כמה פעמים התנתקתם מחברה כלשהי אבל המשכתם להוות עבורה כר פורה למשלוח פרסומות?
חוק הספאם הוא אחד החוקים היותר חשובים שנחקקו בארץ כדי למנוע מחברות להציק לאנשים בלי סוף, אך החוק לא הצליח לבלום את התופעה או לחסל אותה הרמטית.
היום השלימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ איתן כבל (המחנה הציוני) צעד נוסף שאמור להקל על הצרכנים הישראלים, כאשר אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לקבוע כי הודעה של לקוח על התנתקות משירות תיחשב גם כהודעה על סירובו לקבל פרסומת.
כיום חברות שקיבלו הסכמה מהלקוח לשלוח לו פרסומות, בין היתר בעת התקשרות, חייבות להפסיק זאת רק אם הלקוח מודיע להם במפורש על סירובו לקבל את הפרסומות.
כך נוצר מצב שלקוחות מתנתקים מחברות מסוימות וממשיכים לקבל מהן פרסומות, כל עוד לא הודיעו אחרת.
לכן אישרה היום הוועדה לתקן את החוק, כך שהודעת ההתנתקות, או סיום התקשרות מסיבה אחרת, כמוהן כהודעה על סירוב לקבל פרסומות.
במהלך הדיונים הייתה כמובן התנגדות מצד הגורמים המסחריים השונים.
נציגת איגוד לשכות המסחר, עו”ד שרון כץ, אמרה כי באיגוד לא מבינים מדוע צריך לקשור את ההתנתקות מהשירות להתנתקות מפרסומות: “ההצעה תגרום לעסקים לאבד בנק לקוחות פוטנציאלי קיים, בעוד שללקוחות יש אפשרות להתנתק מפרסומות בכל רגע נתון”, אמרה.
היא הציעה כי הניתוק מפרסומות יעשה בהודעה סירוב נפרדת, לאחר הניתוק מהשירות.
היו”ר כבל דחה את ההצעה ואמר כי הלקוח לא חייב לעבור את כל 10 המכות, וח”כ מקלב הוסיף כי לא צריך לעבור גם את קריעת ים סוף כדי להתנתק. ח”כ פרי הוסיף ושאל: “נניח שהתנתקתי מסלקום, בהתאם לשיקולים שלי, אבל סלקום יוצאת במבצע שיכול מאוד להתאים לי אז למה אני צריך למנוע ממנה לשלוח לי פרסומת”. היו”ר כבל השיב כי על כל פרסומת שמתאימה לצרכן יש אלף שלא מתאימות ואמר: “99% מהפרסומות שאני מקבל לא מתאימות לי וכבר התייאשתי מהתהליך ההסרה”.
ההצעה צפויה להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים, מיד לאחר אישורה הסופי במליאת הכנסת ופרסומה ברשומות.