תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת סמסונג ויבואניתה בישראל, סם ליין, על פגמים סדרתיים במקררי סמסונג, הגיעה לסיומה עם הסדר פשרה שיאפשר לתקן או להחליף עד 16,600 מקררים (ת”צ 41481-04-19). בית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופטת נועה גרוסמן, אישר את ההסדר, שבו היצרנית תספק תיקונים בעלות מוערכת של 95 מיליון שקל, וזאת בתמורה להסכמה מצד התובעים להפסיק את הפעילות השלילית אודות החברה בקבוצת הפייסבוק “נפגעי מקררי סמסונג בישראל”.
התביעה הייצוגית הוגשה על ידי שישה צרכנים, בייצוגם של עורכי הדין פינחס מיכאל אור וד”ר אלעד אופיר, אשר טענו כי מקררי סמסונג, שנרכשו בשנים האחרונות, סבלו מתקלות חוזרות ונשנות. נטען כי מדובר בפגמים סדרתיים, אך סמסונג מכחישה את הטענה הזו ומצהירה כי מדובר בתקלות שגרתיות.
הסדר הפשרה: תיקון או החלפה
ההסדר הפשרה מקיף מקררי סמסונג שנרכשו החל מ-18 באפריל 2012. מקררים אלו, שאינם במסגרת האחריות, שהתגלו בהם התקלות שהוזכרו בתביעה, יזכו לתיקון או להחלפה. בין התקלות שהוכרו: הצטברות מים במגירת הירקות או מתחת למגירה, הצטברות קרח במקומות שונים במקרר אשר סותמים את פתחי הקירור או מונעים את פתיחת מגירת הקרח, וכן חלודה או קילופים בדלתות המקרר.
>> מעניין? עקבו אחרינו בטלגרם וקבלו עוד כתבות מעניינות. לחצו כאן 🙂 >
סמסונג הצהירה כי בתקלות ראשוניות, כגון הצטברות מים וקרח, המקררים יתוקנו עד אפריל 2025. במקרה של חלודה או קילופים, דלת המקרר תוחלף עד יולי 2025. אם המקרר לא ניתן לתיקון, הלקוח יקבל מקרר חדש, מדגם זהה או דומה, בהתאם למלאי הזמין של היבואנית, ובכפוף לתשלום פחת של המקרר הישן.
הסכמה לסגור את קבוצת הפייסבוק
כחלק מהסדר הפשרה, הצרכנים שהגישו את התביעה הייצוגית הסכימו להפסיק את הפעילות השלילית נגד החברה בקבוצת הפייסבוק “נפגעי מקררי סמסונג בישראל”. השופטת גרוסמן קבעה כי מדובר בהסכמה פרטית בין התובעים לנתבעים, ולכן אין כאן פגיעה בחופש הביטוי. הקבוצה תמשיך לפעול למשך חודשיים נוספים, לצורך עדכון חבריה על הסכם הפשרה, ולאחר מכן תיסגר בהתאם להסכמה.
תנאי הזכאות והתיקון
ההסדר כולל את כל סוגי המקררים שנרכשו בשנים 2012-2024, גם אם יובאו בייבוא מקביל או רשמי. כל הצרכנים שבבעלותם מקרר מסוג זה, שזוהה בו אחד מהפגמים המוזכרים, יכולים להגיש בקשה לתיקון או להחלפה, בתנאי שיביאו את חשבונית הרכישה ויצרפו סרטון המוכיח את הפגם. במידה ואין ברשותם חשבונית רכישה, עליהם למלא טופס תצהיר ולהגיש אותו.
>> הצצתם כבר באינסטגרם שלנו? לחצו כאן 🙂 >
מועדי הגשת הבקשות מוגבלים, והם חייבים להתבצע עד 27 בינואר 2025. הצרכנים יצטרכו להוכיח את הפגם באמצעות סרטון, ואם לא תומך בפנייתם, יש להם אפשרות להגיש ערעור ולשלם סכום סמלי של 100 שקל עבור בדיקת המומחה שימונה.
תביעה דומה הוגשה בארה”ב
בשנת 2017 הוגשה בארה”ב תביעה ייצוגית דומה נגד סמסונג, בעקבות פגמים במקררים מדגם French door. התובעים טענו כי המקררים סבלו מבעיות עם מתקן הקוביות קרח, שהובילו לדליפות, קפיאה, רטיבות ורעש מוגזם.
העניין עבר להליך גישור שנמשך יותר משנה, אך בינואר 2024 פסק בית משפט פדרלי בניו ג’רזי על דחיית התביעה. התובעים טענו כי אלפי צרכנים נפגעו מהמקררים הפגומים, אך סמסונג הכחישה את הטענות ועמדה על כך שאין מדובר בפגם סדרתי במקררים.
שכר טרחת עורכי הדין ומפסקי-דין
כחלק מההסדר, התובעים הייצוגיים יקבלו סכום של 120 אלף שקל, ובא כוחם יקבל שכר טרחה בסך 2,034,188 שקל, אשר כולל את שכר הבסיס וכן תוספות בגין תיקון או החלפת 1,500, 3,000 ו-4,500 מקררים.
הסכם הפשרה אושר לבסוף גם על ידי בית המשפט העליון, אשר קיבל את הסעיפים שהובאו לפתחו לאחר שהיו שינויים קלים שנדרשו. כך הסתיימה פרשת המקררים הפגומים של סמסונג, לאחר שגרמה לאי נוחות רבה למאות צרכנים, ולתהליך משפטי ארוך שכלל גם את סגירת קבוצת הפייסבוק המפורסמת “נפגעי מקררי סמסונג בישראל”.