Birads – המדד הרפואי שעוזר לקרוא את תוצאות הממוגרפיה

Birads – המדד הרפואי שעוזר לקרוא את תוצאות הממוגרפיה

כל אישה שעוברת בדיקת ממוגרפיה לאבחון סרטן שד עשויה להיתקל במדד Birads. איך קוראים אותו ומה המשמעות?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מספר הנשים אשר מאובחנות עם סרטן שד גבוה מאוד, ומדובר גם בנשים צעירות. למעשה, יותר מ-5,500 נשים מאובחנות בישראל כחולות סרטן שד מדי שנה, מה שהופך את הסרטן הזה לנפוץ בישראל. מדובר בנתון מפחיד, אך הנתון המעודד הוא שקיים סיכוי של 92% להחלים מהמחלה בקרב נשים שאובנו מוקדם – ואת זה ניתן לעשות באמצעות בדיקת אולטרסאונד ובדיקת ממוגרפיה. הרבה שאלות מעסיקות נשים לגבי ממוגרפיה וזיהוי של גידולים סרטניים, במיוחד בקרב נשים צעירות שמעולם לא עברו בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד. אחד המונחים שנשים צעירות צריכות להכיר בנושא זה הוא Birads – המדד שמסייע לרופאים להבין את תוצאות בדיקת הממוגרפיה.

מהו מדד Birads ומה חשיבותו בפענוח בדיקת ממוגרפיה?

כדי להבין מהו מדד Birads כדאי לבוא עם קצת ידע מקדים לגבי בדיקת ממוגרפיה, וחשוב לדעת מספר דברים:

ראשית, ממוגרפיה היא בדיקת צילום מיוחדת של אזור החזה אשר מפוענחת על ידי רופא מומחה בתחום הדימות, רדיולוג. הבדיקה אינה דורשת הכנה מיוחדת והיא מבוצעת על ידי קופות החולים באופן שוטף. יש לקבל הפנייה מרופא המשפחה או מרופא הנשים, ולהזמין תור לבדיקה באופן עצמאי.

שנית, אמנם אין צורך בשום הכנות מיוחדות לפני הבדיקה, אך מבחינת המחזור החודשי יש חשיבות למועד יש חשיבות למועד שבו את קובעת את הבדיקה. ההמלצה היא לקבוע את הבדיקה שבעה עד 14 יום אחרי סיום הווסת, כאשר השדיים אינם רגישים ותוצאות הבדיקה יכולות לצאת מאוד מדויקות.

מעבר לכך יש הנחיות פשוטות כמו הימנעות משימוש בבשמים ודאודורנט, שצריך למלא אחריהן לקראת הבדיקה.

Birads

כאמור, תוצאות הבדיקה מפוענחות על בסיס סולם הערכים breast imaging reporting and data system, או בשמו המקוצר Birads. סולם הערכים הזה מאפשר להעניק דירוג או תוצאה סופית לצילום.

מדד זה מבטא את הסיכוי לממצא ממאיר לפי הערכת הרדיולוג המפענח. המדד נע בין 0 ל-6, כאשר ציון 0 פירושו שאין די נתונים, ולכן המספר הכי משמח שאפשר למצוא בו הוא 1 – ציון שמסמל כי בבדיקה לא נמצאו כל ממצאים.

ציון 2 מסמל כי נמצא ממצא שפיר, וציון 3 מסמל כי הממצא ככל הנראה שפיר אך יש לעקוב אחריו.

ציון 4 פירושו שקיים ממצא עם חשד לממאירות, ויש לשקול ביופסיה, וציון 5 מסמל ממצא עם חשד גבוה לממאירות.

ציון 6 ניתן לאחר ביופסיה ופירושו ממאירות מוכחת בביופסיה.

מונחים נוספים

במקביל, רדיולוג עושה שימוש במונחים נוספים על מנת לתאר בצורה מפורטת יותר את הממצאים, וכך להקל על הרופא המטפל בהבנה של מבנה הגידול, אם קיים גידול. מה שאומר, שלצד הדירוג יש גם תיאור של המראה של הגידול אותו את רוצה להראות לרופא שלך ביחד עם שאר הממצאים.

הפחד לא יכול להרתיע אותך

אז נכון, עצם הדיבור על סרטן השד מלחיץ ומפחיד, אבל אסור לתת לפחד להשתלט עליך במיוחד כאשר יש חשש אמיתי להתפתחות של סרטן השד.

גילוי מוקדם מאפשר הצלת חיים אמיתית, והתמודדות בצורה הרבה יותר אפקטיבית עם המחלה. לכן, חשוב להתגבר על הפחד, להיות אחראית ולדאוג לבצע בדיקות כל הזמן, תוך שמירה על מודעות גבוהה לתחושות שלך. כל שינוי קטן מחייב אותך לפנות שוב לבדיקת ממוגרפיה. כך תוכלי לזהות כל שינוי ולהתמודד עם המצב אם חלילה יזוהו ממצאים.

1
נגישות