יש תקווה? גפני מתנגד למיסוי פיצויי פיטורין: "אצביע נגד החוק"

יש תקווה? גפני מתנגד למיסוי פיצויי פיטורין: "אצביע נגד החוק"

דרישת האוצר למסות את פיצויי הפיטורין ולשנות סדרי עולם איחדה נגדה את ההסתדרות, איגוד לשכות המסחר התאחדות התעשיינים וחברי הכנסת. נציג האוצר נשלח בבושת פנים לשנות את החוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
דפנה הראל כפיר בפינת הצרכנות היומית בערוץ 1

האם התוכנית של שר האוצר לשלוח יד אל פיצויי הפיטורין באמצעות מיסוי תטורפד? בוועדת הכספים קטלו היום את החוק ואת מי שבא להסבירו מטעם משרד האוצר, הכלכלן כפיר בטט – כאשר הביקורת שהוטחה במשרד האוצר הצליחה לאחד את כל חברי הכנסת ואת כל המשתתפים בדיון.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (ועדת הכספים), מתנגד למיסוי באופן שמציע משרד האוצר, והודיע כי אם הנוסח לא ישתנה – הוא יצביע נגד.

גפני שלח את האוצר לשוחח עם ההסתדרות – לאחר שבדיון נחשף כי למעשה הסעיף הזה יצא לדרך מבלי שהתקיים דיון בין שני הגופים הללו. למעשה, מזמן לא הייתה כזאת תמימות דעים בין חברי כנסת לנשיא התאחדות התעשיינים, ההסתדרות וגורמים מרכזיים נוספים: כולם זעמו על החוק. המרוויחה מהחוק תהיה קופת המדינה, שאליה ייכנסו עוד 680 מיליון שקל.

כאן המקום להסביר מה בכלל משמעות החוק. במסגרת פרק ההתייעלות הכלכלית בתקציב ה"חברתי" של שר האוצר משה כחלון, הוא החליט להשית מס חדש על כספי הפיצויים המופרשים לפנסיה – כאשר קהל היעד הוא עובדים שמשתכרים מעל 30,000 שקל בחודש. זאת, בניגוד למצב כיום, שבו כספי הפיצויים המופרשים לעובד מדי חודש אינם ממוסים בעת ההפקדה, אלא רק בעת משיכת הכספים לפני גיל הפרישה, כמו כל הכנסה שמעבר ל-12.5 אלף שקל עבור שנת עבודה. מבחינת סכומים, מדובר בתשלום מס נוסף על מס ההכנסה, בגובה של כ-300 בחודש.

כדי להמתיק את הגלולה, נוסף לחוק גם חלק נוסף שמיטיב עם העובדים: האוצר מבקש להחיל על כלל העובדים את עקרונות סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, שלפיו עובדים יהיו זכאים לקבל את כל צבירת הפיצויים בפנסיה באופן אוטומטי, ללא תנאי, גם אם התפטרו ביוזמתם. האם יש קשר בכלל בין שני חלקי החוק? לא ממש. 

הכלכלן כפיר בטט ממשרד האוצר הציג שורת נתונים שהיו אמורים לשכנע את חברי הוועדה לתמוך בחוק, אבל זכה לביקורות קשות מכל קצוות הקשת – החל מנציגת ההסתדרות שנכחה באולם, דרך אוריאל לין נשיא לשכות המסחר ושרגא ברוש יו"ר התאחדות התעשיינים, ועד חברי הכנסת ויועצי פנסיה שהוזמנו לדיון: "בהינף יד בחוק ההסדרים נפגע בכל כך הרבה עובדים? אין בזה שום היגיון", אמר ח"כ שלי יחמוביץ' (המחנה הציוני), "אם אתם רוצים להעלות מסים – בואו נדבר על זה, אבל דווקא ברגע הזה – רגע הפיטורים בחיוו של אדם שבו הוא זקוק לכל שקל שחסך בימי חייו? זה הרגע שאנחנו רוצים לפגוע בו? מיסוי פיצויי פיטורין זה דבר שצריך להתנגד לו בכל פה. מעבר לזה, אני מציעה לדון לחוד בנושא של סעיף 14 שבו אני תומכת".

נציגת ההסתדרות, מיה אלתרמן פרי, התבטאה בחריפות: "זה לא חוק שנועד לדאוג לזכויות עובדים, זה חוק שנועד למצוא מקור תקציבי". אלתרמן גילתה שהדיון בין משרד האוצר לבין ההסתדרות הסתכם בשיחה ערטילאית של 10 דקות: "מדובר בחוק לקוי, יש בו מיסוי כפול – גם לאורך שנות העבודה וגם בעת הפרישה. בנוסף, הוא יוצר מצב שמנוכים לעובד מהכסף הזה מס בריאות וביטוח לאומי. משרד האוצר לא ישב איתנו. מה שיש פה זה חוק לא מבושל".

מיקי רוזנטל יצא נגד השיטה של האוצר לשנות הסכמים חתומים בסוג של מחטף בתוך חוק ההסדרים: "זו בריונות! אתם מציגים תמונה כאילו מדובר בעשירונים העליונים ולכן אפשר לפגוע בהם. זה שקר וכזב. לא אכפת לכם כמה השתכר האדם לאורך השנים – לא אכפת לכם אפילו אם הוא היה מובטל קודם. החוק הזה לא מבושל, ודחפו פה הרבה מאוד עיזים". 

כבר בתחילת הדיון, אמר גפני שמדובר בחוק מאוד קשה. בתום הדיון, כאמור, תגובתו לנוסח הנוכחי הייתה נחרצת: "החוק הזה במתכונתו הנוכחית לא יעבור בוועדת הכספים – אני אצביע נגדו. לחוק הזה אסור לעבור בצורה הזאת. אני רוצה שהוא יעבור בהסכמות".

"הכסף שיפסיד אותו חוסך שווה ערך לשכר לימוד באוניברסיטה", אמרה ח"כ אורלי לוי אבקסיס, "תגידו, אתם הזויים? אני לא מבינה לאן הכסף הזה אמור ללכת, לאור העובדה שיש עודף גבייה".  

כאמור, חברי הכנסת קיבלו רוח גבית משלושה גופים מרכזיים מאוד במשק – לשכת רואי החשבון, איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים: ג'קי בלנגה מלשכת רואי החשבון אמר שמדובר בחוק שכלל לא מתאים לשיטת המיסוי בארץ והתריע על כך שהוא פוגע באוכלוסיות רחבות מאוד, כגון זוגות שמתגרשים, בני זוג שעובדים יחד ועוד. בעיקר הוא שם דגש על כך שמבטלים את הטבות המס לנכים – משום שממסים את ההכנסה שלהם לאורך תקופת העבודה במקום שהיא תהיה פטורה בעתיד: "החוק חסר, לא נכון ומטרותיו לא צודקות ולא נכונות", אמר.

אוריאל לין, יו"ר איגוד לשכות המסחר, הזהיר מהשלכות החוק על יחסי העבודה: "מיסוי משפיע על התנהגות. אנחנו מתנגדים להצעה הזאת, משום שמיסוי שמתערב ביחסי העבודה יוצר עיוות. אנחנו לא יודעים איזה שינוי עלול להתחולל, כמו למשל שכירים שיבקשו שלא יפרישו להם כסף מעל לתקרה מסוימת". נציגת התאחדות התעשיינים, עו"ד מיכל וקסמן חילי, אמרה כי הם מתנגדים לחלק של המיסוי משום שיש כאן התעלמות מוחלטת מאיזונים שקיימים בהסכמים קיבוציים, אשר עמלו עליהם הרבה זמן.

כאמור, בשורה התחתונה, נציגי משרד האוצר נשלחו לעשות שיעורי בית ולהידבר עם ההסתדרות ועם נציגי המעסיקים. 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות