מתל אביב לבייג'ין וחזרה ב-750 דולר

מתל אביב לבייג'ין וחזרה ב-750 דולר

 חברת התעופה הסינית היינאן איירליינס (Hainan Airlines) מתחילה לטוס לארץ בסוף אפריל ומציגה תחרות לאל על

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כרטיס טיסה הלוך ושוב תל אביב-בייג'ין-תל אביב ב-750 דולר וטיסות המשך לשני יעדים בסין חינם – שני הנתונים הללו ללא ספק יצמצמו את המרחק ביו ישראל לסין, והם תוצאה של השקת קו חדש בין תל אביב לבייג'ין במסגרת הגעתה של חברת התעופה הסינית היינאן איירליינס (Hainan Airlines) לארץ בסוף אפריל.

לכאורה, לאור רפורמת השמיים הפתוחים, שהגדילה משמעותית את מספר חברות התעופה שטסות לישראל וממנה, הגעתה של עוד חברת תעופה לארץ אינה אמורה לעורר התרגשות. אלא שהמקרה הזה שונה, ותעיד על כך העובדה שנחיתת הטיסה הראשונה של היינאן בנתב"ג לוותה בטקס מכובד בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ, שר התיירות יריב לוין, מנכ"ל היינאן איירליינס בישראל לי ליאנג (Li Liang), סמנכ"ל החברה בישראל יונתן בנטל, ובכירים רבים נוספים מישראל ומסין.

אז מדוע כל המהומה? משום שישראל רואה בהידוק היחסים עם סין יעד אסטרטגי בשלל רבדים – מדיני, ביטחוני, כלכלי, עסקי ותיירותי, ומשקיעה בסוגייה אנרגיות רבות.

לאחר שנים ארוכות של בלעדיות של אל על על קו ישראל-בייג'ין, השקת הקו בשבוע שעבר היא פרי של מאמצים ממושכים, כפי שתיאר זאת בערב הגאלה שנערך לרגל האירוע שגריר סין בישראל, מתן וילנאי: "כשהתחלתי לפני שלוש שנים, אמרו לי שאין סיכוי. הפגישות הראשונות היו קשות. זו החלטה אמיצה וזה לא מובן מאליו".

מאחורי הקלעים נרמז בשיחות פרטיות בערב הזה שאחת הסיבות לקושי לפתוח את הקו הייתה הבלעדיות של אל על.

אין ספק שמדובר בתחרות קשה לאל על, שמשנה את כללי המשחק: היינאן תפעיל 3 טיסות שבועיות מתל אביב לבייג'ין, כאשר מביג'יין היא מספקת טיסות המשך חינם לשני יעדים בתוך סין וטיסות המשך בתשלום ממוצע של 50-80 דולר לכרטיס. היא מציעה אף טיסות המשך ליעדים שונים בעולם. מחירו של כרטיס במחלקת תיירים יחל ב-750 דולר, ומחירו של כרטיס למחלקת עסקים יעלה כ-2,000 דולר.

מדובר בחברה גדולה מאוד, החברה הפרטית החמישית בגודלה בסין, שהיא חלק מקבוצת האחזקות HNA שנכנסה בשנה שעברה לרשימת 500 החברות הגדולות בעולם של Fortune. היינאן היא אחת משמונה חברות תעופה שכוללת חטיבת התעופה של HNA, לצד הונג קונג איירליינס ואחרות.

כעת, נראה שלא רק אל על צריכה להיות מוטרדת מהתחרות, אלא גם רשתות בתי המלון בארץ: "הצעד הבא צריך להיות רשת של בתי מלון מסין בישראל, שתציע את כל הדברים המצוינים שסין מציעה".

בישראל מזהים את התיירות הסינית כסוג של קרש הצלה לתיירות בישראל, שמדשדשת כבר כמה שנים: "עתיד התיירות לישראל הוא בסין", אמר בטקס וילנאי, "התיירות הסינית תציל את התיירות הישראלית". אלא שקו של חברת תעופה אינו מספיק, וגם במשרד התיירות יודעים זאת, והגדילו משמעותית את תקציב השיווק של ישראל בסין: "המחויבות של משרד התיירות הישראלי רק מתחילה כאן. הנחיתי להגדיל כבר השנה (2016) את תקציב השיווק של ישראל בסין ל-15 מיליון שקל – פי שמונה ממה שהיה נהוג, וזה רק הצעד הראשון", הכריז לוין. "החברה לא רק מביאה איתה הכפלה במספר המושבים בטיסות בין סין לישראל, אלא גם קונקשנים לכל מקום בסין. יהיה מערך ענף של שיווק וסוכני נסיעות שיידעו לשווק את ישראל. נפעל במשולב כדי שמערך השיווק יפעל כמו שצריך והמטוסים שלכם יהיו מלאים".

את התיירים הסיניים המיוחלים מקווה ישראל למשוך לאילת באמצעות שדה התעופה החדש שנבנה שם: "החלטנו שבשנתיים הראשונות שדה התעופה רמון יהיה פטור מאגרות לחברות שיטוסו מחו"ל. הצענו להיינאן ולחברות הבת שלה להיענות לאתגר, ולהיערך לטיסות משדה התעופה רמון. אנחנו משוכנעים שמספר התיירים מסין יילך ויגדל, ובשלב הראשון נסתפק בפרומיל אחד בלבד מאוכלוסיית סין, 1.4 מיליון", אמר השר כץ.

פנייה אישית לאנשי העסקים

כך או כך, ההישג הוא לא רק בפתיחת התחרות, אלא בהגדלת הנגישות הן לתיירים סינים וישראלים והן לאנשי עסקים: "אני קורא מכאן לכל אנשי העסקים: ממשלת ישראל הציבה את היחסים העסקיים עם סין בראש סדר העדיפויות, וכולנו מחויבים לסייע לסקטור הפרטי כדי להעמיק עוד יותר את הקשרים ולכבוש פסגות חדשות. משרד התיירות יעשה הכול ויעמוד לרשותכם כדי לעבוד יחד ולהפוך את ההזדמנות האדירה הזאת שחברת היינאן איפשרה לנו, להצלחה גדולה", אמר השר לוין השבוע.

אלא שיש לא מעט קשיים ביורקרטיים שמקשים על פעילות עסקית מול סין, וממשלת ישראל תצטרך לטפל גם בזה."בימים אלה מתקיימים דיונים כדי לקדם חתימת הסכם סחר חופשי בין המדינות. אנחנו רואים בקו הזה פוטנציאל לקידום הקשר העסקי בין שתי המדינות, כך שאנשי עסקים יוכלו לטוס באופן ישיר ומהיר כדי לקדם את העסקים", אמר כץ, והשגריר וילנאי פירט: "תוך זמן קצר נשנה גם את מדיניות הוויזות, והיחסים בין שתי המדינות יהפכו למובנים מאליהם. כמו שהסינים אומרים, מסע בן אלף קילומטר, מתחיל בצעד אחד".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות