הקופות האוטומטיות מתרחבות: סופר פארם פורסת קופות בשירות עצמי

הקופות האוטומטיות מתרחבות: סופר פארם פורסת קופות בשירות עצמי בסניפים עמוסים

בשנה הקרובה ייפרסו קופות בשירות עצמי ב-100 סניפי סופר-פארם. קופות אוטומטיות בשיטות שונות קיימות כבר ברשתות רבות – החל מרמי לוי ועד איקאה

קופות אוטומטיות
קופות אוטומטיות בסופר-פארם
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם ביקרתם בסופר פארם בקניון איילון או בקניון עזריאלי בתל אביב, הבחנתם ודאי בקופות האוטומטיות שהוצבו שם. סופר-פארם החלה לאחרונה בפריסת קופות בשירות עצמי בשמונה מחנויותיה (קניון רחובות, קניון השרון בנתניה, קניון גבעתיים, האר"י נתניה, הקריון ועזריאלי חולון) כשהכוונה היא להציב קופות כאלה ב-100 חנויות בשנת 2019.
התשלום מתבצע באמצעות סריקת המוצרים ותשלום בכרטיס אשראי. מימוש קופונים מתבצע על ידי קישור לאפליקציית סופר-פארם בסמארטפון או לחלופין על ידי סריקת ברקוד.

נכון לעכשיו, על פי הרשת, בתקופה הקצרה שבה הקופות מוצבות בסניפים הן מקצרות את התורים, אך בסופר-פארם מייעדים להן שימוש נוסף. מטרת הקופות, אומרים בסופר-פארם, היא גם להקל על העומס בקופות המאוישות וגם לספק שירותים נוספים. כך למשל, כיום ניתן להזמין באתר סופר-פארם אונליין מוצרים ולאסוף אותם מהסניף (click and collect), כך ש-80% מהזמנות האונליין באתר ובאפליקציה נאספות בסניף, מחצית מהן באיסוף אקספרס תוך שלוש שעות ומחצית נאספות ביום למחרת. הקופות האוטומטיות יהוו נקודת איסוף.

סופר-פארם לא הראשונה ולא האחרונה: מאיקאה ועד רשת BE

כאשר שופרסל הציבה קופות אוטומטיות בשנת 2010, היה ברור שזה מהלך מתבקש, אך מן הצד השני נראה היה שאימוץ הקופות הללו ע"י הלקוחות מתרחש בקצב איטי. 9 שנים אחרי, 26% מלקוחות שופרסל משתמשים בקופות האוטומטיות, והרשת מחזיקה בקופות אלה ב–175 סניפים מתוך 280.



לאחרונה הושקה רשת BE – רשת הפארם מבית שופרסל המתחרה בסופר-פארם. בין החידושים ברשת BE הוצגו גם הקופות האוטומטיות, מתוך הבנה שקופות בשירות עצמי הן היום הכרח גם בהיבט של נראות (בכל זאת, חשוב להיראות מעודכנים) וגם בהיבט של תפעול.

BE, כאמור, שייכת לשופרסל – אשר כבר לפני כמה וכמה שנים הציבה קופות בשירות עצמי בסניפיה.

בשנה האחרונה גם רמי לוי הציב קופות אוטומטיות – וכפי שפרסמנו באתר חדשות הצרכנות פואנטה, לוי מציע כמה צורות של תשלום בשירות עצמי: האחת היא באמצעות הקופה האוטומטית המוכרת, השנייה באמצעות מסוע שעליו מעמיסים את המוצרים והם נסרקים לבד, והשלישית היא באמצעות מסוף ברקוד שהלקוח לקוח בכניסה לחנות וסורק באמצעותו את המוצרים כבר בזמן הסיבוב בין המדפים.

גם ברשת יינות ביתן יש קופות בשירות עצמי, וגם בסניפים מסוימים של אושר עד ושל רשת יש חסד – כך ששיטת התשלום הזאת הולכת ומתפשטת. אפשר למצוא אותה לא רק ברשתות המזון, אלא גם באיקאה – שם החלו בפיילוט של קופות עצמאיות לפני כשנה וחצי, וכיום הן מהוות יותר מ–50% מתוך 160 הקופות בכלל הרשת (87 קופות הן עצמאיות).

קופות אוטומטיות – העולם שועט קדימה

ישראל היא אמנם אומת הסטארט אפ, אבל יש תחומים שבהם החדירה הטכנולוגית אינה מאוד מואצת, וביניהם התחום הזה. אם בארץ נדרשת סריקה של המוצרים, הרי שבאמזון גו (Amazon Go) – רשת הסופרמרקטים ללא קופות שפתחה אמזון השנה, התהליך הזה נחסך מהקונים, המוצרים נסרקים כבר אוטומטית כשהלקוח מסיר אותם מהמדף ומכניס לסל, והתשלום מחושב לבד ומתבצע אוטומטית באפליקציה בעת היציאה מהחנות.

בסין, למשל, התשלום הסלולרי כבש מזמן את מקומו של המזומן והתשלום מתבצע במקומות רבים באמצעות סריקת ברקוד ותשלום אפליקציות כמו אפליקציית עלי-פיי. קבוצת עלי-באבא רכשה את רשת הסופרמרקטים HEMA, שם אין בכלל קופות מאוישות – ולאחר שהלקוח מסיים את הסיבוב בחנות, שבו הוא סורק את המוצרים באפליקציה, הוא משלם בקופה אוטומטית.

העובדים בחנות עסוקים בשירות אחר – הם אוספים מוצרים מהמדפים כדי לספק הזמנות למי שמזמין אונליין. את המוצרים הם מכניסים לשקיות מיוחדות שנרתמות למסוע אשר מוביל אות לקצה החנות, ומשם הן משוגרות ללקוחות במינימום זמן. ההבטחה היא לספק את המשלוח תוך חצי שעה מרגע ההזמנה לכל מי שמתגורר 3 ק"מ מהחנות.

מה יקרה לקופאיות?

בוועידת הקמעונאות מבית מידע כנסים שהתקיימה השבוע, מחה רמי שביט על התביעות הייצוגיות שמוגשות נגד הקמעונאים והזכיר את דרישת המוכרות והקופאיות לשבת על כיסא ולא לעמוד כל המשמרת. ובכן, זו רק סיבה אחת לכך שלקמעונאים יש אינטרס לצמצם את מספר הקופאיות. יפית לוי, בתו של רמי לוי, ציינה בעבר כי אחת הסיבות למעבר לשימוש בקופות אוטומטיות היא הקושי לגייס כוח אדם.
יש להניח כי זה לא קל, אך זו בסופו של דבר, בראייה עסקית, נראה שהאינטרס של הרשתות ברור: צמצום כוח אדם חוסך להן כסף.

ברשת סופר-פארם אומרים כי אין כוונה לוותר על הקופאיות וכי הקופות בשירות עצמי יפעלו לצד קופות אוטומטיות, אבל כל מי שעיניו בראשו מבין כי ככל שהעולם צועד לכיוון של דיגיטציה, תשלומים אוטומטיים וארנק סלולרי – תפקידם של הקופאים והקופאיות יהפוך להיות לא רלבנטי. גם אם ייקח זמן, בסופו של דבר, כמו תפקידים רבים שהכרנו בעבר וכבר אינם קיימים כיום – גם התפקיד הזה יהפוך כנראה לנחלת ההיסטוריה, ולא רק התפקיד הזה. האוטומציה הולכת ומייתרת תפקידים ומקצועות רבים, ומדינות העולם יצטרכו למצוא פתרונות תעסוקה להמוני בני אדם שייפלטו למעגל האבטלה.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות