מומחי הבריאות והתזונה מגלים – מי צריך לקחת תוספי תזונה?

מומחי הבריאות והתזונה מגלים – מי צריך לקחת תוספי תזונה?

מתלבטים אם להתחיל לקחת תוספי תזונה? כדאי לדעת: אין בהכרח קשר לגיל או לתזונה שלכם; גם אם אתם מקפידים לאכול פירות וירקות, עדיין ייתכן שתוספי תזונה יועילו לכם

לקחת תוספי תזונה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בעולם המערבי, שבו תרבות השפע ואורח החיים הזריז מביאים למציאות תזונתית בסגנון "קל ומהיר", לא תמיד אנחנו מצליחים להפיק את המירב ואת המיטב מהתזונה שלנו. קל מאוד להישאב לפתרונות "אינסטנט", ולו על מנת לחסוך כמה דקות לטובת משחק עם הילדים, צפייה בסדרה האהובה או אפילו שינה.

אחד המחירים שאנו משלמים על כך הוא בתזונה, בשל בחירות תזונתיות שעלולות לגרום לנו לחוסרים בנוטריינטים (חומרי הזנה) שחשובים לבריאות ולתפקוד התקין של גופנו. כשהתזונה שלנו חסרה, תוספי התזונה נחלצים לעזרה.

מתי מתעורר הצורך בתוסף תזונה?

לעיתים רחוקות, רופא המשפחה מעניק לפציינטים שלו המלצה להתחיל לקחת תוספי תזונה מסוימים, אך לעיתים קרובות, אנחנו צריכים לקחת אחריות על הבריאות שלנו ולהבין מה נכון עבורנו. אז באילו סיטואציות התוספים חיוניים?

  • הימנעות: זה יכול לקרות אם איננו אוכלים מזון כזה או אחר (טבעונות/ אלרגיה/ שנאה לירקות).
  • צריכה מוגזמת של מזון מעובד: מזון כזה עלול להפריע לספיגת ויטמינים, מינרלים ועוד.
  • אורח חיים שדורש תיסוף: כשהעבודה או מקום המגורים מקשים עלינו, למשל, ליהנות מכמה דקות של שמש (כדי לסנתז ויטמין D), עלול להיווצר אצלנו חוסר קריטי.

כבר לפני עשרות שנים, חוקרים פיתחו שיטה פורצת דרך לתיסוף של אותם חומרי הזנה, באמצעות טבליות, אבקות משקה, כמוסות ועוד. התפוצה שלהם הפכה רחבה והנגישות שלהם גבוהה מאוד, מכיוון שאין מדובר בתרופה. אנשים רבים בשלבי החיים השונים, ביניהם נשים בהריון, תינוקות, קשישים ועוד, נהנים מהאפשרות של הוספת ברזל, ויטמינים, מינרלים ועוד – במקרים בהם הספיגה שלהם מהמזון אינה מיטבית, או במקרים בהם החומרים האלה פשוט נעדרים מהתזונה של אותו אדם.

האם תוספי תזונה מתאימים לכולם?

במילה אחת – כן. מתוך חוסר הוודאות הרווח לגבי הפוטנציאל שיש לתוספי תזונה, ומתוך הקושי של אנשי מקצוע במתן המלצות חד משמעיות על התועלת עבור המטופל שלפניהם באשר לנטילת תוסף תזונה, התאספו 14 מומחים בינלאומיים למדעי התזונה ובריאות הבריאות.

מטרתו של הפאנל שהורכב הייתה פיתוח הצהרות קונצנזוס, הקשורות לשימוש במולטי ויטמינים ובמולטי מינרלים (MVMS) כטיפול תומך ובהגעה לבריאות אופטימלית.

כל אחת מהצהרות הקונצנזוס שהוצגו לפאנל, נדונו והועמדו לדירוג. בסיכומם של הדברים, הושגה הסכמה על כל ההצהרות. משמעות הדברים היא, שלדעתם המקצועית של מעל ל-80% מהמומחים שהרכיבו את הפאנל, תוסף תזונה הוא יעיל ובעל פוטנציאל גבוה לשיפור בריאות האדם. ביתר פירוט, לתוסף יש יכולת לשפר באופן נרחב את צריכת המיקרו-נוטריינטים במקרים שהם לא מופיעים ברמה מספקת בתזונה הנבחרת, או שיש אליהם נגישות ביולוגית מוגבלת (כמו עיכוב ספיגה, מחלות מעיים ובעיות נוספות) בתוך אוכלוסייה מוגדרת.

מובן וברור, שבעיות בריאותיות רבות יכולות להיגרם מחוסר בחומרי הזנה. דוגמה קלאסית היא מחלת הצפדינה, שהייתה נפוצה במשך מאות שנים עד לאמצע המאה ה 18, בעיקר בקרב ימאים, שבמשך חודשים רבים לא הייתה להם גישה לפירות ולירקות טריים, ולכן לא קיבלו מינון מספק של ויטמין C. שימור מיץ לימון בעזרת רום, תמך באספקת ויטמין C לאורך המסע הארוך. ניתן לומר אפילו, שהשיטה הזו מהווה את הניצנים הראשונים של עולם תוספי התזונה.

אז כדאי להתחיל לקחת תוספי תזונה?

אף על פי שיש חשיבות גבוהה בהשגת כל הנוטריינטים הדרושים לעבודה יעילה ומיטבית של הגוף, לא ניתן להסיק מכך שתוסף תזונה כזה או אחר נהנה מסגולות ריפוי למחלות שונות. עם זאת, לצורך שיפור מצבם של מאגרים שנפגעו, ובשלבים רגישים במעגל החיים, תוספי תזונה בהחלט יכולים להועיל ולהוסיף לבריאות האדם.

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת.

הכתבה נכתבה בשיתוף אקוסאפ – מפתחת ומשווקת תוספי תזונה ייחודיים המבוססים על פטנטים יחודיים.

1
נגישות