עובדים סוציאליים – מה הם בעצם עושים?

עובדים סוציאליים – מה הם בעצם עושים?

אם אתם אנשים בעלי רגישות גבוהה לזולת, ייתכן שכדאי לכם ללמוד תואר במדעי ההתנהגות כדי להיות עובדים סוציאליים. בואו לשמוע על המקצוע המרתק הזה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אם אתם נמצאים לקראת לימודי תואר ראשון ויש לכם משיכה למקצועות הטיפוליים, אחת האפשרויות העומדות בפניכם היא תואר במדעי ההתנהגות עם התמחות בסוציולוגיה. תחום לימודים זה יוכל לסלול לכם את הדרך להשתלבות בעבודה כעובדים סוציאליים. רגע לפני שמקבלים החלטה, חשוב להבין בצורה מעמיקה את התפקידים של העובדים סוציאליים, את מקומות העבודה בהם הם יכולים להשתלב, את התרומה שלהם לחברה ולסביבה ואת הדרך שהם צריכים לעבור עד לשלב ההתברגות בתפקיד.

מהי הגדרת התפקיד של עובד סוציאלי?

עובד סוציאלי הוא איש מקצוע שמשתלב בתחומים שונים, אך אפשר לומר באופן כללי שתפקידו הוא לסייע לאנשים אשר נמצאים במשברים או שרויים במצבי מצוקה כאלו ואחרים. אדם שהוא במקצועו עובד סוציאלי רוכש את הכלים הטיפוליים והמקצועיים שבאמצעותם הוא יכול לסייע לאנשים (ולפעמים למשפחות שלמות) בהתמודדות עם מצבים נפשיים מורכבים וקשיים שונים. לעתים קרובות הוא מהווה את החוליה המקשרת שיש לה את הידע והיכולת לאתר עבור אותם אנשים את המשאבים להם הם זקוקים, כדי לצאת מאותו המצב ו/או לשפר את איכות החיים.

כדי שאדם יוכל להתחיל ולעבוד כעובד סוציאלי, הוא חייב כמובן לקבל הכשרה מקצועית ורשמית. עליו לבחור תחום התמחות מתוך רשימה של אפשרויות שונות, בין היתר שיקום, בריאות הנפש, משפחה, קהילה, בריאות ואלימות במשפחה. בסיום ההכשרה, הוא יוכל להירשם בפנקס העובדים הסוציאליים ולהתחיל ולעסוק בתחום.

תחומי העיסוק של עובדים סוציאליים

לפני שאתם מחליטים אם להתחיל את הדרך וללמוד תואר ראשון במדעי ההתנהגות כדי להפוך לעובדים סוציאליים, חשוב שתכירו את תחומי העיסוק שייפתחו בפניכם בתום תקופת ההכשרה.


רוצים גם אתם לפרסם בפואנטה? צרו קשר


תחום הרווחה

עובד סוציאלי מלווה יחידים, זוגות ומשפחות ומעניק להם ליווי אישי, רגשי ומקצועי. הוא גם זה אשר יספק להם מידע לגבי תקנות, זכויות, הטבות ושירותים אשר מגיעים להם ויכולים לסייע להם.

תחום הסעד

עובדים סוציאליים בהכשרתם ובהסמכתם יכולים להתמנות לעיתים לעבודה כפקידי סעד. תפקיד זה מעניק לעוסקים בו הסמכות שונות.

בחינת המסוגלות של הורים

עובדים סוציאליים נדרשים לטפל במקרים רבים במשפחות שבהן עולה החשש שההורים אינם יכולים לספק מענה לצרכים הנפשיים והפיזיים של הילדים. במקרים כאלה, העובדים הסוציאליים אמורים לבצע הערכת מסוגלות ובהתבסס על הממצאים לקבל החלטה לגבי עתידם של הילדים.

מתן ייעוץ וליווי של פונים

חלק מתפקידם של עובדים סוציאליים הוא להעניק ייעוץ לפונים ולקיים איתם שיחות, אשר ייעודן להבין את הקשיים השונים עמם הם מתמודדים ולסייע להם במציאת פתרונות.

את השירותים האלו העובדים הסוציאליים יכולים לבצע במגוון רחב של מסגרות שונות, בין היתר בתי חולים, בתי אבות, עיריות, מוסדות שיקומיים והרשימה עוד ארוכה.

אז האם אתם מתאימים למקצוע?

עובדים סוציאליים נהנים מעבודה מספקת, כאשר הסיפוק בה טמון בעצם העובדה שבכוחה לסייע לאנשים רבים. מדובר במקצוע מעניין, מאתגר ומגוון. יחד עם זאת, עובדים סוציאליים גם מתמודדים עם לא מעט קשיים רגשיים, עם אי צדק ועם מצוקות של אנשים.

דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון זאת העובדה שבתחילת הדרך, המשכורות של עובדים סוציאליים יכולות להיות נמוכות, במיוחד ביחס למורכבות העבודה ולקשיים השונים שהיא טומנת בחובה.

מודעות גם לצדדים החיוביים של העבודה וגם לצדדים הקשים והפחות זוהרים, תסייע לכם לקבל בסופו של דבר את ההחלטה אם המקצוע מתאים לכם או שעדיף לכם לשקול תחום לימודים ומקצוע אחר. כידוע, עולם מדעי ההתנהגות מציע גם אפשרות להתמקד בפסיכולוגיה כמובן. תחום זה מתאים גם הוא לאנשים שאוהבים תחומים טיפוליים ועומדים בתנאי הקבלה.

1
נגישות