חברת לירף חושפת עוקץ קשישים והטעייה שיטתית של צרכנים").

הנה עוד כמה מעשרות החברות שמוזכרות בבקשה לייצוגית: עסקה טובה סחר ושיווק בע”מ, עסקה טובה דיירקט בע”מ, עסקה טובה, קונים פלוס בע”מ, קניה פלוס, הום סייל ישיר בע”מ, הום סייל, שי קנייה יפה בע”מ, דיל המיליון, וואן סרוויס ו“קל-דיל.

חברת ביג סייל יכולה לערער על הקנס בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות