קונים או מוכרים רכב? מחירון רכב ממשלתי מבטיח לשקף את המחיר האמיתי

קונים או מוכרים רכב? מחירון רכב ממשלתי מבטיח לשקף את המחיר האמיתי

מטרת הקמתו של מחירון רכב ממשלתי למכוניות יד שנייה היא לייצר שקיפות ולהתבסס על נתוני אמת. אלא שיש נקודת תורפה אחת… פואנטה עם הפרטים

מחירון רכב יד שנייה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




מחירון רכב יד שנייה ממשלתי יוצא לדרך. המחירון הממשלתי אמור להתבסס על דיווח של המוכרים והקונים, ולא על הערכות שמאים כמו מחירון לוי יצחק. במשרד התחבורה מצפים שמנובמבר 2020, בעת העברת הבעלות על רכב המוכר והקונה ידווחו על מחיר הרכב. עם זאת, לא ברור עד כמה הציבור אכן ישתף פעולה. בכל מקרה, יידרשו מספר חודשים של דיווח עד שייצבר מספיק מידע על העסקאות והמחירון יהיה קיים באופן מעשי.

כאמור, המוכר והקונה יתבקשו במעמד העברת הבעלות בדואר או באינטרנט, לדווח על מחיר העסקה ועל הנסועה (קילומטראז') העדכנית של הרכב. המידע שיימסר יישאר אנונימי ולא יועבר לאף גורם חיצוני, וישמש אך ורק להקמת מחירון וללא זיהוי עם רכב או עסקה ספציפית.

ממשרד התחבורה נמסר כי לאחר תקופת הקמה של איסוף נתוני עסקאות, יושק המחירון השיתופי החדש ויהיה זמין לציבור ללא תשלום באתר המשרד. המחירון יציג מחיר ממוצע של כל העסקאות שבוצעו במהלך החודש הקודם לגבי הדגם המבוקש.

מחירון רכב ממשלתי – האם הוא ישנה את שוק הרכב יד שנייה?

על המהלך, שיזמה שרת התחבורה מירי רגב, דיווחנו כאן ביולי 2020. לא מעט ביקורת נשמעה על רגב, בטענה שהציפייה כי אנשים ידווחו מיוזמתם על עסקאות של קניית ומכירת רכב היא ציפייה לא ריאלית.

רגב מצדה אומרת כי המטרה היא "לספק לציבור הישראלי מגיע מחירון מהימן, המציג מחיר ריאלי של הרכב ואשר מייצג את האינטרסים של האזרח ולא של גורמים בעלי עניין כמו חברות הביטוח וחברות הליסינג".

לפי נתוני המשרד, בישראל מתבצעות מדי שנה למעלה מ-800 אלף עסקאות למכירת רכב משומש, 600 אלף מהן מתבצעות בדואר.

עוד אומרים במשרד כי רכישת רכב היא ההוצאה השנייה בגובהה במשקי הבית בישראל, אך כיום, מחירי הרכב המשומש בישראל נקבעים באופן כמעט בלעדי על ידי מחירון אחד, שלא תמיד מייצג את המחיר המשולם בפועל. המחירון ישפיע גם על שוק הביטוח.

המצב בישראל אכן די מעוות. כל מי שמוכר או קונה רכב יד שנייה, מחפש מידע במחירון. מולו ניצבות שתי אפשרויות – מחירון לוי יצחק או על מחירון יד 2, שהם מחירונים שמתבססים על הערכות ושקלולים שונים. מחירון לוי יצחק מבוסס על הערכת שמאי ומכניס לשקלול הרכב גם נתונים כמו קילומטראז', מספר ידיים וכולי. מחירון יד 2 משקף לעתים את מה שהשוק באמת חושב על המחיר. כך או כך, לעתים קרובות מאוד יש פער בין מחיר הרכב המופיע במחירון לבין המחיר שבו הוא נמכר בפועל.

מאגר מחירים לרכב יד שנייה – איך זה יתבצע?

הנתונים יוזרמו על ידי רשות הדואר לאתר אינטרנט ייעודי, שיאפשר עיון בכלל עסקאות הרכב המבוצעות בשוק, לפי מודל הרכב, שנת ייצור, תת הדגם וזהות הבעלים הקודמים.

כאמור, המאגר עצמו אמור להיות חינמי ונגיש לכל אחד.

בשורה התחתונה, מצד אחד, מדובר לכאורה בבשורה חיובית. מטבע הדברים, ידע הוא כוח. ברגע שהמידע יהיה בידי הצרכנים, יגדל משמעותית כוח המיקוח של של הלקוח מול חברות הליסינג, סוחרים ובעלי מגרשים לרכבים משומשים. תוצאה נוספת של השקיפות תהיה תחרות בשוק מחירוני הרכב.

מצד שני, מה הסיכוי לשיתוף פעולה אמיתי ומקיף מצד הציבור? האם הדיווחים יהיו דיווחי אמת? יש להניח שבוודאי לא כולם ידווחו על העסקה, ואם ידווחו – לאו דווקא ידווחו על המחיר האמיתי.

לכן, לא בטוח שהמאגר הזה ישקף באופן אמין את מחירי המכוניות המשומשות.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות באתר חדשות הצרכנות פואנטה

 






היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות