ועדת העבודה של הכנסת החליטה: גיל הפרישה לנשים יישאר 62

ועדת העבודה של הכנסת החליטה: גיל הפרישה לנשים יישאר 62

במשרד האוצר מזהירים כי זכויות העמיתים בקרנות ייפגעו בשל הירידה בתזרים הקרנות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

למרות אזהרות משרד האוצר מפני פגיעה בהכנסות של הקרנות – ועדת העבודה והרווחה של הכנסת הכריעה היום בסוגייה שהעסיקה נשים רבות: גיל הפרישה. 

הוועדה החליטה שגיל הפרישה יישאר 62, ולא יועלה בהדרגה ל-64 – כפי שהמליצה ועדה ציבורית בשנת 2016.

בדיון שהתקיים היום, אישרה ועדת העבודה את תיקון התקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות, שנעשה בעקבות אישור הצעת חוק גיל פרישה בוועדת הכספים של הכנסת מחודש יולי האחרון, אשר קבעה  כי גיל פרישת נשים יישאר 62 ולא יועלה לפני ה-15 בפברואר 2018, בכפוף להגשת המלצות מטעם שר האוצר ואישור ועדת הכספים.

התקנות יחולו רטרואקטיבית מחודש אוגוסט 2017, כך שלא ייפגעו זכויותיה של אישה שפרשה בגיל 62 במועד זה.

כאמור, במשרד האוצר הביעו הסתייגות מההחלטה, משום שהתוצאה תהיה פגיעה בחסכונות העמיתים. זאת, משום ש תזרים הקרנות יצטמצם.

הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אמר בדיון: "המשמעות של אי העלאת גיל הפרישה לנשים מעל 62, היא שפחות כסף נכנס לקרנות ויותר כסף יוצא מהן, וכך צפוי תזרים הקרנות להיפגע בכ-4.8 מיליארד שקל. מדובר בכ-1.5% מסך הכספים בקרנות".

שרעבי אמר שכתוצאה מכך ייתכן ותידרש הפחתה אקטוארית מזכויות העמיתים, אולם אם תידרש הפחתה כזאת, היא לא בהכרח תהיה מיידית, אלא ייתכן שתידחה לחודש אפריל 2018: "אנחנו מקווים שעד אז תוסר העננה האם גיל הפרישה לנשים יעלה או לא", אמר.

גם באיגוד קרנות הפנסיה הוותיקות לא מרוצים מההחלטה ודורשים שהמדינה תושיט יד לכיס ותסתום את החוק הכספי שייגרם כתוצאה מכך. סמנכ"ל תקצוב ורגולציה באיגוד קרנות הפנסיה הוותיקות, יאיר כוכב, התריע: "קרנות הפנסיה ביצעו את ההערכות שלהן לפי גיל פרישה 64 לנשים. מישהו יצטרך לשלם על הדחיות האלה. בסוף עושים אקטואריה ומגלים שחסר כסף. ההחלטה הקודמת, לפיה לא תתקבל הכרעה בנושא למשך שנה, עלתה לנו 200 מיליון שקל. על המדינה להגדיל את הסיוע לקרנות". דעה דומה השמיעה עו"ד ענת יהב מאגף הפנסיה בהסתדרות החדשה: "נתנגד לגריעת זכויות מהעמיתים כתוצאה מתיקון התקנון. יש למצוא פתרון בדמות מימון חיצוני".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), קרא לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לנהוג במשנה זהירות בעת בחינת הפעלת מנגנון איזון אקטוארי, אשר יפחית מחסכונות העמיתים. הוא הזכיר כי קרנות הפנסיה גם משקיעות את כספי החוסכים, ובעת חישוב המאזן האקטוארי יש לבחון מה הניבו ההשקעות, בטרם נפגעות זכויות העמיתים. עוד קרא לבחון אפשרות של שיעורי הפחתה גבוהים יותר מבעלי חסכונות גדולים.

על כך השיב שרעבי: "אלה הכספים הפרטיים של החוסכים. הקרנות מבוססות על ערכי שוויון והדדיות. אם נפרק את התשתית הזאת, נפרק את הקרנות. אנחנו לא ששים להקטין קצבאות, אבל תפקידנו הוא לוודא שכל העמיתים, גם העתידיים, יקבלו כספים באופן מאוזן". 

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות