חומר איטום לגג - מה הכי עמיד?

איזה חומר איטום הכי עמיד לגג?

איזה חומר איטום לגג יעשה את העבודה הטובה ביותר לאורך זמן? החל מזפת ועד חומרים אחרים, הנה כמה נקודות למחשבה על ההיצע הקיים בשוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

גג שלא אטום באופן הרמטי או קיר שחודרים דרכו מים הם פתח לצרות. רטיבות עלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים לתשתיות, ובחלק מהמקרים התוצאה היא גם פגיעה בבריאות – בגלל התפתחות עובש, ובעקבותיו סיכון מוגבר ללקות במחלות של כלי הנשימה ובמחלות קשות אחרות.

הבחירה החשובה ביותר לגבי איטום גגות היא של החומר, כשיש 4 אפשרויות עיקריות: זפת, חומרים אקריליים, חומרים פולימריים וחומרים ביטומניים. השיקולים לבחירה ביניהם הם סוג הגג, כמות החפצים שמותקנים עליו וגם החומר הנוכחי שמשמש לאיטום. באופן טבעי גם מסגרת התקציב היא שיקול בבחירה.

זפת – זולה, יעילה אבל מחזיקה מעמד זמן קצר יחסית

זפת היא שיטת האיטום הוותיקה ביותר, וגם אם היא נחשבת למיושנת, עדיין יש לא מעט קבלני איטום שמציעים אותה במקרים מסוימים – וזאת בזכות שני יתרונות שאי אפשר להתעלם מהם: ראשית, המחיר הנמוך, ושנית, האפשרות ליישם אותה גם בגגות עמוסים במיוחד.

איטום על בסיס זפת אפשרי בשכבה אחת, שעליה תתווסף עוד שכבת הלבנה (להגנה מפני החום), או בשתי שכבות בשילוב אינטרגלס על-מנת להקנות לאיטום חוזק נוסף. בכל מקרה נדרשת שכבת פריימר כדי שהזפת תיאחז היטב בגג. יש לוודא ניקיון של הגג וכן לתקן סדקים עוד לפני הזיפות.

החיסרון העיקרי הוא העמידות היחסית נמוכה, ולכן אחת לשנה יש למרות שכבת הלבנה. לאחר כ-5 שנים ייתכן צורך באיטום מחודש.

חומרים פולימריים – במריחה או בהתזה

משפחה גדולה למדי של חומרים גמישים, נוחים מאוד ליישום ומתאימים גם לצורך איטום קירות. כמו כן אין צורך בשכבת הלבנה, אבל מצד שני האיטום על בסיס זה הוא לא מאוד עמיד. לא ניתן ליישם איטום בעזרת חומרים פולימריים על גג מזופת. כן אפשר להשתמש באופציה זו בגגות מבטון וכן בגגות פח. היישום הוא במריחה או בהתזה.

חומרים אקריליים – אלסטיות גבוהה

החומרים האקריליים מתאפיינים באלסטיות גבוהה ובגוון לבן. בדרך כלל קבלן איטום יציע שימוש בהם כשמדובר על גג קטן, וגם על גגות בטון שעדיין לא בוצע בהם איטום עם חומרים אחרים הם עשויים להתאים. השיטה זולה יחסית, אבל מחייבת ניקוז אפקטיבי מאוד של המים על הגג – מים עומדים גורמים לקילוף החומרים האקריליים.

בדומה לחומרים הפולימריים, היישום הוא בהתזה או מריחה, ועוד דגש חשוב הוא שכבת פריימר יציבה.

חומרים ביטומניים – למקסימום איטום

יריעות ביטומניות נחשבות ליעילות מאוד ולעמידות במיוחד, כולל ביחס לפגיעות מכניות. בהתאם כל חברת איטום שמכבדת את עצמה מציעה במקרים אלה אחריות ל-10 שנים. ניתן ליישם את היריעות גם על גגות חדשים וגם על גגות מזופתים. עוד לפני הנחת היריעות יש למרוח על הגג חומר יסוד. החיסרון העיקרי של היריעות הביטומניות הוא שאם יש הרבה מתקנים על הגג, נדרשת עבודה רבה כדי לפרק אותם ולאחר הנחת היריעות להחזיר אותם למקום – כך שבגגות עמוסים לא תמיד משתלם לאטום עם יריעות ביטומניות.

1
נגישות