עצמאים בשטח – עובדות חשובות על עסקים בישראל - פואנטה

עצמאים בשטח – עובדות חשובות על עסקים בישראל

חברות קטנות ועסקים עצמאיים הם חלק מכריע בכלכלה הישראלית, ומבחינה ההון המתגלגל בהם מדובר ביותר ממחצית ההון במשק העבודה הישראלי. רבים פותחים עסק עצמאי, והתופעה צוברת תאוצה עם השנים

מימון לעסק קטן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן פרסומי)

מאת: זאב נחמנזון

עסק קטן, מילה אמורפית ומורכבת. בארץ שבה אחוז לא מבוטל של אנשים הם עצמאיים, קשה מאד להתמקד בהגדרה של העסק הקטן ולאפיין אותו בצורה ברורה. זה יכול להיות גם העצמאי הבודד שנותן שירותים מקצועיים באופן פרטי ומוציא חשבוניות על כך, וזו גם יכולה להיות חברה של 10-12 עובדים ומנוהלת על ידי שניים-שלושה שותפים. למרות שישראל נחשבת למדינה קטנה – השוק פה שרוי בתחרות מטורפת עד כדי מלחמה עסקית, וכשהשוק כזה – גם חברות גדולות נכנסות לשדה הקרב ונלחמות על כל ארנק ולקוח פוטנציאלי. מה צריך לדעת וכיצד צריך לפעול כדי להישאר במשחק. הנה כמה עובדות, ומה שמשתמע מהן.

צרות של עשירים הן צרות של עניים

אחד הדברים שכל בעל עסק יודה בהם – הוא שעד שהוא לא ביצע "טבילת אש" – הוא לא ידע למה הוא נכנס. גם אם נראה לכם שעליתם על אווזה שמטילה ביצי זהב – כדאי מאד שתגיעו עם הון עצמי לפתיחת העסק, ואם אין לכם אותו – בדקו אפשרות של מימון לעסקים באמצעות בנק אמין ואכפתי. המון חבלי לידה מחכים לכם וכדאי שתהיו ערוכים אליהם. פתיחת עסק, ייעוץ מקצועי, ציוד ושאר תוספות שתזדקקו להם בתחילת הדרך יכולים להפתיע אתכם בעלויות שלהם, ותמיד יהיו כמה בלת"מים כאלו. על מנת שלא תתקעו או תסתבכו – אל תפתחו עסק אם אין לכם שקל להשקיע בו. אם יש לכם הון נמוך ובסיסי – דאגו לתכנן את שלב הקמת העסק בצורה מאוזנת ומוקפדת, ואל "תקפצו מעל הפופיק".

עסקים קטנים, מספרים גדולים

נכון, בבואכם לפתוח עסק אתם צריכים בראש ובראשונה להאמין בעצמכם, וכמובן במוצר או השירות שאתם מציעים. אבל לצערנו לא די באמונה. מאד חשוב ללמוד ולהכיר את השוק, את המתחרים ואת הפוטנציאל. בשנת 2017 נפתחו 57,050 בתי עסק ונסגרו 43,238. על פניו, צמיחה של 2.4% במשק הישראלי. אולם, אם נתבונן על המספרים האלו ברזולוציות יותר מדויקות נמצא למשל שכ-40% מהעסקים שנסגרו היו באזור ת"א והמרכז, כ-19.5% מהדרום ורק 10.2% מירושלים. אנחנו יכולים ללמוד הרבה מבחינה דמוגרפית בהסתכלות על הנתונים האלו, וזה עוד לפני שנגענו בתחום העיסוק.

80%, למשל, זהו מספר המסעדות שנסגרות תוך 4 שנים לכל היותר מיום הקמתם. האם יש לכם מוצר שיכול לשרוד בן ה-20% שמצליחים להתנהל מעבר? עם המספרים האלו אפשר להתווכח, אבל זה לא בהכרח נכון או משתלם. אם החלטתם לפתוח עסק , אל תוותרו על מחקר שוק ראוי כדי להבין מה עומק האתגר שהצבתם לעצמכם.



גיל, מגדר, מקצוע

הנה עוד כמה מספרים שכדאי להתייחס אליהם: הגיל הממוצע של בעל עסק בישראל הוא 48, 78% מבעלי העסקים הם גברים, ו-38% מבעלי העסקים הם בעלי לפחות תואר אקדמי אחד. כפועל יוצא, העסקים בבעלות גברים הם בעלי אופי יותר פיזי, דוגמת שירותי בינוי, תחבורה ותחזוקה, ונשים מנהלות עסקים מעולמות הרפואה והחינוך.

רוב האקדמאים הם בעלי עסקים טכנולוגיים או כאלו המציעים שירותי טכנולוגיה. זה אמנם לא מעיד על כך שאתם צריכים להיות בין 40 וצפונה כדי שהעסק שלכם יצליח, אך זה כן מעיד על כך שעסק צריך לבסס את עצמו לאורך זמן על מנת להגיע למחזור שוטף ומקיים. הגיל בהחלט משחק תפקיד, וגם למגדר יש ערכים מוספים שניתן ללמוד מהם.

פסיכולוגיה בגרוש, או ב-30,000 ₪

זה אולי, הנתון המעניין והחשוב ביותר שיש לנו להציע לכם: השכר הממוצע החודשי של שכיר עומד על כ-8,700 ש"ח. מנגד, שכרו הממוצע של בעל עסק עצמאי בישראל נושק ל-33,000 ₪.

הפער הזה עצום אך יש לזכור כי המנעד בקרב העצמאים הוא אדיר, ויש הרבה יותר בעלי עסק שמרוויחים כ-5,000 ₪ מכאלו המרוויחים 100,000 ₪.

נתון נוסף שחייבים להכניס באותה נשימה הוא תחושת הביטחון, שרובם הגורף של השכירים נהנים ממנה, בעוד שבעלי עסקים, וגם אלו המגלגלים בהם סכומי עתק – חיים בחששות ולעיתים בחרדה קיומית מההתנהלות השוטפת של העסק שלהם ומהפרנסה.

רק אלו היודעים לנהל עסק בצורה כלכלית נכונה ומבוקרת, יצליחו להגיע לרמה מסוימת של שקט נפשי, שיישמר לאורך זמן. האם אתם מסוגלים להיות ביניהם?

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



1
נגישות