סטארבקס תתרום את כל המזון שלא נמכר

סטארבקס תתרום את כל המזון שלא נמכר

רשת בתי הקפה סטארבקס אומרת כי מדובר ב-5 מיליון ארוחות בשנה הראשונה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כמחצית מהמזון בעולם מושלך לפח – כך לפי נתונים שהתפרסמו בשנים האחרונות. בעוד שרבים בעולם המערבי נהנים משפע משחית, יש מאות מיליונים של אנשים רעבים. ב-25 בספטמבר 2015 קבע האו"ם יעד להפחתת היקף אובדן המזון לנפש ב-50% עד לשנת 2030, וארצות הברית קבעה יעד דומה.

לאור זאת, החלטתה של רשת הקפה האמריקנית סטארבקס (STARBUCKSׂׂ) לתרום את יתרות המזון שלא נמכרו ב-7,600 סניפיה ברחבי ארצות הברית היא לא פחות ממבורכת. סטארבקס הודיעה על המהלך בשבוע האחרון, לאחר שבמשך זמן מה בחנה את היתכנותו של המהלך הלוגיסטי המורכב הזה. כדי לאפשר זאת, יצרה הרשת קשר עם שתי עמותות אמריקניות – פוד דוניישן קונקשן ופידינג אמריקה – שיובילו את המזון במשאיות מקוררות אל בנקי מזון שונים. לזכותה של סטארבקס ייאמר שהיא אינה מסתפקת בתרומתם של המזונות היבשים, אלא מייעדת לתרומה את כל האוכל שלא יימכר אך עדיין נשאר אכיל, החל מ מסלטים וכריכים ועד לאריזות מוכנות של ירקות ופירות.

סטארבאקס: "עד 2021 נספק 50 מיליון ארוחות

בשלב זה תבצע הרשת את תוכניתה בארצות הברית בלבד, כשהיעד של ענקית הקפה הוא לספק כבר בשנה הראשונה 5 מיליון ארוחות – מספר מדהים שישאיר יותר ממחציתם של תושבי ישראל שבעים. עד 2021 אמורה הרשת לספק 50 מיליון ארוחות, כאשר בשנה זו היא גם מתכננת להגיע למצב של תרומת 100% מהמזון שלא נמכר.

אובדן מזון בישראל

ומה קורה בישראל? דוח מבקר המדינה בנושא שפורסם בשנת 2015 קבע כי בארץ הנושא של אובדן מזון עוד לא זכה להתייחסות ממשלתית. לא קיימים נתונים רשמיים על כמויות המזון האובד בשרשרת הספקת המזון. מי שכן עוסק בנושא הוא ארגון לקט ישראל, שהוקם ב-2003 ועוסק בהצלת מזון אבוד והעברתו לנזקקים באמצעות 180 עמותות בכל רחבי הארץ. בשנת 2015 הציל לקט ישראל והעביר מזון אבוד בהיקף של כ-15,000 טון, בשווי כספי של כ-135 מיליון שקל. לאחרונה יזם לקט ישראל פרסום שנתי של דוח אובדן והצלת המזון בישראל, שהוכן על ידי חברת הייעוץ מבוא BDO זיו האפט. הדוח מתבסס על מודל כלכלי וכולל פירוט של אובדן המזון לסוגיו, כולל פוטנציאל ההצלה בכל אחד משלבי ייצור המזון. ממצאי הדוח הראשון מגלים כי אובדן המזון בישראל מסתכם בכ-2.5 מיליון טון בשנה, שהם כ-35% מהיקף ייצור המזון המקומי בישראל.

כמחצית מהמזון האבוד הוא מזון בר הצלה, ושוויו 8 מיליארד שקל בשנה.

מתי יתגייסו רשתות ישראליות גדולות – החל מבתי מלון, דרך רשת בתי קפה ועד רשתות שיווק – ויתחייבו להציל 100% מהמזון בר-ההצלה?

ייתכן שברוח היוזמה של סטארבאקס, לא רחוק היום.

שימו לבלמספרים המדהימים שמספקת לקט ישראל לגבי הצלת מזון בישראל.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות