אל תפספסו:

סלב ושמו רוזה

יין רוזה איכותי מייקבי בוטיק הופך להיות דייר של קבע אצל צרכנים פרטיים ובמסעדות. הנה כמה עובדות מעניינות

(תוכן מקודם)

כוס יין רוזה צונן היא בחירה אידיאלית ליום חם, לפיקניק בשקיעה או ארוחת צהריים קיצית.

מהו בעצם הרוזה? מדובר ביין המיוצר מענבים אדומים בתהליך השרייה ותסיסה ייחודי, היוצר יין עם טעמים של יין לבן וגוון ורוד יפיפה. בעבר הרוזה נחשב לפחות איכותי מסוגי יינות אחרים, אך בשנים האחרונות יותר ויותר יקבי בוטיק מוסיפים יינות רוזה יוקרתיים למדפים שלהם. כך הרוזה ביסס את מקומו בסצנת היין העכשווית.

כוכב נולד

היסטוריונים סבורים שהיין העתיק שיוצר ברוב העולם כבר לפני אלפי שנים, הוא למעשה היין הוורדרד שכיום מוכר כיין רוזה. בדומה ליין אדום, הרוזה מקבל את צבעו הוורוד מהקליפות של הענבים האדומים. בעוד שבייצור יין אדום הקליפות מושרות לאורך כל תהליך התסיסה, ביין רוזה הקליפות מושרות במיץ הענבים במשך ימים בודדים. ככל שההשריה ארוכה יותר, כך הצבע הוורוד עמוק יותר. קיימת שיטה נוספת לייצר יין ורוד והיא ערבוב של יינות אדומים ולבנים. שיטה זו פחות מקובלת ונחשבת לפחות מקצועית.

למרות זאת, השמפניה הוורודה מיוצרת כך – בערבוב של יין אדום עם יין לבן תוסס.

במשך מאות שנים, היינות האדומים והלבנים הפכו לסטנדרט, ויין הרוזה נתפס כתוצר לוואי בייצור יין אדום. רק עובדי יקבים שמרו על המסורת ושתו את היין הוורוד. בתחילת המאה ה-20, הגיח שוב הרוזה בסצנת היין הצרפתית. בפרובנס החליטו לנסות לקחת את תוצר הלוואי הזה ולהניח אותו תחת אור הזרקורים. היקבים הצרפתיים ראו ברוזה יהלום לא מלוטש, והציגו אותו לעולם בצורתו המושלמת.

לקח זמן עד שהרוזה תפס תאוצה, כשבתחילה רק יקבים בודדים הפיקו אותו, אך כיום אלפי יקבים בעולם מייצרים יין רוזה. פרובנס שמרה על תואר בירת הרוזה, ו-80% מהענבים הגדלים כיום בפרובנס משמשים לייצור רוזה.

מאמר אורח

מיתוג מחדש

בעבר, הרוזה נחשב ליין נחות למול היינות הלבנים והאדומים, אך בשנים האחרונות המוניטין שלו עולה. יצרני יין מבינים שכמו כל יין, לרוזה יש יתרונות ייחודיים. הטעמים והרעננות שמזכירים את היין הלבן, משתלבים עם רמיזות של טעמים עמוקים ליצירת יין שיכול לעמוד בגאווה על המדפים היוקרתיים ביותר. ואכן המיתוג של הרוזה משתנה, כאשר בשנים האחרונות יותר ויותר יקבים משיקים יינות רוזה יוקרתיים. בעקבות זאת, המחיר והביקוש של היין עולים, וגם יקבי בוטיק משקיעים בייצור שלו.

ורוד עולה

האם הרוזה ביסס לעצמו מקום קבוע בסצנת היין או שמדובר בטרנד חולף? קרוב לוודאי שהטרנד החולף הוא רק מנת חלקו של אותו יין רוזה פשוט וזול, שהופץ בתפוצה רחבה והעניק לסוג היין הזה את התדמית הישנה שלו.

מי שכן מבססים את מעמדם הם יינות הרוזה האיכותיים מיקבי הבוטיק, אלו שמנצלים את היתרונות שבשילוב בין ענבים אדומים לבין תסיסה קצרה. מה שבטוח, הצבע הוורוד היפיפה, הטעם העדין והרעננות של הרוזה תמיד יותירו לו מקום של כבוד אצל צרכני היין.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל…

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 28 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תהיו חברים, שתפו את הכתבה
נגישות