הקץ להגרלות הטיסות והסמארטפונים של אלבום הסופרגול?

הקץ להגרלות הטיסות והסמארטפונים של אלבום הסופרגול?

חברי כנסת: "יש להפסיק את הגרלות קלפי הסופרגול ולאסור חלוקת האלבום מחוץ לבתי הספר". ח"כ יהודה גליק: "הילדים שלנו זועקים: 'שימו לנו גבולות,. אפשר לאסוף בולים ואפשר כל מיני דברים, גם אני אספתי, אבל פעם היום 80 קלפים, לא 560"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם בקרוב ייפסקו ההגרלות נושאות הפרסים במסגרת אלבום הסופרגול? היום התקיים דיון בנושא בוועדת החינוך של הכנסת. בדיון יצאו חברי הכנסת נגד ממדי התופעה וכמויות הכסף שנדרשים ההורים להוציא כדי שילדיהם יוכלו להשלים את האלבום: "הילדים שלנו זועקים: 'שימו לנו גבולות. אפשר לאסוף בולים ואפשר כל מיני דברים, גם אני אספתי, אבל פעם היום 80 קלפים, לא 560", אמר ח"כ יהודה גליק. "כמות הקלפים מוגזמת, הילדים שלנו זועקים: 'שימו לנו גבולות'!".

ח"כ עמנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר שהוא לא מבין מדוע המדינה לא שמה סוף לתופעה הזאת, וברשות להגנת הצרכן אמרו שהם רואים בחומרה רבה את עידוד ההימורים לקטינים וכי החברות העושות זאת חשופות לעונש וייתכן שיוגשו כתבי אישום.

בסיום הדיון קראה הוועדה למשרד התרבות והספורט להביע את עמדתו ולמשרד החינוך להוציא חוזר כדי למנוע את חלוקת החוברות בבתי הספר. הוועדה אף דורשת ממשרד הכלכלה לדווח על תוצאות הבדיקה תוך 45 יום וכן מבקשת ממשרד האוצר להסביר מדוע ניתן אישור להגרלות הללו – ואם לא ניתן אישור כזה, היא קוראת למשרד האוצר להפסיקן – משום שחל איסור חמור לאפשר הגרלות בקרב קטינים.

כזכור, הדיון התקיים בעקבות פנייה לוועדת החינוך שהוביל עו"ד חגי אשלגי – שנחשף לממדי התופעה כאב לילדים צעירים."החוק אוסר על קיום הגרלות שמיועדות לקטינים. הגרלה לקטינים היא עבירה פלילית לפי חוק העונשין. גם דיני הגנת הצרכן אוסרים זאת. ההדבקה בקדחת הגרלות סופרגול מתבצעת ברובה בבתי הספר. שני ילדיי לומדים בבית ספר יסודי, ואני עד, מכלי ראשון, לטירוף הזה – גם אצלם וגם אצל חבריהם", – כך נכתב בפנייתו שהגיעה בימים האחרונים ליו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי. 

השנה חוגג הסופרגול 20 שנה, ונראה שככל שהזמן חולף מתרחבות שיטות השיווק לילדים – החל מחלוקת האלבום חינם מחוץ לבתי הספר, דרך שיתופי פעולה עם חנויות ורשתות שרק בהן אפשר להשיג קלפים מיוחדים (למל מקדונלדס, קופיקס או אייס) ועד הגרלות של פרסים ייקרי ערך, שכדי להשתתף בהן צריך להוציא הרבה מאוד כסף. האלבום עצמו כולל יותר מ-560 קלפים, ומחירו כ-6-7 שקלים. כל חפיסה, המכילה 6 קלפים, עולה 5 שקלים נוספים.

PMI, המוציאה לאור, דואגת לייצר באזז סביב ההגרלות, והילדים מצולמים כמו זוכי מפעל הפיס – כאשר הם אוחזים צ'ק גדול ביד.

לדברי עו"ד אשלגי, חברת סופרגול מתהדרת בכך שהיא פועלת תחת חסות ההיתר הכללי להגרלות מסחריות של משרד האוצר, אלא שלמיטב בדיקתו, משרד האוצר מעולם לא התיר קמפיינים של הגרלות לקטינים – גם לא לסופרגול. עוד הוא מציין במכתב כי משרד האוצר לא מטפל בנושא, למרות שנשלחו אליו מספר מכתבים: "שעה שמשרד האוצר יושב מנגד ולא נוקף אצבע, מתכסה סופרגול בכסות של פעולה תחת היתר משרד האוצר. בשתיקתו ובמתן האפשרות לסופרגול לטעון כי פועלת תחת חסות היתר שלו, הפך משרד האוצר לשותף מלא לעריכת הגרלות לקטינים, על כל המשתמע מכך. מאחר וחברת סופרגול פועלת תחת היתר של מנהלות ליגת הכדורגל וההתאחדות לכדורגל בישראל, פנינו במכתב לא רק למשרד האוצר, אלא העברנו את מכתבינו גם למנהלת ליגת הכדורגל ולהתאחדות לכדורגל. אין קול ואין עונה. גורמים המקבלים עשרות ומאות מיליוני שקלים מכספי ציבור רואים עצמם כלא מחויבים אפילו להשיב".

תגובת סופרגול: "נקדים ונאמר, כי במסגרת שתי תובענות ייצוגיות אשר הוגשו נגד חברת PMI,  בית המשפט נדרש לבחון את מבצע הגרלה של סופרגול בכללותו, ומצאו תקין, חוקי ותואם את הוראות הדין. יתרה מזו, בית המשפט אישר בפסק דין בתובענות הנ"ל הסדר פשרה כפי שהוצע ע"י חברת PMI, ובו פירוט של המתווה לביצוע מבצע הגרלות סופרגול לפרטי פרטים, לרבות הוראות תקנון המבצע. מכאן, כי אלבום סופרגול קיבל את אישור בית המשפט.

"אלבום סופרגול הינו מותג האיסוף המוביל של אוהדי הכדורגל בישראל, אשר יוצא לאור מדי שנה, בכל עונת כדורגל, מאז שנת 1997, קרי, בדיוק 20 שנה.
"בשל ערכו הרב של האלבום לחיזוק הקשר בין האספנים אוהדי הכדורגל לבין קבוצות הכדורגל הישראלי והנבחרת הלאומית, האלבום קיבל תמיכה מכל הגורמים הרלוונטיים לענף הכדורגל בישראל, לרבות שחקני הכדורגל המופיעים באלבום, ההתאחדות לכדורגל בישראל, מנהלת ליגות הכדורגל המקצועיות בישראל וההסתדרות ונציגות שחקני הכדורגל החדשה בישראל.

"המהות והתכלית המרכזית של אלבום סופרגול, בדומה לאלבומי איסוף אחרים בארץ ובעולם, היא להשלים את האוסף, קרי, פעולת האיסוף עצמה והאינטראקציה אותה היא מייצרת בין כל אספניו.

"חשוב להעמיד דברים על דיוקם: בשונה מהגרלות או הימורים הנערכים ע"י מפעל הפיס, החוק מתיר עריכת הגרלות לצורך פרסומת מסחרית, לרבות הגרלות לקטינים.

"להבדיל מכרטיסי הגרלה למיניהם, חבילת קלפי סופרגול אינה כרטיס הגרלה ואינה מקנה זכות כלשהי להשתתפות בהגרלה. רק אספן שבידו אוסף מלא וגם שלח אותו לחברת PMI, זכאי להשתתף בהגרלה בה זוכים בפרסים. ההגרלה הינה בעלת חשיבות משנית לחווית האיסוף והשלמת האוסף.

"חשוב לציין כי חברת PMI פועלת במשנה זהירות אף למעלה מן הצורך, ולפיכך ככל והאספן הוא קטין הוא אינו יכול לקבל פרס ללא ידיעת וחתימת אפוטרופוס.

"מבצע ההגרלה נעשה אך ורק בהתאם לדין ולהוראות ההיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית לפי חוק העונשין, התשל"ז – 1977". 

 תגובת משרד האוצר: "במשרד האוצר התקבלה פנייה בנוגע למסע ההגרלות והפרסום של חברת  "סופרגול". לאור הפנייה, אנו בוחנים את הנושא בהתאם להוראות הדין".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות